I 2012 udgav Det Digitale Råd et debatoplæg om nødvendigheden af et paradigmeskifte i den offentlige ledelseskultur, i lyset af digitaliseringen af den offentlige sektor. Udgangspunktet var, at digitaliseringen skaber store organisatoriske forandringer, ændrede arbejdsgange, og udgør en væsentlig implementeringsudfordring.
Ledere og medarbejdere er bestemt tøvende over for de nye teknologiske udfordringer og muligheder.
En undersøgelse, som Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK) gennemførte sidste år, viser, at kommunale ledere ikke prioriterer ledelse i implementering af ny teknologi særligt højt. Det underbygges af, at der stort set ikke – i lyset af det enorme markedsudbud af kurser og uddannelser inden for ledelse - er ret meget som relaterer sig til digital ledelse.
Det er i den grad bekymrende, og står i skærende kontrast til de offentlige digitale forventninger og ambitioner.
På de tekniske fagområder er vi rigtig gode til at løse vores kerneopgaver, og digitaliseringen ændrer ikke på den side af sagen. Men den ændrer på metoden og kræver opmærksomhed, omstilling og tilvænning.
Som ledere skal vi kunne mestre vores eget ledelsesmæssige digitale liv. Vi skal kunne indtænke digitale løsninger i vores fag, og frem for alt skal vi kunne styre og understøtte de digitale kompetencer og den digitale forandringskultur.
Men vi skal også være bevidste om, at digitaliseringen kræver tid og ressourcer, før de egentlige gevinster kan høstes. Modsat mange store private virksomheder bliver der i det offentlige ikke afsat de nødvendige ressourcer og midler til implementering. Opgaven skal løses sideløbende med den daglige drift. Resultatet bliver derefter, og gevinsterne kan være svære at få øje på. IT afdelingerne er rigtigt gode til at udrulle systemerne, men ledere og medarbejdere på fagområderne har hverken forståelse eller tid til at se potentialet og mulighederne.
KTC ser digitalisering som en af de helt store ledelsesudfordringer og er klar til at rulle ærmerne op og få fokus på denne opgave – nu må vi se at komme i gang!