Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341702 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 8:00
Forandringskompetence og krisehåndtering

Forandringer - en uforanderlig tilstand

Måske skal vi holde op med at tale om forandringer som projekter, men i stedet se forandringer som en tilstand. En tilstand, som vi skal kunne navigere bedre i - frem for at prøve at styre og kontrollere. Det mener forfatterne til denne artikel, som opfordrer os til at styrke vores forandringskompetence.

Aldrig før har organisationer og virksomheder gennemgået så mange forandringsprojekter – og ofte ikke i en kontinuerlig rækkefølge, men på samme tid og parallelt. Det betyder, at ledelse og medarbejdere aldrig rigtig oplever at kunne afslutte og sætte flueben ved forandringer, da forandringsprojekterne glider sammen og overlapper hinanden. Ligeledes kan det være svært at måle effekterne af de forandringer, som organisationen gennemfører, da resultaterne af forandringerne er sværere at isolere og dermed dokumentere. Derfor bør vi måske stille spørgsmål ved, om vi skal holde op med at tale om forandringer som projekter, men i stedet se forandringer som en tilstand, vi skal kunne navigere bedre i fremfor prøve at styre og kontrollere?

Forandringer er ikke lineære

Som en konsekvens af de tiltagende forandringer gennemfører flere og flere ledere uddannelser og kurser i forandringsledelse, hvor de lærer at kortlægge og gennemføre en "plan" for at nå en veldefineret afslutning. I den sammenhæng betragtes forandringsprocesser ofte som lineære og mekanistiske, velvidende at forandringer, kriser og til tider traumatiske begivenheder sjældent og nok aldrig følger en lineær proces. Ergo kan vi potentielt også sætte spørgsmålstegn ved den måde, som vi træner og tænker forandringsledelse og forandringsprocesser på.

Fra parathed til kompetence

Men hvad gør det ved mennesker konstant at være i forandring? Længe har vi talt om forandringsparathed eller change readiness, men det sidste årtis utallige udfordringer med stress og dårlig trivsel som følge af mange og dårligt håndterede forandringer har vist, at forandringsparathed ikke er nok. Ét er at være parat til en forandring, noget andet er at have kapacitet til at gennemføre den. Teori og praksis viser, at vi i større omfang bør træne lederes og medarbejderes evne og kompetence til reelt at kunne håndtere de mange forandringer effektivt og positivt – også kaldet forandringskompetence eller change capacity.

Fremme forandringskompetence

Der er ikke én tilgang til at fremme forandringskompetence i en organisation. Evnen  påvirkes af den specifikke kontekst, organisatorisk hukommelse samt organisationens og dens medlemmers unikke karakteristika. Dog påpeger flere forskere og praktikere på, at der gennemgående er tre niveauer, hvor forandringskompetencen bør styrkes, så organisationen:

  • På mikro niveau – forstår udfordringerne og de nødvendige kompetencer for at kunne varetage komplekse og usikre problematikker effektivt og udvælge, rekruttere, evaluere og belønne folk i større omfang udfra deres evne til at varetage forandringer
  • På meso niveau – opbygger en forandrings-supporterende infrastruktur, der rummer fleksible systemer og processer, som tillader og understøtter improvisation og iterationer samt tværfunktionelle møder og løsninger
  • På makro niveau – skaber en forandringskultur, der er forandringsfaciliterende og  favner fleksibilitet, åbenhed og læring.

Krisestyring i praksis

Forandringer, som virksomheden selv initierer er én ting, men hvad gør organisationen, når udefrakommende forandringer og kriser indtræffer? Effektiv krisestyring kræver parathed, koordination og mulighed for kunne følge op, så næste hændelse tackles bedre.  Træning er vigtig, da teams her øver at tage beslutninger i krisesituationer, så fejl og mangler i kriseberedskabet identificeres og evalueres. Koordination og sammenhængende kommunikation hos krisestyringsenheden og organisationen sikres gennem en transparent og effektiv kommunikationskanal. Der tages i kriser svære beslutninger, hvor kun begrænset information ofte er til rådighed. Derfor er en struktureret, systematisk og formaliseret opsamling og distribuering af information et vigtigt element i god krisestyring. Evnen til at respondere hurtigt sikrer, at organisationen får fortalt sin side af historien professionelt, at man er aktiv og i kontrol øger troværdigheden.

Beredskab og back-up

Ergo, for at virksomheder kan høste de positive og ønskede resultater af forandringer og undgå problemer ved de kriser, som forandringer og andre udefrakommende situationer kan skabe, er det nødvendigt at organisationer:

1)   styrker lederes og medarbejderes mentale beredskab og forandringskompetence til at kunne forberede, varetage og gennemføre forandringer væsentlig mere effektivt og succesfuldt, samt

2)   opbygger detnnødvendige backup, et krisestyringssystem, som kan hjælpe organisationen med effektivt og professionelt at håndtere de kriser, som den potentielt involveres i uden fx økonomiske tab, dårlig omtale/PR, tab af investorer og kunder etc.

Litteratur om forandringskompetence og krisehåndtering

  • Aagaard, A. (2016). Sustainable Business. River Publishers.
  • Aiken, C.B. & Keller, S.P. (2007). The CEO’s role in leading transformation. Management Quarterly, 48 (2): 30-39.
  • Arpan, L.M., & Roskos-Ewoldsen, D.R. (2005). Stealing thunder: An analysis of the effects of proactive disclosure of crisis information. Public Relations Review 31(3), 425-433.
  • Buono, A.F. & Kerber, K.W. (2008). The Challenge of Organizational Change: Enhancing Organizational Change Capacity. Revue Sciences de Gestion, no. 65: 99-118.
  • Carney, A., & Jorden, A. (1993). Prepare for business-related crises. Public Relations Journal 49, 34-35.
  • Higgs M. & Rowland D. (2005). All changes great and small: Exploring approaches to change and its leadership. Journal of Organizational Change Management, 5 (2): 121-151.
  • Jørgensen, H.H., Owen, L. & Neus, A. (2008). Making change work. IBM Corporation.
  • Kerber, K. W. & Buono, A. F. (2010). Intervention and Organizational Change: Building Organizational Change Capacity. Kapitel i bog: Consultation for Organizational Change. Information Age Publishing, Editors: Anthony F Buono, David W Jamieson, pp.81 – 112.
  • Kotter, J. P. (1996). Leading change. Boston: Harvard Business School Press.
  • Kotter, J.P. & Cohen, D.S. (2002). The heart of change: Real-life stories of how people change their organizations, Boston: Harvard Business School Press.
  • Lawler, E.E. & Worley, C. (2006). Build to change. Palo Alto, CA: Kantola Productions, Stanford Executive Briefings.
  • Mitroff, I. I., Harrington, K., & Gai, E. (1996). Thinking about the unthinkable. Across the Board, 33(8), 44-48.

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Lektor, ph.d.
Annabeth Aagaard
Aarhus Universitet
Direktør
Emil Pfeiffer
Krizo

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt