Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341608 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Det kræver mod at gå nye veje
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
KOMPETENCEUDVIKLING I TEKNIK- OG MILJØFORVALTNINGER

Det kræver mod at gå nye veje

Tiden kalder på tekniske forvaltninger med modige medarbejdere, der åbent tør møde de stigende forventninger fra borgere, politikere og erhverv. Det er nemmere sagt end gjort, men medarbejderne vil rigtig gerne, viser KL’s udviklingsforløb ’Fremtidens teknik- og miljøforvaltning’.

Samarbejde og partnerskaber er allerede nu en vigtig del af teknik- og miljøforvaltningernes arbejde med at skabe robuste og fleksible rammer for borgerne, og alt tyder på, at den faciliterende og samskabende rolle skal styrkes fremover. 

Forventninger fra erhverv og foreninger bliver diskuteret med en blandet gruppe teknik- og miljømedarbejdere på KL’s udviklingsforløb ’Fremtidens teknik- og miljøforvaltning’. Kommunens imødekommenhed er ikke kun er et spørgsmål om sagsbehandlingstider. Både virksomheder og frivillige foreninger ønsker løbende dialog med relevante medarbejdere og hjælp til at afkode forvaltningssproget. Vi kan ikke forvente at mennesker, der lever deres liv uden for kommunekontorene kan gennemskue forvaltningspraksis eller organisationsstrukturen. Derimod kan vi sagtens forvente, at det engagement, som driftige borgere og erhverv har, kan bruges som ressource af kommunen. 

For eksempel er det givtigt at få et godt samarbejde med motionscyklisterne, når der skal lægges ny asfalt eller nye mountainbikestier i skoven. Ligeså kan en hurtig reaktion fra forvaltningen bremse en potentiel konflikt mellem fx en virksomheds tunge, larmende lastbiler og naboerne – i fællesskab kan der findes en anden vej.

Både stærk faglighed og myndighedsrollen er fortsat vigtige i teknik- og miljøforvaltningen, men de skal suppleres med den faciliterende eller samskabende, som der er brug for i Kommunen 3.0.

Hvordan - i stedet for et nej

Både færre klager, men også at få mere værdi ud af det, vi alligevel gør, er målsætningen for den nye måde at arbejde på, som giver gode resultater. Det viser erfaringer fra Andreas Granhofs Juhls arbejde i flere kommuner med at styrke den værdiskabende rolle, som han underviser i på KL’s udviklingsforløb. Både stærk faglighed og myndighedsrollen er fortsat vigtige i teknik- og miljøforvaltningen, men de skal suppleres med den faciliterende eller samskabende, som der er brug for i Kommunen 3.0. 

Når medarbejdere skal gå nye veje i partnerskaber med borgerne, er der færre sikre veje. Derfor skal både ledere og medarbejdere være mere modige og afprøve muligheder og metoder. I den proces giver det rigtig god mening af arbejde på tværs af kommuner for at udveksle erfaringer både på organisatorisk plan og på konkret løsningsorienteret niveau blandt medarbejderne. KL arbejder både i udviklingsforløbet og gennem andre initiativer på at understøtte mindset og tilgang til processerne med en målsætning om mere resiliente kommuner.

Vi skal finde en ny måde at have de her dialoger på: En middelvej mellem vores rolle som myndighed, vores faglige rolle og den mere værdiskabende rolle. Det er svært og altid en vurderingssag – men det vigtige er, at vi tænker over det, også inden vi starter.

Teknik- og miljømedarbejder på KL’s  udviklingsforløb september 2015

Forstå behovet

En af de mange grunde til at bruge mere energi på at få borger, bruger- og interessentperspektivet mere inddraget i opgaveløsningen er at kunne forstå, hvad behovet egentlig er, og dermed hvordan det giver bedst mening, at kommunen støtter. Det viser Louise Vang Jensen fra konsulentfirmaet Is It A Bird gennem eksempler og øvelser på KL’s udviklingsforløb. 

Der er flere metoder til at se problemer og muligheder gennem borgernes briller – metoder som skal prøves af i forskellige sammenhænge, også selvom om man ikke kan være sikker på udfaldet eller få et 100 procent entydigt svar. Brugerpanel, Destinationsinterview og Selvdokumentation er nogle af de redskaber, teknik- og miljømedarbejdere kan bruge til at sprænge rammerne og prøve kræfter med andre måder at løse opgaverne på. Andre redskaber finder de selv på undervejs – her bliver det også sjovt og meningsfuldt at være modig medarbejder.

FEM BUD PÅ BYGGESTEN I TEKNIK- OG MLJØFORVALTNINGEN

I bevægelsen fra New Public Management over til New Public Governance, Public Value management, Public service motivation og forestillingen om Digital Era Governance. 

Kommunen som vært og guide, hvor borgere og erhverv bliver behandlet som velkomne gæster med afledte konsekvenser som færre klager, lyst til samarbejde og borgere med gåpåmod.

Sagsbehandling som en løsningsorienteret proces, hvor medarbejdere samarbejder, medskaber, involverer og vejleder udover de traditionelle faglige og myndighedsroller.

Højtydende teams, hvor medarbejderne ser værdien af et effektivt samspil om løsning på udfordringer på tværs af fagområder.

Samtaler som grundlæggende arbejdsredskab for at finde mulighederne i at sætte scenen for folks drømme og skabe forståelse for det lokale fællesskab. 

Boost af energi og motivation hos medarbejdere – fornyet mening og betydning af opgaverne giver større arbejdsglæde og engagement til at tænke længere, tænke nyt og have mere overskud – hvilket giver kommunen overskud.

 

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation
Ledelse, kompetence og organisation›Kompetenceudvikling
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt