Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341402 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
25. januar 2018 - 13:00
Byggeri og ejendomsdrift

Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen

Kompleks lovgivning, regelmæssigt ændrede bygningsreglementer, servicemål og forskelligartet forvaltning på tværs af kommuner er nogle af de udfordringer, som har vanskeliggjort de indledende øvelser for en brugervenlig selvbetjeningsløsning.
 

Byg og Miljø har siden 2014 været den obligatoriske indgang til landets kommuner, når det drejer sig om byggeansøgninger. I 2016 blev Byg og Miljø også indgangen for virksomheders ansøgninger om miljøgodkendelser. Selvbetjeningsløsningen har derfor været en fast del af ruten, når borgere, såvel som lokale virksomheder, har skullet søge tilladelse til fx at bygge en udestue, udskifte en olietank eller anlægge en swimmingpool. Siden første ”spadestik” til selvbetjeningsløsningen Byg og Miljø blev taget, har der da også været blik for de udfordringer, der følger med så forskelligartede sager, så komplekse regler (og krav om dokumentation), samt ansøgernes forskellige forudsætninger for at forstå og efterleve regler og retningslinjer i en ansøgningsproces.

 

 

En løsning med mere potentiale

Hver dag bruges Byg og Miljø både af mange private og professionelle ansøgere på den ene side, og af landets mange sagsbehandlere på den anden side af bordet. Flere tilbagemeldinger, på tværs af disse grupper, påpeger, at der er uforløste potentialer i løsningen. Der er blandt andet kommet en række gode forslag til, hvordan blandt andet brugergrænsefladen kan ændres, så ansøgerne får lettere ved at gennemskue, hvad de skal forholde sig til.

Forbedringer til løsningen skulle gerne bidrage til et mere flydende ansøgningsforløb, hvor bygge- og miljøsagsbehandlere i mindre grad har behov for at bede ansøgerne om supplerende oplysninger. Og netop denne type udfordringer er det hensigten, at Byg og Miljø skal kunne afhjælpe. Med en forbedret brugerrejse for ansøgerne, så ansøgningsprocessen gøres mere intuitiv og let forståelig, vil kommunerne i højere grad kunne høste de gevinster, som Byg og Miljø er sat i verden for at skabe.

 

 

De lavthængende frugter

Arbejdet med at høste de lavt hængende frugter er da også i gang. Her er der blandt andet blevet arbejdet med, hvordan obligatoriske felter i ansøgningsprocessen kan bidrage til, at mere af den påkrævede dokumentation indsendes sammen med ansøgningen fra første færd. Der arbejdes også med, hvordan eksempler, tegninger og billeder kan bidrage til at hjælpe ansøgeren, så dokumentationen kan blive mere retvisende og fyldestgørende for sagsbehandleren og således føre til en kortere proces og en hurtigere afgørelse til gavn for alle.

I 2017 nedsatte Byg og Miljø en strategigruppe, som arbejder målrettet med at lokalisere forskellige udfordringer i den eksisterende løsning, ligesom der graves dybere for at finde mere omfattende omstruktureringer, som kan gøre Byg og Miljø til en mere intuitiv og brugervenlig selvbetjeningsløsning. Arbejdet blev igangsat i august 2017 og har allerede resulteret i flere anbefalinger til, hvordan løsningen kan løftes igennem brugervenlighedstiltag, automatisering og omstrukturering. Processen er kun lige startet, men skal ses som startskuddet til en længere indsats for strategisk forbedring og tilpasning af systemet.

 

 

Men først...

Selvom der allerede er kradset i overfladen af en forbedret brugeroplevelse, må de større tiltag vente lidt endnu. Byg og Miljø har lige været igennem et genudbud og i forlængelse heraf et leverandørskifte, ligesom det nye bygningsreglement har krævet en række tilpasninger i løsningen. Brugervenligheden står til gengæld højt på dagsordenen i Byg og Miljøs nærmeste fremtid. Der er derfor også afsat tid og ressourcer til at gennemgå indmeldte ændringsønsker fra kommunerne, som kan bidrage positivt i den strategiske videreudvikling af løsningen. Ligger du inde med en god idé, så tal med din kommunale Byg og Miljø-superbruger og sørg for at få det sendt ind til Byg og Miljøs Ændringsønske-portal.

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Pernille Østerby
KOMBIT
Christina L. Hansen - P006147 - KL - 4243s billede

Projektkonsulent

Christina L. Hansen - P006147

KL - 4243

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt