Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341394 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
22. marts 2017 - 11:07
Svar på ”Et opråb”

Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen

Hroar Kolmos, Kontorchef i Statsforvaltningen, svarer her igen på Kenneth Jensens, chef for Kultur Planlægning og Erhverv i Syddjurs Kommune, indlæg i Teknik & Miljø, december 2016 - om Statsforvaltningens helhedsvurdering efter byggelovgivningen.

”Allerede fordi” anfører Kenneth Jensen, visse forhold i en sag er indlysende, behøver man ikke vurdere alle synspunkter i en sag før afgørelsen træffes. Specielt ikke, når disse øvrige synspunkter ingen relevans har for sagen. Kenneth Jensen henviser til en sag, som Statsforvaltningen har hjemvist til kommunen og mener, at vi kræver dokumentation og skriftlighed om forhold, der ikke har betydning for sagens udfald.

En helhedsvurdering er tænkt som en retssikkerhedsgaranti for borgerne

Når Statsforvaltningen får en klage fra en borger, skal vi vurdere, hvorvidt den afgørelse kommunen har truffet, overholder gældende regler og praksis. Herunder reglerne i BR10 og forvaltningsreglerne om skøn og konkret begrundelse mv.

Hvis vi kan se, at disse regler er overholdt, så afviser vi klagen. Når kommunen har foretaget et skøn, så skal vi også lægge resultatet af skønnet til grund for den videre vurdering. Selvfølgelig forudsat at skønnet er foretaget på korrekt vis efter reglernes anvisning.

Vi skal altså ikke være enige i resultatet af skønnet.

En helhedsvurdering

Hvis kommunen ikke har overholdt reglerne i sagsbehandlingen, og den manglende overholdelse har en vis væsentlighed, bliver vi nogle gange nødt til at hjemvise sagen til kommunens fornyede behandling og afgørelse.

Nogle gange kan vi dog nøjes med at afklare forholdene med et telefonopkald til byggesagsbehandleren og lægge et notat på sagen. Men det er ikke altid, at det er tilstrækkeligt.

En helhedsvurdering omfatter 6 punkter (BR10 kap. 2.3). Det betyder, at alle 6 punkter skal belyses før der konkluderes. Det er fordi det ofte er sådan, at nogle af de 6 punkter vil tale for en bestemt afgørelse, mens nogle af de andre punkter vil tale imod og andre igen hverken vil tale for eller imod.

For- og imod skal herefter holdes op mod hinanden, så der sker en samlet afvejning. De enkelte punkter kan også indgå med forskellig vægt i den samlede afvejning. Hvis alene 2-3 af punkterne er nævnt i afgørelsen og der herefter ”allerede fordi” konkluderes, så springer man netop helhedsvurderingen over. Selve formålet med helhedsvurderingen vil derfor ikke være opfyldt. Det kan i øvrigt være nok at anføre ganske få forhold til hvert af de 6 punkter, f.eks. at et punkt ikke er indgået med vægt fordi….. Blot det fremgår, at der er tænkt over tingene og at der er sket en samlet vurdering af alle 6 punkter.

Borgeren har også ret til at kende disse overvejelser for at kunne forstå baggrunden for afgørelsens resultat og for at vurdere, hvorvidt der er grundlag for at acceptere kommunens afgørelse eller for at gå videre med sagen.

Forsigtig med at søge at forudse resultatet

Vi har flere eksempler på, at en kommune har ændret sin afgørelse efter en ny helhedsvurdering eller efter en mere fyldestgørende helhedsvurdering.

Vi har også flere eksempler på, at en kommune er nået frem til den samme afgørelse efter fornyet helhedsvurdering, men nu på et fyldestgørende grundlag.

Begge dele falder indenfor formålet med den retssikkerhedsgaranti som helhedsvurderingen er udtryk for. Pointen er, at man skal passe på med at søge at forudse resultatet på forhånd eller ”allerede fordi”, hvis ikke man er omhyggelig med helhedsvurderingen.

 

Håndbog for bygningsmyndigheder

Der kan læses mere om helhedsvurderingen i ”Håndbog for bygningsmyndigheder” fra Forlaget Kommuneinformation. Statsforvaltningen bidrager også med materiale til denne håndbog. Vi vil ligeledes altid gerne vejlede om praksis i de sager der er omfattet af vores kompetenceområde og indgår altid gerne i en dialog.

Foto øverst: Knud Erik Christensen

Læs Kenneth Jensens debatindlæg i link til højre

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kontorchef
Hroar Kolmos
Statsforvaltningen

Bragt i

Teknik & Miljø - April 2017

Eksterne links

Debatindlæg fra december

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt