Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341427 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 1
Twitter LinkedIn
2. juni 2020 - 15:25

Det har vi lært af coronakrisen

Digitale møder vil leve videre, og der er skærpet fokus på de kommunale kerneopgaver. Og så skal toplederne hurtigt udpege, hvilke erfaringer som skal indarbejdes i hverdagen. Sådan lyder nogle af buddene fra tre frontfigurer i KTC på, hvad vi kan lære af krisen.
 

Da Danmark i marts blev lukket ned på grund af frygten for spredning af coronavirusset, gav det store udfordringer for de tekniske områder i landets 98 kommuner. De fleste opgaver skulle fortsat udføres, men under helt nye vilkår, og samtidig opstod nye og hastende opgaver. I maj begyndte kommunerne at vende tilbage til normalen, og Teknik & Miljø har bedt tre centrale figurer i KTC fortælle, hvilke erfaringer de har gjort under forløbet.

De uddeler alle ros til de ansatte, som har ydet en jætteindsats. Ikke mindst da der kom ekstraopgaver med f.eks. at optegne afstandsmarkeringer, gøre ekstra rent på institutioner, rengøre legetøj i børnehaver, etablere vaske på skoler og opstille telte på skoler og plejehjem.

- Jeg er dybt imponeret over personalet. Alle har vist sig omstillingsparate, mange har arbejdet hjemmefra, og mange har arbejdet ekstra. Jeg har overhovedet ikke hørt om nogen, der knurrede, siger Michael Sloth, bestyrelsesmedlem i KTC og direktør i Vejle for teknik og miljø.

Sideløbende med ekstraopgaver og lukkede rådhuse er hovedparten af de normale aktiviteter indenfor teknik, miljø og forsyning ført videre.
- Kommunerne har generelt fortsat med at udføre myndighedsopgaver, så der f.eks. er blevet behandlet byggeansøgninger uden forsinkelser. Ved at arbejde hjemme har nogle ansatte endda været så effektive, at de har kunnet gnave ned i bunkerne. I min egen kommune skruede vi op for miljøtilsynene, da nogen udnyttede situationen til at skrue op for støj og røg, siger Lars Mørk, direktør for økonomi og teknik i Hillerød og formand for KTC.

 

"Ved at arbejde hjemme har nogle ansatte endda været så effektive, at de har kunnet gnave ned i bunkerne."

Direktør Lars Mørk,  Hillerød Kommune.

 

Møder over skærm

En stor ændring har været, at næsten alle møder er foregået digitalt, især ved hjælp af Teams-programmet. Dels internt på det tekniske område, dels mellem chefer og politikere.
- Mødekulturen bliver formentlig ændret, fordi erfaringerne med digitale møder har været så gode, og både ansatte og politikere har taget det til sig, vurderer Michael Sloth. Han spår, at mange besøg hos Vejle Kommune fremover vil ske digitalt, så kolleger i nabokommuner eller rådgivere i København sparer en køretur.

Også Vestsjælland har øje for transportgevinster.
- Digitale møder har sparet os for meget tid ved interne møder, fordi Kalundborg er en stor kommune på 640 kvadratkilometer; nogle gange kan der være op imod 50 km mellem vores afdelinger. Derfor tror jeg også, at medarbejderne kommer til at bruge teknologien til at sparre mere med hinanden, siger Michel van der Linden, teknik- og udviklingsdirektør og medlem af KTC’s bestyrelse.

Lars Mørk fremhæver, at digitale møder – og måske hjemmearbejdsdage – kan bidrage til at løse to kommende og store opgaver: At begrænse trængsel og mindske CO2-udledning. Rundt om i landet har lokalplaner været i høring, men de normale borger- og dialogmøder måtte ikke afholdes på grund af smittefare. Nogle kommuner har i stedet holdt digitale borgermøder, hvor deltagerne typisk har været lidt yngre end ved de traditionelle møder.
- Vi har forsøgt at gøre ekstra opmærksom på høringer, fx ved at producere små videoklip, hvor politikere fortæller om planerne. Videoerne er spredt på flere forskellige kanaler, beretter Michel van der Linden.

 

"Digitale møder har sparet os for meget tid ved interne møder, fordi Kalundborg er en stor kommune på 640 kvadratkilometer; nogle gange kan der være op imod 50 km mellem vores afdelinger."

Direktør Michel van der Linden, Kalundborg Kommune.

 

Snor i budgettet

Lars Mørk påpeger, at økonomien også under coronakrisen skulle holdes i kort snor:
- Det gjaldt f.eks. driftstilpasning af buslinjer, hvor kommunerne betaler til de regionale busselskaber. I Hillerød fik vi justeret skoleruter, da skolerne lukkede – og senere skulle ruterne så genåbnes og tilpasses åbningstiderne. Tilsvarende justerede vi busruter, der betjente erhvervsområder, som lå øde hen i en periode. Desuden flyttede vi rundt på arbejdskraft, og nogle steder blev der afviklet ferie, når f.eks. kantinefolk på rådhuset var sendt hjem.

I mindre omfang var der sparemuligheder, da f.eks. børneinstitutioner og skoler var lukkede – der kunne spares på varme, vand, øvrige forbrugsudgifter og f.eks. rengøring.

Nogle uger inde i krisen dukkede endnu en opgave op – nu skulle kommunerne bidrage til at få de lokale økonomiske hjul til at snurre hurtigere ved at fremrykke anlægsinvesteringer og vedligehold. Dén aktivitet skal måske fastholdes i 2021 for at sikre, at et kortvarigt dyk i samfundsøkonomien ikke bliver langvarigt.

 

"Under krisen har der været skarpt fokus på, hvordan vi fik løst kerneopgaverne, og flere beslutninger blev truffet hurtigt og decentralt. Jeg tror, at vi kan komme lidt af inertien til livs, og at ansatte og chefer i højere grad opfatter kommunen som én virksomhed."

Direktør Michael Sloth, Vejle Kommune

 

Ændret hverdag?

Netop varigheden – og dybden – af et økonomisk dyk kan ifølge Lars Mørk få betydning for kommunernes planarbejde.
- Op til coronakrisen havde vi travlt, fordi der var højkonjunktur. Det bliver spændende at se, hvor hårdt økonomien og boligmarkedet bliver ramt, og hvad det betyder for investorerne. Vil nogen stoppe planlagte projekter? Min fornemmelse er, at det ikke bliver lige så langvarigt som finanskrisen, siger KTC-formanden, som blandt andet arbejder med omfattende byudvikling ved det kommende supersygehus syd for centrum af Hillerød.

Michael Sloth vurderer, at coronavirusset på sin vis kan bane vej for mere effektiv drift.
- Under krisen har der været skarpt fokus på, hvordan vi fik løst kerneopgaverne, og flere beslutninger blev truffet hurtigt og decentralt. Jeg tror, at vi kan komme lidt af inertien til livs, og at ansatte og chefer i højere grad opfatter kommunen som én virksomhed.

Også Michel van der Linden ser muligheder for smidigere arbejdsgange:
- Udtrykket ”plejer” er udfordret i øjeblikket.

Men ændringerne kommer næppe af sig selv, pointerer Michael Sloth:
- Der er risiko for, at vi på andre områder end møderne falder tilbage til den gamle kultur. Derfor må den øverste ledelse tage fat og definere, hvor vi skal justere på dagligdagen med afsæt i erfaringerne fra coronakrisen. I Vejle har vi sat gang i en evaluering, så 10-20 teamledere bliver interviewet om deres opfattelse, og det bliver en del af beslutningsgrundlaget hos os.  

 

Illustration øverst: Pixabay

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Nils-Ole Heggland - P004766 - Heggland Kommunikation - 6487s billede

Diplomjournalist, cand.merc. HD

Nils-Ole Heggland - P004766

Heggland Kommunikation - 6487

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2020

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt