Alle centre blev til ROS-analyserne bedt om at forholde sig til, hvilke kritiske funktioner de varetager, sårbarheden af funktionen, og hvor længe de kan klare sig selv uden hjælp, hvis den kritiske funktion er påvirket. Er det 1 time? 6 timer? Et døgn?
Som kommune varetager vi en lang række opgaver for vores borgere. Nogle er mere kritiske end andre. Nogle er altid kritiske og sårbare, andre er kritiske, men mest sårbare på udvalgte tidspunkter. Fx skal vi sikre, at vores borgere på botilbud og i ældreplejen får mad og medicin kontinuerligt. Vi skal også sikre, at borgerne kan få deres ydelser som kontakthjælp etc. til aftalt tidspunkt, ligesom vi skal være sikre på, at kommunens medarbejdere kan få udbetalt løn.
Andre funktioner som skoler leverer en ydelse, der ikke kan betragtes som en kritisk funktion om end til stor gene for børn og deres forældre, hvis vi ikke kan levere den. Ligesådan varetager en del sagsbehandlere funktioner, der heller ikke kan betragtes som kritiske, om end længere sagsbehandlingstid kan være meget generende.
Medarbejdere, der ikke varetager kritiske funktioner, vil altså kunne være til rådighed til at håndtere en krise – med de konsekvenser det selvfølgelig har for serviceniveauet på det område, de normalt varetager. Dette er illustreret i figur 2.