Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341314 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. juni 2017 - 8:00

Omfanget af borgerinddragelse vokser

Tendensen med at inddrage borgere og virksomheder i sagsbehandlingen på teknik- og miljøområdet stiger og nye former for inddragelse af borgerne – borgertopmøder, samskabelse og workshops – ser dagens lys. COKs undersøgelse Teknik og Miljø 2017 bekræfter tendensen. Undersøgelsen understreger samtidig behovet for, at ledere og sagsbehandlere i landets kommuner sikrer sig, at også de udsatte og ressourcesvage borgere bliver hørt i koret af Tordenskjolds soldater.

I undersøgelsen Teknik og miljø 2017 svarer 66 % af deltagerne, at de eksperimenterer, når de inddrager borgerne og virksomhederne i kommunens myndighedsarbejde på teknik- og miljøområdet.

”Det lokale demokrati blomstrer som aldrig før i en farverig pallette af borgerinddragende processer og anarkistisk urbanaktivisme. Men der er stadig udfordringer, når 1/3 af deltagerne fra undersøgelsen Teknik og Miljø 2017 finder det svært at gøre borgerinddragelse til en integreret del af opgaveløsningen, herunder at finde tid til at inddrage borgerne. Der er derfor behov for at tænke borgerinddragelse ind i alle sagsgange – også i den politiske udvalgsbehandling – og dermed i den ledelsesmæssige ressourceallokeringen i opgaveløsningen,” fastslå Hanne Lykke, der er chefkonsulent i COK og ansvarlig for undersøgelsen Teknik og Miljø 2017.

Katrine Juul Larsen, der er projektleder i afdelingen Miljø og Natur i Assens Kommune bekræfter, at Assens Kommune gør meget ud af at inddrage borgerne i nye større anlægsprojekter og planlægningsopgaver.

Borgertopmøde og løbende dialog

Assens Kommune har sat gang i flere store udviklingsprojekter i området omkring Tommerup og Tommerup Stationsby. Kommunen har valgt at begynde udviklingsprojekterne med at invitere borgere og erhvervsliv til et borgertopmøde.

”Projekterne i Tommerup kickstartede vi med et borgertopmøde, hvor borgere fra lokalområdet fik mulighed for at komme med input til fremtidens Tommerup. Deltagerne på topmødet blev tilfældigt udvalgt ved at invitere én borger fra alle husstande i området. Efter topmødet har vi haft opfølgningsmøder med særligt aktive ildsjæle og erhvervslivet og en løbende dialog med lokalrådet,” fortæller Katrine Juul Larsen og fortsætter;

”Hele processen og arbejdet med udviklingsprojekterne  for Tommerup har været givtigt. Vi har haft en god kontakt til lokalområdet, og borgerne er løbende blevet hørt og haft indflydelse på projekterne. Ved at inddrage lokalområdet har vi som myndighed fået nye input. Vi ved nu, at borgerne sætter pris på og gerne vil have let adgang til naturen. Den viden har medført, at vi i projekterne lægger op til et stisystem, der imødekommer de lokale borgeres ønsker,” forklarer Katrine Juul Larsen, der har været ansat ni år i Assens Kommune.

Ifølge Katrine Juul Larsen har Assens Kommune i løbet af de senere år ændret sin tilgang til at inddrage borgere og erhvervsliv. I stedet for traditionelle høringer og borgermøder forsøger kommunen nu med workshops, samarbejde med udvalgte grupper og oprettelse af midlertidige kontorer i lokalområderne at være på forkant med ønsker og behov fra borgerne og erhvervslivet. Interessenter og lokale aktører er hermed med til at definere udformning og retning af nye projekter.

”Når vi inddrager borgere og erhvervsliv i begyndelsen af et projekt, finder vi ud af, hvad der rører sig, om vores opfattelse stemmer overens med de lokale ønsker og forventninger. Vi laver en forventningsafstemning, hvilket igen giver os bedre mulighed for at skabe en god proces og et godt projekt,” siger Katrine Juul Larsen.

De tavse borgere

På Nørrebro i København har Sia Boesen, der er projektleder i Områdefornyelse Nørrebro, erfaringer med, hvordan Københavns Kommune sikrer sig, at også de tavse stemmer blandt borgerne bliver hørt.

”Vi kører projekter i udsatte  bydele, hvor vi har fokus på mennesker, der ikke kommer, når vi fra kommunens side inviterer til borgermøder og høringer. Ved at tage ud til fx væresteder og beboercaféer sikrer vi, at det er borgeren, der er på hjemmebane. Vi bruger samtalerne til at få i input til bydelens udvikling omkring trafik, indretning af parker og pladser. Vores erfaringer siger os, at det er vigtigt, at vi varierer metoderne, når vi inddrager borgere i et lokalområde. Nogle gange er det de små samtaler, nogle gange en kaffevogn på gaden, og andre gange igen er det møder med særlige grupper, foruden at vi naturligvis også benytter de mere formelle metoder,” forklarer Sia Boesen, der i snart tre år har arbejdet med byfornyelse på Nørrebro i København.

Områdefornyelse Nørrebro har ikke kun fokus på de tavse stemmer, når kvarteret bliver fornyet. En anden anvendt metode er at aktivere udvalgte steder på en bestemt måde.

”Hvis vi fx skal udvikle og forbedre en park eller plads, som måske tidligere har huset bande-relaterede unge mænd, så forsøger vi at aktivere stedet med sociale aktiviteter, gynger og kaffevogne. Ved at være til stede får vi input til den kommende fornyelse, mens vi samtidig afprøver en-til-en-løsninger på stedet, og samtidig viser vi nye muligheder for stedet og dets beboere,” forklarer Sia Boesen.

Personlige fortællinger

Byfornyelse Nørrebro er ofte budbringer mellem borgerne som eksperter i et lokalområde og de fagprofessionelle på et anlægsprojekt. Hvis et fornyelsesprojekt skal blive en succes, er det vigtigt, at det repræsenterer brugerne og borgernes personlige fortællinger.

”I forbindelse med, at vi er i gang med at tilpasse Hans Tavsens Park til skybrud, har brugernes fortællinger om dagliglivet været et afgørende input til parkens fornyelse. Brugerne af Hans Tavsens Park opfatter parkens som deres baghave og deres oplevelser og fortællinger fra parken er integreret i det kommende projekt for parken,” forklarer Sia Boesen som et eksempel på, hvordan Byfornyelse Nørrebro bruger borgernes input i et konkret projekt.

Mens Byfornyelse Nørrebro har fokus på de tavse borgere, så har Assens Kommune nedsat en taskforce bestående af 11 lokale erhvervsledere.

Erhvervsliv giver input til vækststrategi

Assens Kommune arbejder med en ny erhvervs- og vækststrategi, som i langt højere grad inddrager erhvervslivet. Efter en konference i begyndelsen af året for kommunens erhvervsliv er der nedsat en taskforce, som skal komme med forslag til, hvordan der i 2020 kan blive skabt 300 nye private arbejdspladser i Assens Kommune.

”Efter konferencen har vi nedsat en taskforce med en bred sammensætning af 11 lokale erhvervsledere. Målet er, at taskforcen i løbet af foråret skal komme med idéer til, hvordan kommune kan skabe de bedste rammer for, at det lokale erhvervsliv kan vækste med 300 nye arbejdspladser inden 2020,” fortæller Marianne Bjerre, der er konsulent i Assens Kommune, og som projektleder servicerer taskforcens arbejde.

På sit første møde har taskforcen fået overdraget opgaven, og på de næste tre møder arbejder de 11 erhvervsledere videre med input til et beslutningsmateriale, som bliver videregivet til kommunalbestyrelsen i april. Målsætningen er, at taskforcens idé- og handlingskatalog kommer til at indgå i den endelige erhvervs- og vækststrategi for Assens Kommune.

”Taskforcen har fået nogle overordnede emner – infrastruktur, rekruttering, erhvervsvenlighed og erhvervsnetværk – som politikerne gerne ser, at gruppen arbejder videre med. Erhvervslivets input er vigtige, og i Assens Kommune arbejder vi på at få etableret en fortløbende tæt dialog med det lokale erhvervsliv. En hurtig snak fra tid til anden i forlængelse af en konkret sagsbehandling er ikke tilstrækkelig, hvis vi skal etablere et konstruktivt samarbejde mellem kommunen som myndighed og det lokale erhvervsliv som vækstmotor. I sådan en proces er det altafgørende, at både kommune og erhvervsliv giver sig tid til dialog,” påpeger Marianne Bjerre.

Chefkonsulent i COK, Hanne Lykke, bekræfter gevinsten ved et tæt samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og borgere.

”Et tæt og inddragende samarbejde med erhvervsliv og borgere giver både en øget kvalitet i opgaveløsningen, færre konflikter og mindre ressourceforbrug, fordi den kommunale forvaltning sparer ressourcer, når den ikke skal bruge tid på klager og retssager.  Inddragelse af erhvervsliv og borgere er en investering  i fremtidens myndighedsrolle, som dog løbende kræver et serviceeftersyn af metoder, værktøjer og den måde de inddragende processer bliver faciliteret på, hvis inddragelse af borgere og erhvervsliv for alvor skal blive en naturlig del af al sagsbehandling,” fastslår Hanne Lykke.

Faktaboks – Borgerinddragelse i COKs undersøgelsen Teknik og Miljø 2017

88% af respondenterne svarer, at de har direkte borgerkontakt

Blandt de respondenter, der arbejder med direkte borgerkontakt, svarer 66%, at de eksperimenterer med nye former for borgerinddragelse Eksperimenterne består primært af samskabelse, dialogmøder, workshops og brug af frivillige

Respondenterne oplever borgerinddragelse som udfordrende.

De tre største udfordringer er:
39% af respondenterne er udfordret af at håndtere konflikter med borgerne
34% af respondenterne er udfordret af at gøre borgerinddragelse til en integreret del af opgaveløsningen
33% af respondenterne er udfordret af at få tid til at inddrage borgerne

Foto: Colourbox
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Pressekonsulent
Jes Vitting
COK

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt