Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 231160 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC KLIMA - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og grundvand - MIG
    • KTC Natur og overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, trafik og trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC Årsmøde
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø- konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
25. januar 2018 - 13:00
Byggeri og ejendomsdrift

Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen

Kompleks lovgivning, regelmæssigt ændrede bygningsreglementer, servicemål og forskelligartet forvaltning på tværs af kommuner er nogle af de udfordringer, som har vanskeliggjort de indledende øvelser for en brugervenlig selvbetjeningsløsning.
 

Byg og Miljø har siden 2014 været den obligatoriske indgang til landets kommuner, når det drejer sig om byggeansøgninger. I 2016 blev Byg og Miljø også indgangen for virksomheders ansøgninger om miljøgodkendelser. Selvbetjeningsløsningen har derfor været en fast del af ruten, når borgere, såvel som lokale virksomheder, har skullet søge tilladelse til fx at bygge en udestue, udskifte en olietank eller anlægge en swimmingpool. Siden første ”spadestik” til selvbetjeningsløsningen Byg og Miljø blev taget, har der da også været blik for de udfordringer, der følger med så forskelligartede sager, så komplekse regler (og krav om dokumentation), samt ansøgernes forskellige forudsætninger for at forstå og efterleve regler og retningslinjer i en ansøgningsproces.

 

 

En løsning med mere potentiale

Hver dag bruges Byg og Miljø både af mange private og professionelle ansøgere på den ene side, og af landets mange sagsbehandlere på den anden side af bordet. Flere tilbagemeldinger, på tværs af disse grupper, påpeger, at der er uforløste potentialer i løsningen. Der er blandt andet kommet en række gode forslag til, hvordan blandt andet brugergrænsefladen kan ændres, så ansøgerne får lettere ved at gennemskue, hvad de skal forholde sig til.

Forbedringer til løsningen skulle gerne bidrage til et mere flydende ansøgningsforløb, hvor bygge- og miljøsagsbehandlere i mindre grad har behov for at bede ansøgerne om supplerende oplysninger. Og netop denne type udfordringer er det hensigten, at Byg og Miljø skal kunne afhjælpe. Med en forbedret brugerrejse for ansøgerne, så ansøgningsprocessen gøres mere intuitiv og let forståelig, vil kommunerne i højere grad kunne høste de gevinster, som Byg og Miljø er sat i verden for at skabe.

 

 

De lavthængende frugter

Arbejdet med at høste de lavt hængende frugter er da også i gang. Her er der blandt andet blevet arbejdet med, hvordan obligatoriske felter i ansøgningsprocessen kan bidrage til, at mere af den påkrævede dokumentation indsendes sammen med ansøgningen fra første færd. Der arbejdes også med, hvordan eksempler, tegninger og billeder kan bidrage til at hjælpe ansøgeren, så dokumentationen kan blive mere retvisende og fyldestgørende for sagsbehandleren og således føre til en kortere proces og en hurtigere afgørelse til gavn for alle.

I 2017 nedsatte Byg og Miljø en strategigruppe, som arbejder målrettet med at lokalisere forskellige udfordringer i den eksisterende løsning, ligesom der graves dybere for at finde mere omfattende omstruktureringer, som kan gøre Byg og Miljø til en mere intuitiv og brugervenlig selvbetjeningsløsning. Arbejdet blev igangsat i august 2017 og har allerede resulteret i flere anbefalinger til, hvordan løsningen kan løftes igennem brugervenlighedstiltag, automatisering og omstrukturering. Processen er kun lige startet, men skal ses som startskuddet til en længere indsats for strategisk forbedring og tilpasning af systemet.

 

 

Men først...

Selvom der allerede er kradset i overfladen af en forbedret brugeroplevelse, må de større tiltag vente lidt endnu. Byg og Miljø har lige været igennem et genudbud og i forlængelse heraf et leverandørskifte, ligesom det nye bygningsreglement har krævet en række tilpasninger i løsningen. Brugervenligheden står til gengæld højt på dagsordenen i Byg og Miljøs nærmeste fremtid. Der er derfor også afsat tid og ressourcer til at gennemgå indmeldte ændringsønsker fra kommunerne, som kan bidrage positivt i den strategiske videreudvikling af løsningen. Ligger du inde med en god idé, så tal med din kommunale Byg og Miljø-superbruger og sørg for at få det sendt ind til Byg og Miljøs Ændringsønske-portal.

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Pernille Østerby
KOMBIT
Christina L. Hansen - KLs billede

Projektkonsulent

Christina L. Hansen

KL

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Digitalisering har givet effektiv byggesagsproces

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

Leverandører

Se vore leverandører her

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC KLIMA - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og grundvand - MIG
  • KTC Natur og overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, trafik og trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC faggrupper

Nyeste netværk

KTC kredsnetværk

KTC Nordjylland medlemsnetværk

Nordjylland
Kommunalt samarbejde

NMS - UG Kampagne "Nye regler for miljøtilsyn"

Kommunalt samarbejde

NMS - UG Myndighed spildevand

Hovedstaden
KTC kredsnetværk

KTC Hovedstaden - kredsbestyrelse

Hovedstaden
Sagsbehandlernetværk

Netværk for kystbeskyttelse, Region Sjælland

Sjælland

KTC mener

18. maj 2020 - 12:55

Vi har brug for din hjælp - send dette til IT afdelingen.

Forfatter:

14. november 2019 - 10:41

KTC opdaterer layoutet på ktc.dk

Forfatter:

21. maj 2014 - 0:00

Mere natur i råstofgrave

Forfatter:

8. januar 2018 - 13:17

KTC: Én indgang til det offentlige, når private skal bygge

Forfatter:

Nyeste Ledelsesnetværk

KTC kredsnetværk

KTC Midtjylland medlemsnetværk

Midtjylland
KTC kredsnetværk

KTC Sjælland medlemsnetværk

Sjælland
Ledernetværk

Natur- og Miljø chefnetværk - KTC Sjælland

Sjælland
KTC faggruppe

KTC Faggruppe for Ledelse - LED

Landsdækkende
Sagsbehandlernetværk

Netværk for vandindvinding i Region Sjælland

Sjælland

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Esbjerg Kommunes billede

Direktør

Erik Jespersen

Esbjerg Kommune

Thomas Krarup - Jammerbugt Kommunes billede

Direktør Vækst- og Udviklingsforvaltningen

Thomas Krarup

Jammerbugt Kommune

Lars Mørk - Hillerød Kommunes billede

Direktør for Økonomi & Teknik

Lars Mørk

Hillerød Kommune

Thomas Barfoed - Fredensborg Kommunes billede

Direktør

Thomas Barfoed

Fredensborg Kommune

Agnete Thomsen - Allerød Kommunes billede

Direktør

Agnete Thomsen

Allerød Kommune

Eva Kanstrup - Herning Kommunes billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune

Michel van der Linden - Kalundborg Kommunes billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune

KTC Sekretariatet

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariats billede

Kommunikationskonsulent

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat

Sine Norsahl - KTC Sekretariats billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat

Jesper Villumsen - KTC Sekretariats billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat

Ann Steffensen - KTC Sekretariats billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat

Jesper Hedegaard - KTC Sekretariats billede

IT & Specialkonsulent

Jesper Hedegaard

KTC Sekretariat

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014
 
Find os

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt