I et fællesoffentligt forprojekt om åbne offentlige data til grøn omstilling satte Open Data DK, KL, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, SDFE, og Danske Regioner fokus på potentialerne i at udnytte data for grøn mobilitet, dvs. hvordan vi og vores varer kommer smartest fra A til B. Konkret gennemførtes tre innovationsforløb, hvor virksomheder og myndigheder sammen udforskede ny brug af data og teknologi inden for samordnet varedistribution, ”last mile delivery” og kollektiv transport i landdistrikter.
Tanken i samordnet varedistribution er, at bliver vi bedre til at foretage centrale indkøb og planlægge distributionen til f.eks. skoler, plejehjem og offentlige institutioner, så vil vi kunne nedbringe kørsel i byerne. Her pegede forløbet på, at Aarhus Kommunes historiske rejsetidsdata, indkøbsdata og data om vejnettet kan understøtte kommunens arbejde med at optimere samordning og gentænke modeller for indkøb og levering.
Det andet forløb så på ’last mile delivery’, altså det sidste stop, før en vare er leveret. Her fandt virksomheden Urban Radar et potentiale i at bruge Odense Kommunes sensordata om trafikflow til at kunne optimere placeringen og kapaciteten af servicepoints for pakkeafhentning, så en pakke leveres hensigtsmæssigt for både modtageren, varebilen og byen.
Endelig er kollektiv transport i landdistrikterne et område, hvor man gerne vil øge tilvalget af busser og tog for at reducere udledning fra privatbilisme. Her viste virksomheden Dirotos foreløbige analyse af Midttrafiks realtidsdata om kollektiv transport, at der er et potentiale i yderligere at udnytte data til at hjælpe rejsende med mere præcise meldinger om mulige skift i transportmidler undervejs.