Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341690 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
26. februar 2018 - 14:52
Ledelse og kompetance

Vi begynder ledelsesprocessen med at være i tvivl

Vi begynder ledelsesprocessen med at være i tvivl KTC's faggruppe for ledelse har sat to medlemmer af ledelseskommissionen i stævne for at diskutere, hvad der er på dagsordenen inden for ledelse i de kommende år. Det fører bl.a. til en definition af fire kompas-retninger, som kommunale ledere og medarbejdere skal kunne navigere efter.
 

"Vi begynder ledelsesprocessen med at være i tvivl.” Citat er af professor ved Aarhus Universitet, Lotte Bøgh Andersen. Faggruppen for ledelse har sat hende og Viborg Kommunes kommunaldirektør, Lasse Jacobsen, stævne. Begge er medlemmer af ledelseskommissionen og stærkt engageret i at arbejde med ledelsesspørgsmål. Tanken er at tale sig ind på ledelsesdagsordenen for de kommende år, og som samtalerne med de to ledelsesentusiaster viser, er der rigeligt på tallerkenen.

 

Den store vækstdagsorden

Den tydeligste forandring, der har fundet sted de seneste fem-ti år, er kravet om, at kommunen understøtter lokalsamfundets vækstdagsorden. Det er ikke tilstrækkeligt at definere den kommunale samfundsopgave som en myndighedsopgave. Vækstopgaven vejer lige så tungt nu, og den skal have den samme ledelsesmæssige opmærksomhed.

Lederen skal fokusere på at skabe forståelse i medarbejder- gruppen for den nye opgave og sammen med dem finde ud af, hvad det i praksis betyder, at kommunen skal understøtte vækstdagsordenen. Hvad har den dagsorden med planafdelingen og byggesagsbehandling at gøre, og hvad er det lige præcis, medarbejderne skal gøre anderledes? Det er ledelsesopgaven at finde svarene på de spørgsmål.

Ifølge Lasse Jacobsen kræver det en nærværende og synlig leder, der bruger flere kræfter på i hverdagen at lede nedad. Altså være til stede på kontorerne sammen med medarbejderne hver dag. Give medarbejderne et større råderum samtidig med, at man sikrer sig, at opgaven er klar, og retningen – myndighed og vækst i kombination – er forstået.

Ledere har i flere år været fokuseret på at lede opad. Sikre sammenhæng på tværs. Afklare kompetencer. Udvikle strategi. Det skal lederne naturligvis blive ved med, men balancen skal ændres. Der skal skabes en grundlæggende tillid i de samlede ledelsessystem og i den politiske ledelse til, at lederne i hverdagsledelsen håndterer driften i maskinrummet - også i forhold til den nye samfundsopgave. Den tillid skal være fundamentet for en driftsnær ledelse, hvor medarbejderen kan mærke nærmeste leders tilstedeværelse. Det betyder også en øget forventning blandt medarbejderne til en leder, der forstår det fag og de opgaver, der løses i teamet, afdelingen, forvaltningen.

 

Det tekniske område adskiller sig

Lotte Bøgh Andersen peger på, at det tekniske område på et vigtigt punkt adskiller sig fra de store velfærdsområder. Når et barn sendes i skole, indledes en lang udviklingsproces, hvor skolen iscenesætter et samlet forløb for barnet. Når en ældre kommer i pleje, indledes en lang plejeproces, hvor ældreplejen iscenesætter et samlet forløb for den ældre.
Når en borger møder teknisk forvaltning, er der som oftest tale om en afgrænset ydelse, som leveres og dermed slut. Relationen til borgeren er altså kendetegnet ved at være kortvarig, fokuseret på en enkelt ydelse og den tilladelse, godkendelse eller anden myndig hedsydelse, som leveres til borgeren, har sandsynligvis konsekvenser for en eller flere andre borgere, som forvaltningen ikke kommer i kontakt med. Borgere, som måske bliver begrænset eller føler deres interesser påvirket negativt.

Det er forhold, som har betydning for den ledelse, der skal udøves på det tekniske område. Eksempelvis det stadig stigende krav om i ledelse at involvere borgerne i forvaltningen af samfundet. Samskabelse, cocreation, capacity building. Det er måske den vigtigste tendens lige nu, og den bliver kun stærkere i de næste år. På velfærdsområderne, hvor interesserne stort set god skole – kan samskabelse ledes på en måde, men på det tekniske område, hvor en borgers mulighed kan være begrænsende for en anden, skal samskabelse ledes på en anden. Vi kan ikke nøjes med at inddrage den ene borger, som har et ønske. Vi skal også se de – potentielt mange – andre borgere, som ikke deler den ønsket. Det kan være konfliktfyldt.

Både samskabelses- og vækstdagsordenen skal realiseres i en kommunal drift, hvor løbende effektivisering er muligheden for at skabe råderummet til den nødvendige udvikling. Det er altså ikke en mulighed blot at lægge de nye ambitioner og opgaver oveni det, som medarbejderne og lederne allerede fylder dagen ud med. Noget må væk. Noget må gøres anderledes. Noget må gøres af andre. Det gør ikke kravene til lederen mindre.

 

 

Fire kompasretninger

En medarbejder træffer hver dag afgørelser. En afgørelse kan være enkel at træffe, fordi den uden for enhver tvivl – baseret på sagens substans – kan og skal afgøres med loven i hånden. De fleste sager har dog forskellige mulige udfaldsrum. Lotte Bøgh Andersen og Lasse Jacobsen peger på nogle betydningsfulde præmisser, som en medarbejder oftest skal lægge til grund for en beslutning. Det er præmisser, som meget vel kan trække en beslutning i forskellige retninger, så en leders nærvær kan være meget afgørende:

Medarbejdernes stærkeste retningspil er ofte fagligheden. Her findes loven, erfaringen, trygheden. Bureaukratiet er den anden stærke retningspil. Det er procedurerne, den administrative og den politiske drift. Samspillet med borgerne er den tredje stærke retningspil. Her finder vi udover den enkelte borger også vækstsamfundet omkring borgeren. Endelig er der organisationskulturen, som har stor betydning for, hvordan de første tre retningspile påvirker medarbejderen i sit valg. Lederens opgave er at få medarbejderen til at begribe samspillet og mulighederne i de fire pile snarere end at blive til en snurretop. Lederen skal udvikle medarbejderens indre kompas i forhold til det ydre. Og lederen må insistere på, at de fire kompasretninger alle er vigtige, når en afgørelse skal træffes 

 

Lederens eget kompas

Den, som skal lede medarbejderne, har brug for sit eget kompas. Her formuleret som fire spørgsmål til lederen, inspireret af Lotte Bøgh Andersen og Lasse Jacobsen:

  • Har du et veludviklet personligt ledelsesgrundlag, så dine medarbejdere tydeligt kan se, hvordan du selv mestrer foreningen af de fire kompasretninger?
     
  • Formidler du en handlingsrettet vision på vegne af det vækstsamfund, I er sat i verden for at forvalte, servicere og udvikle? Viser du, at I sammen forfølger en ambition som giver de fagligt funderede processer retning?
     
  • Leder du relationer? Får du sat fællesskabet på holdet i spil, når der skal prioriteres, træffes afgørelser, gives tilladelser, udstedes forbud, rives ned og bygges op? Får du bygget tilliden mellem medarbejderne op, så de ikke kan lade være med at bruge hinanden? Er du til stede hver dag, og er de nærværende, når du er der?
     
  • Ved du, hvad virker, og skaber du rum til refleksion over det, I gør? Lykkes I med at udnytte generel viden og bred erfaring i den konkrete og specifikke problemstilling?

Svarer lederen nej til de fire spørgsmål, er det måske knap så godt. Svarer lederen ja til det hele, er alt håb måske ude, for da er lederen holdt inde med at reflektere og lære. Og med at lede. Artiklen begynder med et udsagn: ”Vi begynder ledelsesprocessen med at være i tvivl”. Det gælder ikke mindst ledelse af ledelsesprocessen. Altså den proces, hvor vi prøver at finde ud af, hvordan vi hver især bliver gode ledere, og hvordan vi sammen udvikler gode ledelsesprocesser.

 

Lotte og Lasse! Tak for snakken. Faggruppen har noget at arbejde videre med, og lederne på det tekniske område har noget at rode med i de kommende år. Kigger vi bag horisonten, viser der sig måske konturerne af en ny stor samfundsopgave: kommunerne skal være med til at skabe det bæredygtige og smarte samfund, hvor væksten i lokalsamfundet skal gå hånd i hånd med en global bevidsthed om klodens tilstand og forståelsen af nye store muligheder i kunstig intelligens, augmented reality og andre teknologiske landvindinger, vi endnu ikke har sat navn på. Ledelse bliver aldrig kedelig.

 

Illustration: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Lars Bøgh Olsens billede

Lars Bøgh Olsen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt