De danske kommuner skal derfor være klar til at modtage flere udenlandske og danske turister. Det kan dels ske ved at ”sprede” turisterne geografisk, fx fra krydstogtshavne og fra storbyer, ud i landet, så Danmarks fulde kapacitet og tilbud anvendes. Det kan også ske ved at forlænge turistsæsonerne og skabe turismetilbud, der dækker hele året. Det skal forebygges, at flere turister ikke skaber ’masseturisme’, som er til gene for naturen og lokale borgere. Med andre ord skal løsningen på et problem ikke skabe et nyt problem.
Væksten i turisme skal balanceres på flere parametre. Den skal, populært sagt, være bæredygtig på følgende parametre:
1. BIODIVERSITET
Danmarks klart største attraktioner er i områder med kyst og natur (2, men det er vigtigt, at den biologiske kapacitet afgør niveauet af belastning af naturområder. Flere naturattraktioner, faciliteter og infrastruktur skal derfor synliggøres, så besøgspresset ikke bliver for stort på enkelte steder. Her er kommunens rolle som planmyndighed ift. arealanvendelse og naturforvaltning central.
2. KLIMA
Bæredygtige turismetilbud bør tilstræbe lav CO2-udledning, hvad angår både transport og forbrug af ressourcer i øvrigt. Vandre- og cykelferier, kombineret med brug af (elektrificeret) offentlig transport, kan fremmes ved at blive synliggjort med fællesoffentlige data.
3. ØKONOMI
Turismen kan med fordel distribueres jævnt blandt alle landets kommuner og regioner, så alle får del i turismeerhvervet. Herudover kan nye tilbud fremme, at overnatningskapaciteten benyttes hele året. Alle attraktioner kan derfor med fordel synliggøres via fællesoffentlige data.
4. SYNERGI MELLEM BORGERE OG TURISTER
Turismen kan skabe arbejdspladser, aktiviteter og oplevelser, kommercielle som ikke-kommercielle, der også er attraktive for lokale. Frivillige i lokalområdet kan være med til at udvikle og deltage i turismetilbud, så turister oplever særegne attraktioner i både byer og naturområder. Disse attraktioner kan synliggøres med fællesoffentlige data.