Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341395 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2017 - 8:00
KL forbereder forhandling med regeringen

Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

KL opfordrer kommunerne til at registrere sagsbehandlingstider så præcist som muligt. Et realistisk billede giver KL der bedste afsæt for at sikre rimelige arbejdsvilkår til kommunerne, når aftalen om fælles servicemål skal evalueres i 2017.

Danmarks økonomiske vækst er ikke i topform. Erhvervslivet har peget på lange kommunale sagsbehandlingstider som en barriere for vækst. Det samme har Produktivitetskommissionen. Et fælles politisk ønske hos kommunerne og regeringen om øget vækst og flere danske arbejdspladser er derfor afsættet for den aftale om fælles servicemål for byggesager, miljø- og husdyrgodkendelser, der blev indgået december 2015. Aftalen forpligter kommunerne til at reducere sagsbehandlingstiderne på de tre sagsområder. Med aftalen har kommunerne også forpligtet sig til at opgøre sagsbehandlingstiderne for byggesager og miljøgodkendelser i Byg og Miljø og husdyrgodkendelser i husdyrgodkendelse.dk.

Til trods for at det har stor politisk bevågenhed, at kommunerne nedbringer sagsbehandlingstiderne, og den kommunale administration oplever et pres for at levere korte sagsbehandlingstider, opfordrer KL stærkt kommunerne til at registrere så virkelighedsnært som muligt.

Ansøger i centrum

Virksomhederne og danskerne skal opleve, at kommunerne arbejder for, at deres projekter kan føres ud i livet. At kommunerne skal tage udgangspunkt i ansøgers perspektiv, er en grundsten i servicemålsaftalen og udslagsgivende for, hvordan sagsbehandlingstiden opgøres, og hvordan definitionen af en fuldt oplyst ansøgning fortolkes.

Kommunernes sagsbehandlingstid opgøres som kalenderdage fra ansøgers seneste indsendelse af en ansøgning i hhv. Byg og Miljø og husdyrgodkendelse.dk. En ansøgning forudsættes at være fuldt oplyst ved hver indsendelse. Modtager kommunen materiale til en ansøgning uden for Byg og Miljø, fx pr. mail, vil det ikke blive registreret i Byg og Miljø og ikke blive opgjort som seneste indsendelse og den dato, hvorfra sagsbehandlingstiden skal tælles.

Der kan være behov for at kommunikere med ansøger på anden vis og eksempelvis afklare spørgsmål pr. telefon eller ved et personligt møde. I de tilfælde er det op til kommunen at vurdere, om det giver anledning til, at ansøger skal indsende en opdateret ansøgning i Byg og Miljø, hvorfra sagsbehandlingstiden kan opgøres.

Ansøgers perspektiv er også udgangspunktet i aftalens definition af en fuldt oplyst ansøgning. Mens kriterierne for en fuldt oplyst ansøgning er klart defineret i miljølovgivningen, har KL modtaget en række spørgsmål til definitionen af fuldt oplyst byggeansøgning. Trafik- og Byggestyrelsen har præciseret, at det er ansøgers pligt at tilvejebringe de oplysninger, der er nødvendige for, at kommunen kan vurdere, om der skal indhentes tilladelser efter anden lovgivning, inden der kan træffes afgørelse. Evt. afklaring og indhentning af andre tilladelser er derefter omfattet af kommunens sagsbehandlingstid.

Registrering af sagsbehandlingstider

Til trods for at det har stor politisk bevågenhed, at kommunerne nedbringer sagsbehandlingstiderne, og den kommunale administration oplever et pres for at levere korte sagsbehandlingstider, opfordrer KL stærkt kommunerne til at registrere så virkelighedsnært som muligt. Servicemålsaftalen evalueres 1. halvår 2017. Herefter vil det blive en forhandling med regeringen, om der er basis for at justere servicemålene. Ukorrekte og (for) korte sagsbehandlingstider vil kunne føre til et statsligt ønske om en stramning af aftalen. Indtil aftalen skal evalueres, er der således et åbent vindue for at dokumentere, hvor lang tid sagsbehandlingen reelt tager. Virkelighedsnære opgørelser vil styrke KLs forhandlingsposition og mulighed for at sikre kommunerne rimelige arbejdsvilkår.

Fra den 16. december 2016 har det været muligt at trække tal på sagsbehandlingstiderne i Byg og Miljø. Tallene kan trækkes tilbage til 1. juli 2016. KOMBIT har udgivet en vejledning til statistikmodulet, og her kan også læses hvilke forbehold, der skal tages i fortolkningen af tallene.

Krydslovgivning

Tilladelser efter anden lovgivning kan forlænge sagsbehandlingstiden. En række kommuner har gjort KL opmærksom på, at der primært for byggesager, men også for miljøsager, er en række krydslovgivninger, kommunerne skal påse, inden der kan gives hhv. byggetilladelse eller miljøgodkendelse. Det kan forlænge sagsbehandlingstiden. Servicemålsaftalen adresserer kun enkelte af disse sagstyper, herunder landzonetilladelser, fredning, VVM-pligt mv., som er fritaget fra aftalen.

KL har igangsat en analyse af omfanget af byggesager og miljøgodkendelser, der forudsætter tilladelse/dispensation efter anden lovgivning, inden der kan gives tilladelse. Analysen skal give en vurdering af, om det er muligt for kommunerne at nå de aftalte servicemål. Den vil indgå i dialogen med staten ifbm. servicemålsaftalens evaluering.

Evaluering og regelændringer på vej

Servicemålsaftalen skal evalueres i 1. halvår 2017. Der er enighed med staten om, at evalueringen skal have et læringssigt og være et redskab til videreudvikling af servicemålsaftalen. Aftalen skal evalueres på det regelgrundlag, den er skabt. De regelændringer, der er på vej i husdyrloven og bygningsreglementet og konsekvenserne for servicemålsaftalen, drøftes uafhængigt af evalueringen.

Aktiviteter i KLs pipeline

Udover at evaluere servicemålsaftalen, udbyder KL i 1. halvår 2017 en række inspirationsseminarer for kommunale ledere om arbejdsgange og gode dialoger. Seminarerne skal inspirere og give redskaber til at skabe forandringer i arbejdsgange, både i de enkelte afdelinger og mellem kommunens afdelinger. De afvikles i hhv. januar samt marts/april 2017.

KL vil synliggøre kommunernes arbejde med at understøtte virksomhedernes muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser. KL har derfor gennemført en survey i efteråret 2016 og er desuden i gang med at indsamle konkrete eksempler på kommunale indsatser, der nedbringer sagsbehandlingstiden og sætter ansøger i centrum. 78 kommuner har svaret på KLs survey og resultaterne er ved at blive bearbejdet. Fra KL siger vi tak til alle, der har hjulpet med at besvare skemaet. Resultater og cases forventes offentliggjort i marts 2017.

Foto øverst: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Christina L. Hansen - P006147 - KL - 4243s billede

Projektkonsulent

Christina L. Hansen - P006147

KL - 4243

Chefkonsulent
Lone Johannsen
KL

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Vi har brug for fælles retningslinjer

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt