Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 231155 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC KLIMA - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og grundvand - MIG
    • KTC Natur og overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, trafik og trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC Årsmøde
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø- konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
22. marts 2017 - 11:07
Svar på ”Et opråb”

Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen

Hroar Kolmos, Kontorchef i Statsforvaltningen, svarer her igen på Kenneth Jensens, chef for Kultur Planlægning og Erhverv i Syddjurs Kommune, indlæg i Teknik & Miljø, december 2016 - om Statsforvaltningens helhedsvurdering efter byggelovgivningen.

”Allerede fordi” anfører Kenneth Jensen, visse forhold i en sag er indlysende, behøver man ikke vurdere alle synspunkter i en sag før afgørelsen træffes. Specielt ikke, når disse øvrige synspunkter ingen relevans har for sagen. Kenneth Jensen henviser til en sag, som Statsforvaltningen har hjemvist til kommunen og mener, at vi kræver dokumentation og skriftlighed om forhold, der ikke har betydning for sagens udfald.

En helhedsvurdering er tænkt som en retssikkerhedsgaranti for borgerne

Når Statsforvaltningen får en klage fra en borger, skal vi vurdere, hvorvidt den afgørelse kommunen har truffet, overholder gældende regler og praksis. Herunder reglerne i BR10 og forvaltningsreglerne om skøn og konkret begrundelse mv.

Hvis vi kan se, at disse regler er overholdt, så afviser vi klagen. Når kommunen har foretaget et skøn, så skal vi også lægge resultatet af skønnet til grund for den videre vurdering. Selvfølgelig forudsat at skønnet er foretaget på korrekt vis efter reglernes anvisning.

Vi skal altså ikke være enige i resultatet af skønnet.

En helhedsvurdering

Hvis kommunen ikke har overholdt reglerne i sagsbehandlingen, og den manglende overholdelse har en vis væsentlighed, bliver vi nogle gange nødt til at hjemvise sagen til kommunens fornyede behandling og afgørelse.

Nogle gange kan vi dog nøjes med at afklare forholdene med et telefonopkald til byggesagsbehandleren og lægge et notat på sagen. Men det er ikke altid, at det er tilstrækkeligt.

En helhedsvurdering omfatter 6 punkter (BR10 kap. 2.3). Det betyder, at alle 6 punkter skal belyses før der konkluderes. Det er fordi det ofte er sådan, at nogle af de 6 punkter vil tale for en bestemt afgørelse, mens nogle af de andre punkter vil tale imod og andre igen hverken vil tale for eller imod.

For- og imod skal herefter holdes op mod hinanden, så der sker en samlet afvejning. De enkelte punkter kan også indgå med forskellig vægt i den samlede afvejning. Hvis alene 2-3 af punkterne er nævnt i afgørelsen og der herefter ”allerede fordi” konkluderes, så springer man netop helhedsvurderingen over. Selve formålet med helhedsvurderingen vil derfor ikke være opfyldt. Det kan i øvrigt være nok at anføre ganske få forhold til hvert af de 6 punkter, f.eks. at et punkt ikke er indgået med vægt fordi….. Blot det fremgår, at der er tænkt over tingene og at der er sket en samlet vurdering af alle 6 punkter.

Borgeren har også ret til at kende disse overvejelser for at kunne forstå baggrunden for afgørelsens resultat og for at vurdere, hvorvidt der er grundlag for at acceptere kommunens afgørelse eller for at gå videre med sagen.

Forsigtig med at søge at forudse resultatet

Vi har flere eksempler på, at en kommune har ændret sin afgørelse efter en ny helhedsvurdering eller efter en mere fyldestgørende helhedsvurdering.

Vi har også flere eksempler på, at en kommune er nået frem til den samme afgørelse efter fornyet helhedsvurdering, men nu på et fyldestgørende grundlag.

Begge dele falder indenfor formålet med den retssikkerhedsgaranti som helhedsvurderingen er udtryk for. Pointen er, at man skal passe på med at søge at forudse resultatet på forhånd eller ”allerede fordi”, hvis ikke man er omhyggelig med helhedsvurderingen.

 

Håndbog for bygningsmyndigheder

Der kan læses mere om helhedsvurderingen i ”Håndbog for bygningsmyndigheder” fra Forlaget Kommuneinformation. Statsforvaltningen bidrager også med materiale til denne håndbog. Vi vil ligeledes altid gerne vejlede om praksis i de sager der er omfattet af vores kompetenceområde og indgår altid gerne i en dialog.

Foto øverst: Knud Erik Christensen

Læs Kenneth Jensens debatindlæg i link til højre

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kontorchef
Hroar Kolmos
Statsforvaltningen

Bragt i

Teknik & Miljø - April 2017

Eksterne links

Debatindlæg fra december

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Digitalisering har givet effektiv byggesagsproces

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

Leverandører

Se vore leverandører her

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC KLIMA - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og grundvand - MIG
  • KTC Natur og overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, trafik og trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC faggrupper

Nyeste netværk

KTC kredsnetværk

KTC Nordjylland medlemsnetværk

Nordjylland
Kommunalt samarbejde

NMS - UG Kampagne "Nye regler for miljøtilsyn"

Kommunalt samarbejde

NMS - UG Myndighed spildevand

Hovedstaden
KTC kredsnetværk

KTC Hovedstaden - kredsbestyrelse

Hovedstaden
Sagsbehandlernetværk

Netværk for kystbeskyttelse, Region Sjælland

Sjælland

KTC mener

18. maj 2020 - 12:55

Vi har brug for din hjælp - send dette til IT afdelingen.

Forfatter:

14. november 2019 - 10:41

KTC opdaterer layoutet på ktc.dk

Forfatter:

21. maj 2014 - 0:00

Mere natur i råstofgrave

Forfatter:

8. januar 2018 - 13:17

KTC: Én indgang til det offentlige, når private skal bygge

Forfatter:

Nyeste Ledelsesnetværk

KTC kredsnetværk

KTC Midtjylland medlemsnetværk

Midtjylland
KTC kredsnetværk

KTC Sjælland medlemsnetværk

Sjælland
Ledernetværk

Natur- og Miljø chefnetværk - KTC Sjælland

Sjælland
KTC faggruppe

KTC Faggruppe for Ledelse - LED

Landsdækkende
Sagsbehandlernetværk

Netværk for vandindvinding i Region Sjælland

Sjælland

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Esbjerg Kommunes billede

Direktør

Erik Jespersen

Esbjerg Kommune

Thomas Krarup - Jammerbugt Kommunes billede

Direktør Vækst- og Udviklingsforvaltningen

Thomas Krarup

Jammerbugt Kommune

Lars Mørk - Hillerød Kommunes billede

Direktør for Økonomi & Teknik

Lars Mørk

Hillerød Kommune

Thomas Barfoed - Fredensborg Kommunes billede

Direktør

Thomas Barfoed

Fredensborg Kommune

Agnete Thomsen - Allerød Kommunes billede

Direktør

Agnete Thomsen

Allerød Kommune

Eva Kanstrup - Herning Kommunes billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune

Michel van der Linden - Kalundborg Kommunes billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune

KTC Sekretariatet

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariats billede

Kommunikationskonsulent

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat

Sine Norsahl - KTC Sekretariats billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat

Jesper Villumsen - KTC Sekretariats billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat

Ann Steffensen - KTC Sekretariats billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat

Jesper Hedegaard - KTC Sekretariats billede

IT & Specialkonsulent

Jesper Hedegaard

KTC Sekretariat

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014
 
Find os

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt