Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 343526 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
9. december 2025 - 15:45

Refleksioner efter næsten 30 år som direktør

I december måned fylder jeg 72 år og kan se tilbage på næsten 30 år som Teknik- og Miljødirektør i 3 forskellige kommuner: Køge, Frederiksberg og Vordingborg. Hvordan har det været muligt at holde ud så længe? Hvorfor er jeg ikke blevet fyret, eller hvorfor har jeg ikke selv valgt at gå? Det handler denne artikel om. Den er skrevet under en refleksionsuge på Kreta ugen før efterårsferien.
 

Refleksion over egen lederadfærd og ens rolle som menneske er en af de vigtigste forklaringer på, hvorfor mit projekt er lykkedes. Jeg har fået god hjælp og inspiration hertil gennem min to år lange leder-og konsulentuddannelse på DISPUK for mere end 25 år siden, - en uddannelse, der er blevet fulgt op med reflektionsuger i både 2004, 2005, 2015 og igen her i 2025.

Samtaler, dialog, fortælling, refleksion, resonans og bevidning, - koblet til teori, metode og praksis - udgør fundamentet for den narrative praksis. Som leder og som menneske får du indblik i dine egne værdier, dine handlinger og din måde at være leder på.

Når jeg tænker på mine mange år som direktør, hæfter jeg mig særligt ved fem forskellige lejligheder, hvor jeg aktivt har arbejdet med den narrative metode.

 

1. Fra chefseminar til sommerdag på Møn

Det første, jeg tænker på, er, da jeg bragte mine erfaringer fra selve uddannelsen og refleksionsugerne med ind i min egen chefgruppe en sommerdag i vores hus ved Møns Klint. Gennem en hel dag fortalte chefgruppens medlemmer hinanden om, hvad der i VIRKELIGHEDEN betyder noget for den enkelte. Hvilke vigtige oplevelser i barndom eller ungdom var det vigtigt, at de øvrige i chefgruppen kendte til. Når vi hørte hinandens historier, talte vi om, hvilken resonans det gav i forhold til vores eget liv. Det blev bevidnet. Med bistand fra Allan Holmgren fra DISPUK var alle trygge i forløbet, og den dag i dag står denne begivenhed som en af de vigtigste begivenheder i vores chefgruppes udvikling. Alle i gruppen blev modigere, der kunne tales frit om de udfordringer, vi alle som mennesker har bøvlet med eller stadig bøvler med, - og effekten var, at vi efterfølgende i alle de almindelige chefmøder fik langt nemmere ved at nå frem til resultater.

 

2. Fra medarbejderundersøgelser til åben planlagt dialog

Den anden betydningsfulde hændelse, jeg erindrer fra min tid, var da jeg på Frederiksberg i Teknisk Direktorat indførte en helt ny form for “medarbejdertilfredshedsundersøgelse”. I stedet for lange spørgeskemaer, som nærmest får karakter af karakterbøger, stillede jeg medarbejdere og mellemledere 3 spørgsmål:
 - Hvad er du glad for at lykkes med?
 - Hvad bøvler du med?
 - Hvad har du brug for fra din leder?
Besvarelsen foregik først enkeltvis, herefter blev svarene drøftet i to-mandsgrupper og efterfølgende i 4-mandsgrupper. Det skabte dybde og tryghed, hvorefter grupperne efter tur i plenum fremlagde deres resultater for ledelsen, som fik lejlighed til at høre og også bede om uddybninger. På denne måde kom en samlet og åben tilbagemelding til ledelsen, hvilket efter min mening giver et langt bedre grundlag end nutidens anonyme skemaer, som ofte er svære at forstå og kan give anledning til megen frustration hos ledere, - hvorfor og hvem er det, der er så utilfreds?

 

3. Fra virksomhedsplaner til dialogmøder

Det samme grundprincip med de tre spørgsmål brugte jeg i en årrække i Køges tekniske forvaltning, hvor jeg tog en årlig rundtur til forvaltningens 12-13 teams. Vi havde afskaffet virksomhedsplanerne (efter New Public Management ikke længere var moderne), og i stedet tog jeg en dialog med de enkelte teams med følgende spørgsmål:
 - Hvad er vi stolte af, vi har nået i år?
 - Hvad ville vi gerne nå det næste år?
 - Hvad kan vi ikke nå?
 - Hvad har vi brug for fra vores ledelse?
Det hele blev skrevet ned på en sides penge, - det skabte transparens, synlighed, dialog og ro om prioriteringerne. Som direktør lærte jeg også en masse af og om medarbejderne. Det var også her, de mere end 100 medarbejdere oplevede en direktør, der gerne ville lytte - og se - til de typer af sager, der måske ellers ikke er så stort politisk fokus på.

 

4. Fra LUS-samtaler til værdisamtaler

De årlige Lederudviklingssamtaler (LUS) fik også godt af den narrative tilgang nogle af årene. I stedet for det sædvanlige spørgeskema talte vi ud fra en spørge- ramme om personlige værdier, om handlinger tidligere i livet og om personer, der har haft betydning for en. Og i stedet for det sædvanlige lukkede rum, i både overført og bogstavelig betydning, havde vi en tredje person med til samtalerne, som poetiserede - nedskrev alle de vigtige ord, som blev sagt, - og som blev læst op og udleveret bagefter, - i stedet for referat og udviklingsplaner. Samtalerne varede typisk 2-3 timer og foregik i æstetisk smukke omgivelser.

 
"Uden en teknisk forvaltning er der ingen, der passer på vores grundvand, vores vandmiljø, vores trafiksikkerhed, de kommunale bygninger, vores brand og redning, miljøtilsyn, vores veje og cykelstier, vores parker og grønne områder osv. osv."
- Torben Nøhr
 

5. Fra et kommunalt værdigrundlagt til "Meningen med arbejdet"

Den sidste ting, jeg er stolt af, er mit stærke fokus på HVORFOR, the WHY. Hvorfor har vi en teknik- og miljøforvaltning? Hvad er vores mission? Vi udviklede den sammen, og jeg gentog den gang på gang:  Vi er her 
   - For at passe på
   - For at udvikle
   - For at hjælpe
Uden en teknisk forvaltning er der ingen, der passer på vores grundvand, vores vandmiljø, vores trafiksikkerhed, de kommunale bygninger, vores brand- og redning, miljøtilsyn, vores veje og cykelstier, vores parker og grønne områder osv. osv.
Uden en teknisk forvaltning sker der heller ikke en planlægning og udvikling af nye erhvervs- og boligområder, af ny infrastruktur, af en bedre anvendelse af de mange kommunale bygninger osv. osv.
Og uden en teknisk forvaltning, der prøver at hjælpe borgere og virksomheder med de mange forskellige myndighedsgodkendelser, som vi er eksperter i, mister borgere og virksomheder tilliden til “systemet”, - og mistilliden til den offentlige sektor breder sig.
At passe på, udvikle og hjælpe blev nøgleordene i en mere end ti år lang periode i Køge, og jeg tror, de stadig ligger indgroet hos mange medarbejdere: Om hvorfor netop VI er her. Og at vi er FÆLLES om det.

 

Alle stemmer - også politikernes - skal høres

Det sidste, jeg ikke har skrevet om her, er forholdet til politikerne. Jeg har altid haft den allerstørste respekt for politikerne og søgt at hjælpe - også dem - med deres arbejde. Uden lokalpolitikere kunne vi lige så godt flytte forvaltningen til Ringkøbing sammen med Tinglysningsretten, har jeg tit sagt til medarbejderne. Gennem politikerne får vi hørt nogle stemmer, som vi ikke selv har i forvaltningen. Det er faktisk også en grundpille i den narrative tilgang, at det er vigtigt at høre ALLE stemmer, også magtens stemme.

Der har selvfølgelig været mange andre gode grunde til, at jeg overlevede som direktør i næsten 30 år, men når jeg tænker tilbage, har netop de nævnte initiativer altid fyldt mig med glæde og stolthed. Jeg er også taknemmelig over, at kommunaldirektører og politikere lod mig “drive” forvaltningen på denne måde.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kulturgeograf, Tidl. bestyrelsesformand for Kommunalteknisk Chefforening (2009-2014) & tidl. bestyrelsesformand for Dansk Byplanlaboratorium (2004-2008).
Torben Nøhr

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2025

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - December 2025
  • En døråbner til svære politiske samtaler
  • Fredensborg Kommune lancerer sin første ESG-rapport
  • KTC Faggruppekonference 2026
  • Teknik & Miljø - Oktober 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Oktober 2025
  • Teknik & Miljø - September 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2025
  • Brug tiden bedre - 5 greb der styrker jeres mødekultur

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Peter Søndergaard - P009698 - Solrød Kommune - 5272s billede

Direktør

Peter Søndergaard - P009698

Solrød Kommune - 5272

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt