Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341597 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 7:00
Smart City

Ledelse er nødvendig for at komme i mål

Smart City-indsatser bør forankres så højt oppe i kommunen som muligt. Ellers bliver Smart City ikke et værktøj til at løse kommunale kerneopgaver med, men bare endnu et it-projekt. Det mener kommunale ledere, som KL har interviewet.

Der er kommet fart på arbejdet med smarte teknologier i Danmark. Kommunerne går forrest i udviklingen. Derfor er der både i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi og i den fælles kommunale digitale handlingsplan initiativer, som skal understøtte kommunernes Smart City-arbejde. En forudsætning for at lykkes med initiativerne er fokus på ledelse.

Som andre udviklingsprojekter

Udfordringerne i at lede Smart City-projekter kendes også fra øvrige udviklingsprojekter. Der skal skabes anerkendelse og prioritering af, at det er en opgave, som kræver tid og ressourcer, men som giver rigtig god mening på den længere bane. Det kan man nikke genkendende til i Odense Kommune. 

- Vi skulle alligevel arbejde med området, og nu ser vi mere grundigt på data og ser, om vi kan løse opgaven bedre ved brug af de nye muligheder. Målet er, at den måde vi i Smart City går til opgaverne på, bliver fuldt integreret i arbejdet, lyder meldingen fra programleder for Smart City i Odense, Kristina Dienhart.

En af de store udfordringer i vores arbejde har været, at der er indbygget en udpræget ”høste-så-problematik”. Det er ikke dem, der skal lave arbejdet, som får glæden af indsatsen.

Bo Fristed, CIO i ITK, Aarhus Kommune, har stor erfaring med at lede indsatsen med åbne data. Han supplerer:

- Open Data er et element i Smart City, ikke omvendt. En af de store udfordringer i vores arbejde har været, at der er indbygget en udpræget ”høste-så-problematik”. Det er ikke dem, der skal lave arbejdet, som får glæden af indsatsen, endsige helt kan se nytten. Når data skal graves frem, kvalificeres og publiceres, skal det gøres af kommunens IT-folk, der ofte i forvejen har nok at lave, og som prioriterer egne ressourcer på forretningens drift, fremfor at lægge data ud til glæde for andre, siger han.

Bo Fristed opfordrer derfor til, at Open Data initiativerne i kommunerne initieres og besluttes ovenfra, gerne med lidt ressourcer, der kan gøre det muligt at prioritere opgaven, uden at det går udover den daglige, sikre drift.

- Vi tænker på tværs som aldrig før, og det indeholder et stort potentiale, hvis det kan smitte af på andre områder internt i en stor kommune som Aarhus, siger han.

Vigtig organisering

Smart City-indsatsen organiseres ret forskelligt i kommunerne, og de ledere, vi har talt med, er ikke i tvivl om, at organiseringen har betydning for, om indsatserne bliver en succes.

Smart City har traditionelt været knyttet tæt til teknik- og miljøområdet, men andre ville måske finde det naturligt at forankre indsatsen i kommunens IT-funktion. Arbejdet med Smart City giver mulighed for effektivisering og optimering af byen helt bredt og hænger tæt sammen med de forskellige forretningsområder i kommunerne.

- Smart City er ikke er IT-projekt, men en fælles forretningsudviklingsproces, der bruger IT som middel, understreger Bo Fristed.

Kristina Dienhart supplerer:

- Det vigtigste, når nye Smart City-projekter skal implementeres, er, at lederen skaber forståelse for, at ”Smart City” er et værktøj i værktøjskassen til løsning af vores kerneopgaver.

Eksempelvis skal organiseringen give mulighed for, at fx GIS-data kan vises og bruges af de folk, som arbejder med rehabilitering. Det får nye muligheder og tænker ikke over det ”skjulte, smarte element”. De oplever bare, at de kan levere en bedre og mere målrettet service.

Odense har vi startet Smart City-indsatsen op med kompetenceudvikling, som det indledende skridt. Vi må først være i stand til at forstå og bruge de nye muligheder, som kan hjælpe os i dagligdagen.

Smart City inklusiv Open Data er ikke et projekt i Aarhus Kommune. Det er et program og bør derfor bæres af en fælles strategi forankret så højt i kommunen som muligt, meget gerne på politisk niveau.

- Vi har allerede en lang række eksempler på potentialerne og mange flere er undervejs. Hvis vi sørger for at hjælpe hinanden, kan vi få endnu mere ud af pengene og øge udviklingshastigheden, udtaler Bo Fristed.

Kristina Dienhart understreger vigtigheden af, at man som leder ikke undervurderer den kompetenceopbygning, som er nødvendig i kommunen.

- I Odense har vi startet Smart City-indsatsen op med kompetenceudvikling, som det indledende skridt. Vi må først være i stand til at forstå og bruge de nye muligheder, som kan hjælpe os i dagligdagen, fortæller hun.

Gode råd om Smart (City) ledelse

I KL er digital ledelse et vigtigt indsatsområde. Der er generelle råd om digital ledelse, som også gælder for mange Smart City-projekter.
Jan Struwe, vicekontorchef i KL’s kontor for Arbejdsgange og IT-arkitektur, nævner tre:

Gå på opdagelse i organisationen, hvor der skal ske forandringer, og få en dyb forståelse af den forretning, som du er leder af. Forandringerne skaber først værdi, når de understøtter forretningens mål.

Kristina Dienhart:
"Vi skal både have bredt udsyn og fokusere på de enkelte projekter. I Odense har det givet god mening først at få begrebet skåret til og få stillet skarpt på, hvad det helt konkret betyder for kommunen nu og i de kommende år. Indsatser med ny brug af data er valgt som et omdrejningspunkt."

Bo Fristed:
"Kommunen skal beslutte sig for at ville arbejde med Open Data på højt niveau, organisere sig på tværs og etablere sig, hvor der er energi til at påtage sig opgaven. Det er væsentlig, at der i arbejdet med Open Data er kompetencer til rådighed, der kan sikre datasikkerhed, publicering af data m.v."

Hav fokus på de kulturelle og organisatoriske omstillinger, som følger med digitalisering og øget brug af data. Sørg for at inddrage de relevante medarbejdere. Inddragelse giver ejerskab til den forandring, der skal finde sted.

Kristina Dienhart:
"Når vi samler data ind, skal vi som ledere huske at afsætte ressourcer til at behandle disse data og bruge dem til bedre løsninger, og til at ændre adfærd, der hvor det er ønskeligt. Rådata i sig selv ændrer ikke meget."

Bo Fristed:
"Indsatsen bør placeres, hvor der findes interesse, energi og kompetence, og så ildsjæle understøttes, for de er nødvendige for at bringe kommunerne videre ind i den digitale fremtid."

Sæt barren højt og vær tydelig i, hvilke forandringer og præstationer I skal opnå (og den enkelte skal opnå).

Kristina Dienhart:
"Husk at universiteterne kan være gode sparringspartnere. De har den nyeste viden og interesse i gode cases og i, at deres viden anvendes. Andre kommuner er også oplagte sparringspartnere."

Bo Fristed:
"Det giver rigtig god mening, at kommunerne benytter muligheden til at følges ad. Både i forhold til standarder for data og datatransmission, og for i fællesskab at udvikle/ få udviklet digitale elementer, der kan gøre Danmark smartere. Hvis vi gør det overlagt og involverer virksomhederne i  produktudviklingen, kan vi bidrage til, at vi som land kan eksportere smarte byløsninger i langt højere grad end nu."

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Camilla Rosenhagen
KL
Søren Bregenov
KL

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning
Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt