Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341692 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø

Faggruppe(r)

KTC faggruppe

KTC faggruppe for PLAN

Landsdækkende
KTC faggruppe

KTC faggruppe for Miljø & Grundvand - MIG

Landsdækkende
KTC faggruppe

KTC underfaggruppe MIG - Virksomheder

Landsdækkende

Hørings Indmelder

Charlotte Weber - P000556 - Niras A-S - 4619s billede

Seniorrådgiver

Charlotte Weber - P000556

Niras A/S - 4619

Høringsansvarlige

Ansvarlig formand:
Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Ansvarlig tovholder:
Helle Bank - P009769 - Furesø Kommune - 3320s billede

Afdelingsleder for Natur & Miljø

Helle Bank - P009769

Furesø Kommune - 3320

Alle deltagere

Trine Thorup - P004157 - Svendborg Kommune - 6020s billede

Akademiingeniør

Trine Thorup - P004157

Svendborg Kommune - 6020

Inger Pabst - P002854 - Fredericia Kommune - 3173s billede

Afdelingsleder

Inger Pabst - P002854

Fredericia Kommune - 3173

Katja Mesterton - P000352 - Københavns Kommune - 4270s billede

Civilingeniør

Katja Mesterton - P000352

Københavns Kommune - 4270

Per Møller - P005522 - Gribskov Kommune - 3538s billede

Miljømedarbejder

Per Møller - P005522

Gribskov Kommune - 3538

Allan Sandholt - P000809 - Esbjerg Kommune - 3066s billede

Biolog/Miljøsagsbehandler

Allan Sandholt - P000809

Esbjerg Kommune - 3066

Anette Vindt - P000731 - Odense Kommune - 4746s billede

Ingeniør/miljøsagsbehandler

Anette Vindt - P000731

Odense Kommune - 4746

Hanne Bruun - P002227 - Sønderborg Kommune - 5431s billede

Afdelingsleder

Hanne Bruun - P002227

Sønderborg Kommune - 5431

Irene Samsøe Figen - P002865 - Kolding Kommune - 5520s billede

Miljøsagsbehandler

Irene Samsøe Figen - P002865

Kolding Kommune - 5520

René Mathiasen - P003912 - Varde Kommune - 5594s billede

Fagkoordinator

René Mathiasen - P003912

Varde Kommune - 5594

Henning Ivan Hansen - P002598 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Akademiingeniør

Henning Ivan Hansen - P002598

Aarhus Kommune - 5930

Rasmus Rune Burmeister - P.. - Københavns Kommune - 4270s billede

Miljøsagsbehandler

Rasmus Rune Burmeister - P008604

Københavns Kommune - 4270

Mette Schjødt - P000326 - Fredericia Kommune - 3173s billede

Miljøsagsbehandler

Mette Schjødt - P000326

Fredericia Kommune - 3173

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Thomas Løkkebø - P006087 - Esbjerg Kommune - 3066s billede

Miljømedarbejder

Thomas Løkkebø - P006087

Esbjerg Kommune - 3066

Jette Jungsberg - P006139 - Næstved Kommune - 4689s billede

Teamleder

Jette Jungsberg - P006139

Næstved Kommune - 4689

Helle Bank - P009769 - Furesø Kommune - 3320s billede

Afdelingsleder for Natur & Miljø

Helle Bank - P009769

Furesø Kommune - 3320

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Nethe Riis Ottesen - P000399 - Hjørring Kommune - 3795s billede

Miljøsagsbehandler (biolog)

Nethe Riis Ottesen - P000399

Hjørring Kommune - 3795

Henrik Møller Thomsen - P009797 - Aalborg Kommune - 6049s billede

Teamleder

Henrik Møller Thomsen - P009797

Aalborg Kommune - 6049

Thomas Barfoed - P004065 - Fredensborg Kommune - 3152s billede

Direktør

Thomas Barfoed - P004065

Fredensborg Kommune - 3152

Olav Bojesen - P003682 - Faaborg-Midtfyn Kommune - 3366s billede

Afdelingsleder

Olav Bojesen - P003682

Faaborg-Midtfyn Kommune - 3366

Trine Koch Jakobsen - P006958 - Herning Kommune - 3730s billede

Miljømedarbejder

Trine Koch Jakobsen - P006958

Herning Kommune - 3730

Bo Utoft - P001080 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Chefkonsulent

Bo Utoft - P001080

Aarhus Kommune - 5930

Thina Wallin Jensen - P006434 - Aalborg Kommune - 6049s billede

Afdelingsleder, arkitekt m.a.a.

Thina Wallin Jensen - P006434

Aalborg Kommune - 6049

Tove Merete Wolff - P004149 - Varde Kommune - 5594s billede

Planchef

Tove Merete Wolff - P004149

Varde Kommune - 5594

Lene Nebel - P000235 - Aabenraa Kommune - 5824s billede

Teamleder Plan & GIS

Lene Nebel - P000235

Aabenraa Kommune - 5824

Jesper Vraa Andersen - P00.. - Mariagerfjord Kommune - 4484s billede

Afdelingsleder- Plan og Byg

Jesper Vraa Andersen - P003032

Mariagerfjord Kommune - 4484

Lise Kongsgaard - P003405 - Rødovre Kommune - 5101s billede

Afdelingsleder

Lise Kongsgaard - P003405

Rødovre Kommune - 5101

Trine Camille Winther Kris.. - Næstved Kommune - 4689s billede

Teamleder for Plan og Geodata

Trine Camille Winther Kristoffersen - P004151

Næstved Kommune - 4689

Henrik Børsting Aagaard - P000006 - Vejle Kommune - 5660s billede

Leder af Plan

Henrik Børsting Aagaard - P000006

Vejle Kommune - 5660

Lotte Højgaard - P004243 - Holbæk Kommune - 3849s billede

Leder af By og Landskab

Lotte Højgaard - P004243

Holbæk Kommune - 3849

Mariane Vistisen Lindskov - P009139 - Lemvig Kommune - 4397s billede

Leder af Plan & Projekt

Mariane Vistisen Lindskov - P009139

Lemvig Kommune - 4397

Anne Schmidt Andersen - P000872 - Horsens Kommune - 3892s billede

Chef for Plan & By

Anne Schmidt Andersen - P000872

Horsens Kommune - 3892

Agnete Thomsen - P000787 - Allerød Kommune - 2688s billede

Direktør

Agnete Thomsen - P000787

Allerød Kommune - 2688

Birgitte Lind-Thomsen Hjer.. - Svendborg Kommune - 6020s billede

Afdelingsleder Plan

Birgitte Lind-Thomsen Hjerrild - P008238

Svendborg Kommune - 6020

Thomas Chapelle - P004763 - Københavns Kommune - 4270s billede

-

Thomas Chapelle - P004763

Københavns Kommune - 4270

Tine Jeppesen - P007929 - Faxe Kommune - 3111s billede

Afdelingsleder

Tine Jeppesen - P007929

Faxe Kommune - 3111

Dennis Larsen - P009071 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

Stadsarkitekt

Dennis Larsen - P009071

Gladsaxe Kommune - 3460

Britta Bjerregaard Pørkse.. - Viborg Kommune - 6102s billede

Centerchef

Britta Bjerregaard Pørksen - P001106

Viborg Kommune - 6102

Else Marie Nørgaard - P009147 - Holbæk Kommune - 3849s billede

Planlægger

Else Marie Nørgaard - P009147

Holbæk Kommune - 3849

Lars Lund - P011154 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Teamleder

Lars Lund - P011154

Aarhus Kommune - 5930

Jeanette Weinreich Olsen - P002945 - Egedal Kommune - 3025s billede

Centerchef

Jeanette Weinreich Olsen - P002945

Egedal Kommune - 3025

Anonyms billede
Monica Klitgaard Hansen - P008077 - Herning Kommune - 3730s billede

Fagkoordinator i Virksomhedsteamet

Monica Klitgaard Hansen - P008077

Herning Kommune - 3730

Jens Riise Dalgaard - P009102 - Aalborg Kommune - 6049s billede

Funktionschef

Jens Riise Dalgaard - P009102

Aalborg Kommune - 6049

Værktøjer

Primære faneblade

  • Vis(aktiv fane)
  • Svar
  • Inviter

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Planlægning
Teknik & Miljø
Høring - Vejledning 0

Vejledning om støj i transformationsområder

21. januar 2021 - 15:08

Status
Under sammenskrivning
Myndighed
Miljøstyrelsen
Officiel udsendelsesdato:
20. januar 2021 - 12:00
KTC høringsfrist:
25. februar 2021 - 12:00
Deltagers frist:
19. februar 2021 - 12:00
Officiel svardato:
3. marts 2021 - 12:00
Ansvarlig formand:
Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525
Ansvarlig tovholder:
Helle Bank - P009769 - Furesø Kommune - 3320
Hørings ID: 39263

Besked til faggruppen

Hej MIG og PLAN

Denne vejledning berører begge jeres faggrupper. MIG koordinerer høringssvaret.

Hilsen Charlotte

Høringsbrev

Se høringsbrev og link:

 

https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64756  

 

Besvarelser

Mette Schjødt - P000326 - Fredericia Kommune - 3173s billede

Miljøsagsbehandler

Mette Schjødt - P000326

Fredericia Kommune - 3173

Detaljerede bemærkninger: 

 

I Tabel 1 og 2 er angivet områdetype 4 og 5, Etageboligområder og Boligområder for åben og lav boligbebyggelse. Jf. Miljøstyrelsens vejledning 5/1984: Ekstern støj fra virksomheder, fremgår flere områdetyper, bl.a. områdetype 3, Områder for blandet bolig- og erhvervsbebyggelse, centerområder (bykerne), som ikke fremgår af Tabel 1 og 2. Der mangler en begrundelse for hvorfor områdetype 3 ikke indgår. Hvis det skyldes, at disse områdetyper ikke må forekomme indenfor/tæt på transformationsområder, vil vi foreslå det begrundes i beskrivelsen af hvad der er et transformationsområde.

 

Grænseværdien for støjens maksimalværdi udendørs gives et tillæg på 15 dB i forhold til de anførte støjbelastninger. Det fremgår i tabelteksten til Tabel 1. Da maksimalværdien er en støjgrænse på niveau med de andre anførte støjgrænser i tabellen, bør grænseværdier for støjens maksimalværdi have sin egen tabel, tilsvarende Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984.

 

På side 5 anføres, at det er den samlede facade, der skal udformes på en måde, som sikrer overholdelse af grænseværdierne for indendørs støj. Der mangler en definition på, hvad der forstås med den ”samlede facade”. Hvad med de tilfælde hvor boligen har flere facader eller har vinkelrette facader?

Vi synes generelt der mangler beskrivelse af hvordan de definerer nærmeste facade mod virksomheden. Vi vil gerne have vejledningen til at forholde sig til støjkrav for de forskellige facader.

Eksempler:

En vinklet bygning har to facader der peger mod virksomheden, er det så begge facader der har +5 dB

Det er næsten umuligt at vinkle en bygning således at der kun kommer støj på én facade. Hvad med gavle til en bygning i første række

Det er næsten umuligt at vinkle etageboliger således at der ikke opstår refleksstøj fra virksomheder i gader mellem etageboliger. Ved en støjbelastning på +5 dB på facaden tættest på virksomheden er det ikke utænkeligt at refleksionsstøj kan nå op på over 40 dB i gader.

Ovenstående bliver kun yderligere aktualiseret af hvis støjkilden ikke er én punktkilde

 

En mere hensigtsmæssig løsning ville måske være at definere ”nærmeste facade” som facade + gavl, hvor en gavl maksimalt må være eksempelvis 15 m. Ved karreer defineres første 15 m af facaderne ned af en gade som gavl. Målet må være at give planlæggere nogle værktøjer til at kunne udnytte transformationsområder så længe, støj er væsentligste designparameter. Vejledningen i den nuværende form vejleder ikke omkring dette og vil blive svær at bruge når den skal udnyttes i praksis.

 

 

Henning Ivan Hansen - P002598 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Akademiingeniør

Henning Ivan Hansen - P002598

Aarhus Kommune - 5930

Helhedsindtryk: 

Miljøministeriet har udsendt udkast til vejledning med titlen: Vejledende grænseværdier for støj i forhold til boliger i transformationsområder, som et tillæg til vejledning nr. 5/1984: Ekstern støj fra virksomheder. Tillægget har ophæng planlovsændringen fra 2017, der vedrører planlægning af boliger på arealer i transformationsområder i første række mod en produktionsvirksomhed.

 

Der tillades jf. planloven, at planmyndigheden kan planlægge for boliger, hvor Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra virksomheder kan overskrides med 5 dB på facaden af boliger i første række og udendørs opholdsarealer, der vender ud mod produktionsvirksomheden.


Sigtet med nærværende udkast til vejledning er at integrere ændringen i planloven i reguleringen af støj fra produktionsvirksomheder.

 

I udkast til vejledningen angives derfor - i forlængelse af planloven - et tillæg på op til 5 dB i forhold til de vejledende støjgrænser i vejledning 5/1984 til brug for regulering af produktionsvirksomheder i og i nærhed af områder udlagt til transformationsområder.

 

Vi kan tilslutte os de overordnede intentioner med udkastet til vejledningen.

Dog har vi nogle bemærkninger, som bør iagttages ved udarbejdelse af den endelige vejledning, herunder:
 

  • At der i vejledningen nærmere redegøres for, hvordan ændringen indarbejdes i den individuelle miljøregulering af krav til virksomhedernes støjudsendelse – både eksisterende såvel som nye virksomheder (via godkendelser / revurderinger / påbud).
     
  • At der i forbindelse med denne vejledning, qua nyere relevante afgørelser, medtages afsnit om forholdet mellem vedtagelse af nye kommuneplansrammer og efterfølgende lokalplaner, og herunder for nye transformationsområder, og de deraf afledte konsekvenser for regulering af støj fra produktionsvirksomheder.

 

 

Generelle bemærkninger: 

Det er afgørende for bysamfund, at der fortsat kan ske en byudvikling, hvor tidligere erhvervsområder / havneområder mv. omlægges/udlægges til boligformål / liberalt erhverv mv.

Samtidigt er det også vitalt for bysamfund og samfundet som helhed, at der gives råderum for et erhvervsliv og plads til at dette kan udvikle sig. Alle er afhængige af hinanden. Men det kan til tider give anledning til konflikter, når nye boligområder kommer tættere på eksisterende erhvervsområder.

I den sammenhæng er det vigtig – at der bliver givet plads til begge dele – og dernæst, at der foreligger et klart regelgrundlag både i relation til planlægning og i relation til hvordan virksomheder individuelt reguleres, og dernæst at kommende borgere i de nye boligområder – på et oplyst grundlag – kan vælge om de ønsker at bosætte sig der eller ej.

For alle parter, er det helt afgørende at der foreligger et transparent og forudsigeligt regelgrundlag – det være sig for virksomheder, såvel som for borgere som vælger at bosætte sig i områder grænsende op til erhvervsområder.

Nærværende udkast til vejledning har sit hovedsigte med hvordan reguleringen af støj fra produktionsvirksomheder skal være – enten indenfor eller stødende op til transformationsområder.

F.s.a. regelgrundlaget for den kommunale byplanlægning så følger dette af planloven – og om end denne vejledning primært tager sigte på regulering af virksomhederne – så tager denne vejledning naturligvis også sigte på den konkrete byplanlægning.

Vejledningens intention skulle være at beskrive hvordan ændringer i planloven, og den fysiske planlægning i relation til transformationsområder skal give sig udtryk i regulering af støjudsendelse fra produktionsvirksomheder. Det synes som om vejledningen primært beskriver gældende regler i planloven – og dermed ikke er en vejledning til den del af den kommunale forvaltning, som beskæftiger sig med at regulere støjudsendelse fra virksomheder.

Der er således i vejledningen behov for et helt nyt afsnit, i lighed med:

VEJLEDNING FRA MILJØSTYRELSEN NR. 3 2003
Ekstern støj i byomdannelsesområder

  • afsnit 2.2.4 Indgrebsmuligheder efter vedtagelse af kommuneplan
  • afsnit 2.3.2 Indgrebsmuligheder efter vedtagelse af lokalplan

Link:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2003/87-7972-771-9/pdf/87-7972-771-9.pdf

Spørgsmålet er her: Hvordan integreres planlovens bestemmelser konkret i regulering af den enkelte produktionsvirksomheds støjvilkår?

Vi kan have miljøgodkendte virksomheder i erhvervsområde med støjvilkår på 60 dB(A) i forhold til erhvervsområder og med støjvilkår rettet mod boligområder på 45 dB(A) i dagtimerne.

Når en del af erhvervsområdet omlægges til transformationsområde for boliger, er spørgsmålet, hvordan ændringen konkret påvirker reguleringen af de eksisterende virksomheder.

Jf. den nye vejledning ”lempes” kravene til virksomheden til 50 dB for boliger og 55 dB for etageejendomme, dagtimer (og tilsvarende med  + 5 dB i øvrige tidsrum).  Hvilket vi er enige I.

Bemærk – at disse ”lempeligere” vilkår – set fra virksomhedens synsvinkel - sagtens kan være mere restriktive end hvad der gjaldt hidtil, hvis transformationsområdet før var industriområde.

Men det er ikke noget nyt – denne problematik fandtes også før transformationsområder som begreb blev indført.

Men fortsat – hvordan formidles disse nye vilkår til virksomheden?

I princippet er disse spørgsmål ikke anderledes end hvad der hidtil har gjaldt når kommuneplanlægning har ført erhvervsområder og boligområder tættere til hinanden.

 

Men vi håber at denne vejledning vil kaste nyt lys over hvordan disse ændringer integreres i den daglige håndtering af eksisterende godkendelsespligtige virksomheder og andre tilsynspligtige virksomheder.

Det udestår at blive belyst i vejledningen.

 

Det anbefales:

At der i vejledningen nærmere redegøres for, hvordan ændringen indarbejdes i den individuelle miljøregulering af krav til virksomhedernes støjudsendelse – både eksisterende såvel som nye virksomheder (via godkendelser / revurderinger / påbud).

---------------

 

Nyere afgørelser vedr. fastsættelse af støjvilkår og forholdet til kommuneplanrammer.

 

Det nævnes ikke i vejledningen, at der nu er to klare afgørelser (en landsret og en opfølgende fra Miljø og Fødevareklagenævnet – Dampgenindvindingen i Fredericia) som slår fast, at virksomhederne skal vurderes ud fra planlægningen og ikke kun ud fra opført bebyggelse. Det kan i flere tilfælde have væsentlig betydning for de krav der stilles til virksomhederne og dermed afledt for den støj, der kan være i et transformationsområde.

 

Det anbefales at der i vejledningen henvises til ovennævnte afgørelser, som altså omfatter afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet af 11. januar 2018, Sagsnr. NMK-10-01200. I denne afgørelse henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 6. februar 2017 i ankesag B-1229-16.

Link:
https://mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/248c05f2-5fe7-418d-8c44-e6ed9a0cd54b?highlight=NMK-10-01200


Ovennævnte afgørelse belyser bl.a. forholdet mellem fastsættelse af støjvilkår i miljøgodkendelse i forhold til gældende kommuneplanrammer, og herunder at en ændring af en virksomhed, som medfører en forøget forurening i strid med kommuneplanen, ikke kan godkendes, medmindre der i afgørelsen er anført særlige grunde, der taler herfor.

 

Det anbefales:

At der i forbindelse med denne vejledning, qua nyere relevante afgørelser, medtages afsnit om forholdet mellem vedtagelse af nye kommuneplanrammer og efterfølgende lokalplaner, og herunder for nye transformationsområder, og de deraf afledte konsekvenser for regulering af støj fra produktionsvirksomheder.

---------------

 

Bilag
hoeringssvar_til_ktc_vedr._udkast_til_vejledning_fra_mst.docx(docx)
Allan Sandholt - P000809 - Esbjerg Kommune - 3066s billede

Biolog/Miljøsagsbehandler

Allan Sandholt - P000809

Esbjerg Kommune - 3066

Generelle bemærkninger: 

Meget enig i Nethes svar

Detaljerede bemærkninger: 

Kan tilføje, at i tabel 2 mangler der henvisning til referencetidsrum, se evt. tabel 2.

 

I tabel 2 bør det præciseres, at altandøre skal regnes som vinduer, jf. vedhæftede svar fra Referencelaboratoriet

Bilag
2019-10-14_svar_fra_ref.lab_._om_altandoere_i_forhold_til_indendoers_stoej.pdf(pdf)
Nethe Riis Ottesen - P000399 - Hjørring Kommune - 3795s billede

Miljøsagsbehandler (biolog)

Nethe Riis Ottesen - P000399

Hjørring Kommune - 3795

Helhedsindtryk: 

Denne vejledning er et "lille bitte tillæg til et tillæg til en vejledning", og er derfor ikke nogen stor sag. Overordnet set synes vi, at den giver et par fine små præciseringer af problematikker, som vi som sagsbehandlere allerede er kommet tolkningsbaseret frem til. I og med at vejledningen kommer her 3-4 år efter reglernes indførelse, havde vi nok forventet mere.... ja, vejledning. Det eneste nye er i princippet de indendørs vejledende grænseværdier.

Generelle bemærkninger: 

Det er et lille tillæg, så det skal selvfølgelig ikke være et digert værk, men som "vejledning" fremstår den dog stadig, skuffende nok, mest som en genfortælling af paragraffer, sådan som de seneste vejledninger har haft en kedelig (og oftest ubrugelig) tendens til (fx udkastet til vejledninger om VVM). Generelt bør en vejledning jo ikke kun være en gennemgang af, hvad der allerede kan læses i lovteksten, men i stedet vejlede om tolkning og generel sagsbehandling. Altså processen omkring godkendelse af boligbyggeri i transformationsområder. Afvejninger, tolkninger, proportionalitetsprincipielle overvejelser osv.

Vi vurderer dog, at transformationsvejledningen stadig kan blive en "fin lille ting" at trække frem i tilfælde, hvor fx bolig-bygherre prøver at komme igennem med lige lovlig fantasifulde tolkninger/omgåelser af lovteksten.

Detaljerede bemærkninger: 

Fint skema, fin figur!

Fin præcisering af, at de indendørs grænseværdier hverken skal eller kan bruges til at regulere virksomheden, men alene skal bruges for at boligbygningen kan skærme sine fremtidige beboere mod støj.

Vi savner præcisering af problematikker, som vi ofte står i i konkrete sager: Særligt om bygherre kan komme udenom at skulle overholde den indendørs støjgrænse (beregningen med åbne vinduer 0.35 m2) ved blot at sætte et ventilationssystem op og ikke lave oplukkelige vinduer i boligen?

Vi savner et afsnit om "dokumentation", hvor det præciseres hvad der generelt må anses for tilstrækkelig dokumentation, og en præcisering af, hvem der skal have udgiften til dokumentationen. Altså et afsnit som tager os igennem hvad, hvad der vil være relevant at bede bygherre om; hvilke økonomiske omkostninger for bygherre til målinger/beregninger/dokumentation, der generelt må anses for proportionelt med miljøeffekten (beskyttelsen af fremtidige beboere). Vi savner også en gennemgang af snitfladen mellem dokumentation, som tilsynsmyndigheden har gennem tiden fra virksomheden, og dokumentation, som bygherre må forventes at betale for.

Der er en sætning, hvor vi tror der mangler et "ikke": Afsnittet: Konsekvenser for virksomhedsregulering jf. miljøbeskyttelsesloven. ”Ændringen i planloven i 2017 har umiddelbart IKKE konsekvenser for den efterfølgende regulering af produktionsvirksomheder, da der efter bestemmelsen i planloven kan etableres boliger, hvor støjen fra produktionsvirksomheder overskrider de vejledende grænseværdier.”

Følgevirkninger (herunder økonomiske): 

har ikke kunnet vurdere dette.

Yderligere foranstaltninger: 

har ikke vurderet dette

Se alle besvarelser

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt