I KOMBIT lægger vi stor vægt på brugerinvolvering i vores projekter, bl.a. fordi KOMBIT er til for at hjælpe kommunerne til bedre og mere effektive it-systemer. På BBR 2.0-projektet har det derfor været vigtigt at inddrage brugerne så tidligt som muligt for at sikre, at vi får et endnu bedre BBR, og at det lever op til de forventninger, som brugerne har.
Vi fik derfor hurtigt etableret en kommunal brugergruppe bestående af seks kommunale brugere fra seks forskellige kommuner - både store og små.
Forud for udbuddet af BBR 2.0 i slutningen af marts 2015, havde KOMBIT allerede haft den første brugerinvolvering. KOMBIT inviterede brugergruppen til et reviewmøde af systemets kravspecifikation, hvor vi fik en masse gode input til bla. ny og forbedret funktionalitet. Efter ca. halvanden måneds venten gik evalueringsprocessen i gang. Også her havde KOMBIT brugerne med. For at sikre at vi fik valgt den rigtige leverandør med det bedste tilbud både i forhold til funktionalitet og brugervenlighed inviterede vi et par brugere fra den kommunale brugergruppe ind til et evalueringsmøde af leverandørernes tilbud. Og valget faldt – som bekendt - på Netcompany.
Efter afklaringsfasen, der skulle hjælpe Netcompany med at præcisere områder af løsningen, gik bygge- og udviklingsprocessen i gang. Bygge- og udviklingsfasen er inddelt i tre delleverancer, hvor systemet i hver delleverance opbygges med forskellig funktionalitet. Hver delleverance indledes med en designworkshop om brugergrænsefladen, hvor input fra de kommunale brugere i høj grad er vigtig. Også her inviterede KOMBIT derfor den kommunale brugergruppe til at deltage, og det kom der mange gode idéer til ny funktionalitet ud af.
Hver delleverance har ved leverancens afslutning en række funktionstests, som skal sikre, at den pågældende funktionalitet virker og lever op til kravene. Både KOMBIT og den kommunale brugergruppe deltager i funktionstestene, for brugerne besidder en særlig domæneviden og kan teste systemet i kringlede hjørner, som Netcompany eller KOMBIT ikke kan. Derved sikres, at systemet effektivt og sikkert kan håndtere selv de mest specielle sager.
Som afslutning på hver delleverance afholdes brugervenlighedstest, som har til formål at sikre, at systemet er så intuitivt og brugervenligt som muligt. Brugervenlighed som kriterium vægtes meget højt hos KOMBIT, og test afholdes derfor hver gang med ti helt nye kommunale brugere, dvs. brugere, der ikke før har set eller testet systemet.
I BBR 2.0-projektet har vi netop afsluttet første delleverances brugervenlighedstest og skal til at påbegynde delleverance 2.