Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 342331 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
11. august 2025 - 11:18

Hvad kendetegner en god lodsejerforhandling?

Erfaringer fra lodsejerforhandlinger om 170 km sti langs Danmarks længste å
 

Vi befinder os i en tid, hvor landskaber forandres, arealer skal omlægges og stier placeres. I projektet “Gudenåstien - fra kilde til fjord” har 11 projektparter siden 2022 arbejdet på at etablere en 170 kilometer lang sti langs Danmarks længste å. I forbindelse hermed har forhandlere været i dialog med lodsejere langs Gudenåen om etablering, omlægning eller forbedringer af stisystemet.

Undervejs har de ti forhandlere drøftet og reflekteret over deres oplevelser, hvilket har resulteret i en lang række praksisnære erfaringer om lodsejerforhandlinger. Erfaringer, som vi mener må være relevante for mange i en tid, hvor den grønne trepart ruller derudad, og udtagningskonsulenter, planlæggere og forskere skal engagere lodsejere i forhandlinger om fremtidens landskaber. Vi vil derfor i denne artikel dele vores foreløbige erfaringer med lodsejerforhandlinger fra projektet indtil nu, og håber, det kan inspirere andre i deres arbejde.

 

"Der er ligså mange lodsejerforhandlinger, som der er mennesker"...

Noget af det første, vi lærte ved at lytte til lodsejerforhandlerne, var, at “der er lige så mange lodsejerforhandlinger, som der er mennesker”, som én udtrykte det. Forhandlinger er vidt forskellige og afhænger af mange forskellige forhold – og ved første øjekast kan det virke svært at sige noget generelt om, hvad der er vigtigt i den gode lodsejerforhandling. Forhandlingen afhænger blandt andet af den enkelte lodsejer og lodsejerforhandler og kemien imellem dem, om der er tale om en helt ny sti, der skal anlægges, eller en eksisterende sti, der skal forbedres, om gæsterne på stien kan ses fra terrassen, samt hvornår og hvordan man henvender sig – på dagen, på året, pr. brev, mail, telefon eller fysisk fremmøde for blot at nævne nogle af variablerne.

 

... men der er mønstre alligevel!

Trods de mange variabler i forhandlingerne, så har dialogerne mellem forhandlerne også vist os, at der netop er mønstre på tværs. Ja, faktisk en hel del!

Forhandlerne pegede for eksempel samstemmende på, at det er afgørende at forstå konteksten for forhandlingen. Det betyder en forståelse for de rammer, relationer og historier, som spøger i landskabet, og som skaber vilkårene for den enkelte forhandling. For eksempel kan tidligere konflikter i området lede til et nej i forhandlinger, og det kan derfor være vigtigt at italesætte disse for at bevæge sig fremad i forhandlingen. Samtidig udtrykte forhandlerne, at man kan bruge de relationer, der er i lokalområdet, til at få åbnet forhandlingerne op – for eksempel ved hjælp af gode naboskaber eller ved at få lokale ildsjæle til at opstarte forhandlingen.

Alle var desuden enige om vigtigheden af at skræddersy forhandlingen til det enkelte menneske. Mennesker er – som konteksten – forskellige, og det er derfor vigtigt, som en anden forhandler påpegede at vurdere: Hvem er det, man står overfor? Er det akademikeren, der er flyttet på landet, eller fuldtidslandmanden? At komme i mål med en forhandling kræver derfor, at man tænker helhedsorienteret ved at italesatte og løse de interesser, der er på spil hos den enkelte lodsejer. For eksempel udtrykte en planlægger, at ”nogle gange skal man komme dem i møde og løse nogle andre bekymringer. Hvis lodsejerne oplever, vi lytter til dem og forsøger at hjælpe dem, får de også mere lyst til at lytte til os.” Derfor var forhandlerne ikke kun ude og forhandle om stier, de løste også problemer med affaldshåndtering, sand i grøfter eller mobilitet.

 

De 11 projektparter samlet i byrådssalen i Favrskov Kommune til midtvejsevaluering.

 

Forhandlingens set-up

Udover at være observant overfor den kontekst og det menneske, man står overfor, er det også vigtigt at tænke over egen ageren og tilgang i feltet samt forhandlingens set-up.

Det betyder, at man først og fremmest skal tænke over sin forhandlingstilgang. Mød lodsejeren med ydmyghed, åbenhed og alvorlighed, lød rådet på tværs af alle lodsejerforhandlerne. Oftest er behovet i forhandlingen vores, ikke lodsejerens – det er dem, der hjælper os – og derfor skal vi øve os i at lytte til de perspektiver, vi møder, når vi forhandler. Det handler om at opbygge en tillidsrelation og vise, at man ”ikke bare er endnu en fra kommunen”, som en kommunal medarbejder udtrykte det.  Der var desuden gode erfaringer med at give konkret information ved hjælp af fx kort og illustrationer om de eksakte tiltag, man ønskede at forhandle om, samt om projektets baggrund og vision.

Dernæst er det vigtigt at tænke over forhandlingens rammer. Her var der flere, der havde gode erfaringer med at knytte en ekstern forhandler på som den, der havde den direkte kontakt med lodsejeren, mens der så var en kommunal medarbejder i baggrunden, som kendte alt til kontekst og rammer. En ekstern forhandler uden kommunal titel kan gøre tilgangen til forhandlingen lettere, fordi hun eller han ofte kan tale om dilemmaerne på en måde, som en kommunalt ansat ofte ikke kan.

Herudover var det vigtigt, nævnte flere forhandlere at budgettere med tiden til at prioritere at opbygge en relation til lodsejeren og ikke blot have et fokus på, om aftalen ledte til et ja eller nej. Det var samtidig vigtigt at tage højde for timing, såsom hvornår på dagen, ugen eller året en forhandling skulle finde sted, så det ikke forstyrrede lodsejernes daglige praksis.

 

Forhandling kræver øvelse - som ethvert andet håndværk

Til slut vil vi slå et slag for lodsejerforhandlinger som et håndværk, der skal øves, opbygges og prioriteres. På tværs af alle kommuner blev forhandlinger karakteriseret som ’learning by doing’ – noget man blev kastet ud i og skulle lære at navigere i hen ad vejen. Samtidig nævnte mange af de kommunale medarbejdere, at de først og fremmest var ansat for deres tekniske kompetencer, og at de sociale færdigheder, der skal til for at lykkes med en forhandling, ikke var en del af jobbeskrivelsen. Derfor krævede det også lidt øvelse at sætte ord på den oplevelse, man havde haft med forhandlingen, og turde stole på egen fortolkning af forløbet. Det er lettere for de fleste at forholde sig til de konkrete resultater.

I en tid, hvor de store landskabsforandringer kræver forhandlinger og inddragelse, virker det paradoksalt, at de sociale og forhandlingsmæssige færdigheder ikke prioriteres højere. Interessebaserede forhandlinger kunne dyrkes via kurser, andre fagligheder kunne komme i spil, og kapacitetsopbygning kunne ske ved at videndele mere på tværs. Vi har netop erfaret i Gudenåstiprojektet, at det gør en forskel, når man sætter sig sammen på tværs af kommuneskel og reflekterer over, hvad den gode forhandling egentlig består i. Vores erfaring er, at der er rigtig meget læring at hente. Da først vi kom i gang, havde alle gode pointer og lærte rigtig meget af hinanden. Og ja, der var jo mønstre i oplevelserne, som vi alle, og forhåbentlig også andre uden for projektet, kan bruge, når der skal forhandles med lodsejere.

 

Projektet ‘Gudenåsti - fra Kilde til Fjord’

Projektet ‘Gudenåsti - fra Kilde til Fjord’ er et tre-årigt projekt (2022-2026), der vil etablere en sammenhængende sti på 170 km. langs hele Gudenåens løb. Stien kommer til at løbe igennem 8 kommuner og 3 enheder af Naturstyrelsen, som alle er involverede parter i projektet. Projektet er på 57 mio. og støttet med 15 mio. fra både Nordeafonden og A.P. Møller Fonden. De 11 projektparter er Vejle, Hedensted, Horsens, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov (projektejer) og Randers Kommuner samt Naturstyrelsen Trekantområdet, Naturstyrelsen Søhøjlandet og Naturstyrelsen Kronjylland. Læs mere på oplevgudenaa.dk.  

 

Foto øverst:
Lodsejerdialog på stedet ved Ormstrup Skov. Fra højre: Karen Hingkjær Glerup-Nielsen, Viborg kommune, Carsten Ishøy, skovridder Ormstrup Gods, Thomas Brandt Ebbesen, projektleder, og Peter Horn Lauritsen, Favrskov Kommune

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Koordinator i Gudenå- Samarbejdet, evalueringsansvarlig i projektet ”Gudenåstien – fra kilde til fjord”
Gunhild Øeby Nielsen
Post doc ved Institut for Kultur og Læring,
Miriam Jensen
Aalborg Universitet

Bragt i

Teknik & Miljø - August 2025

Relaterede sider

  • Cirkulær økonomi er vores værkstøjskasse for fremtiden
  • Teknik & Miljø - August 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - August 2025
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt