Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341702 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 8:00
Ny COK-undersøgelse:

Tværfaglighed er en hård nød

COK har netop gennemført en undersøgelse blandt knap 1100 ledere og medarbejdere på Teknik og Miljø-området i landets kommuner. Undersøgelsen viser, at medarbejdere og ledere især er udfordret, når de skal samarbejde tværfagligt – både i egen afdeling og på tværs af forvaltninger.

- Vores undersøgelse viser, at medarbejdere og ledere finder det udfordrende at arbejde tværfagligt. En kendsgerning der både giver anledning til optimisme og bekymring, siger Hanne Lykke, der som chefkonsulent er ansvarlig for Teknik og Miljø i COK og initiativtager til undersøgelsen.

Optimismen begrunder Hanne Lykke i, at både medarbejdere og ledere er opmærksomme på, at tværfaglighed er en nødvendig forudsætning for fremtidens kvalificerede opgaveløsning. Ifølge chefkonsulenten opstår bekymringen, fordi tværfagligheden i praksis har svært ved at finde en form, som kan skabe merværdi i det daglige arbejde. 

En vigtig trædesten til at optimere det tværfaglige samarbejde er, at medarbejderne har kendskab til, hvad de hver især kan bidrage med i forhold til en given opgaveløsning. Og det kræver gensidig respekt for hinandens faglige bidrag.

- En vigtig trædesten til at optimere det tværfaglige samarbejde er, at medarbejderne har kendskab til, hvad de hver især kan bidrage med i forhold til en given opgaveløsning. Og det kræver gensidig respekt for hinandens faglige bidrag. I et ledelsesmæssigt perspektiv kalder det på relationel koordinering, hvor arbejdsprocesser på tværs af faglige funktioner, afdelinger og organisationer er tydelige for enhver, siger Hanne Lykke.

Gevinster og effektivitet

Foruden de generelle udfordringer for ledere inden for Teknik og Miljø-området kortlægger undersøgelsen også specifikt de områder, hvor lederne føler sig presset. Her er det især digitalisering og opgaveløsning, der udfordrer lederne.

Undersøgelsen viser, at de 300 deltagende ledere blandt andet har svært ved at høste gevinsterne ved digitalisering og desuden oplever udfordringer med at skabe varige og effektive opgaveløsninger i egne afdelinger. (Læs også artiklen Bliv skarp på rollen som digital leder her i bladet).

Inddragelse af borgerne

Knap 90 pct. af deltagerne i undersøgelsen arbejder i en afdeling, der har direkte borgerkontakt.  Mange af deltagerne bekræfter endvidere, at inddragelse af borgerne er et prioriteret indsatsområde, hvor afdelingen inddrager borgerne mere end det lovpligtige.

- Det at inddrage borgerne har høj prioritet i landets Teknik og Miljø-forvaltninger. 75 pct. af deltagerne i undersøgelsen svarer, at deres afdeling inddrager borgerne som en aktiv aktør i opgaveløsningen udover det lovpligtige. Desuden viser undersøgelsen, at 2/3 af deltagerne eksperimenterer med processer og metoder, der har til hensigt at inddrage borgerne mere, forklarer Hanne Lykke.

Velfærdsomstilling

Ifølge Hanne Lykke er det ikke så overraskende. Det ligger i naturlig forlængelse af den velfærdsomstilling, som er i gang over hele landet. Hensigten er at gøre borgerne til medborgere og aktive aktører, som tager medansvar for eget liv og lokalsamfundets udvikling.

- I disse år eksperimenterer kommunerne med forskellige former for involverende borgerprocesser, hvor stort set alle kommuner har taget ordet samskabelse til sig under vidt forskellige udtryk. Tilsvarende ser vi, at den traditionelle myndighedsrolle forandrer sig til at blive mere faciliterende i forhold til borgere og erhvervsliv. Dialog, forhandling og sparring er kommet i centrum uden samtidig at tabe borgernes retssikkerhed på gulvet, fastslår Hanne Lykke.

I disse år eksperimenterer kommunerne med forskellige former for involverende borgerprocesser, hvor stort set alle kommuner har taget ordet samskabelse til sig under vidt forskellige udtryk.

At inddrage borgerne kan også give problemer. Undersøgelsen viser, at deltagerne især oplever udfordringer i forbindelse med 1) at gøre borgerinddragelse til en integreret del af opgaveløsningen, 2) at få tid til at inddrage borgerne og 3) at håndtere konflikter med borgerne. 

Styrket Borgerkontakt - et ukendt begreb

Til trods for at borgerinddragelse har høj prioritet på Teknik og Miljø-området, er det kun halvdelen af deltagerne i undersøgelsen, der kender til begrebet Styrket Borgerkontakt.

Styrket Borgerkontakt er en metode til at opnå større borgertilfredshed, arbejdsglæde og ikke mindst at reducere tids- og ressourceforbruget i sagsbehandlingen.

- Styrket borgerkontakt er en evidensbaseret metode. Fra hollandske og danske undersøgelser ved vi, at når en forvaltningsenhed anvender Styrket Borgerkontakt i sin opgaveløsning, så kan antallet af klager reduceres med op til knap 90 pt., sagsbehandlingstiderne kan reduceres med 50 pct., samtidig med at borgertilfredsheden stiger med 20 pct.,” fortæller Hanne Lykke.  

På de indre linjer er gevinsterne også tydelige, her medfører Styrket Borgerkontakt en markant øget arbejdsglæde blandt medarbejderne.

Udfordringer og kompetencer

Undersøgelsen kortlægger også deltagernes behov for kompetenceudvikling, og det er derfor oplagt at krydstjekke, om der er sammenhæng mellem udfordringer og behov for nye kompetencer. Efterspørger deltagerne i undersøgelsen ny viden og nye værktøjer inden for de temaer og områder, hvor de oplever problemer?

Blandt de menige medarbejdere viser undersøgelsen, at knap halvdelen efterspørger mere viden inden for kommunikation og konflikthåndtering. Det faktum er i fin overensstemmelse med de udfordringer, som undersøgelsen har kortlagt i forbindelse med medarbejdernes erfaring med at inddrage borgerne.

Undersøgelsen viser også, at der blandt de uformelle ledere - ledere uden formelt personaleansvar – er et andet behov for nye kompetencer. 40 pct. af de uformelle ledere efterlyser værktøjer til at opnå større organisatorisk legitimitet og følgeskab.

Til sidst viser undersøgelsen, at chef- og ledergruppen især efterspørger redskaber til at kunne koordinere og skabe samspil mellem tværgående samarbejder og projekter. Et behov  som ligger fint i tråd med undersøgelsens kortlægning af udfordringer i forhold til tværfaglige samarbejder.

Læs hele undersøgelsen på www.cok.dk

Hovedresultater fra COK-undersøgelse:

  • 1097 respondenter fra 94 kommuner har deltaget i undersøgelsen.
  • Tværfagligt samarbejde er den hyppigst oplevede udfordring i det daglige arbejde. 43 pct. af respondenterne oplever udfordringer med at arbejde på tværs af afdeling og forvaltning, og 38 pct. oplever udfordringer med tværfagligt samarbejde i egen afdeling.
  • I et særskilt spørgsmål til lederne/cheferne svarer 45 pct., at de er udfordret af at gevinstrealisere på baggrund af digitalisering.
  • De mest udfordrende forandringstendenser er borgerinddragelse, Servicemålsaftalen og nye metoder til sagsbehandling.
  • 88 pct. af respondenterne er ansat i afdelinger med borgerkontakt, hvoraf 41 pct. af dem i høj eller meget høj grad inddrager borgerne mere end det lovpligtige.
  • 66 pct. af respondenterne fra de afdelinger, der inddrager borgerne, vurderer, at deres afdeling eksperimenterer med nye metoder for borgerinddragelse.

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Jes Vittings billede

Jes Vitting

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt