Assens Kommune arbejder med en ny erhvervs- og vækststrategi, som i langt højere grad inddrager erhvervslivet. Efter en konference i begyndelsen af året for kommunens erhvervsliv er der nedsat en taskforce, som skal komme med forslag til, hvordan der i 2020 kan blive skabt 300 nye private arbejdspladser i Assens Kommune.
”Efter konferencen har vi nedsat en taskforce med en bred sammensætning af 11 lokale erhvervsledere. Målet er, at taskforcen i løbet af foråret skal komme med idéer til, hvordan kommune kan skabe de bedste rammer for, at det lokale erhvervsliv kan vækste med 300 nye arbejdspladser inden 2020,” fortæller Marianne Bjerre, der er konsulent i Assens Kommune, og som projektleder servicerer taskforcens arbejde.
På sit første møde har taskforcen fået overdraget opgaven, og på de næste tre møder arbejder de 11 erhvervsledere videre med input til et beslutningsmateriale, som bliver videregivet til kommunalbestyrelsen i april. Målsætningen er, at taskforcens idé- og handlingskatalog kommer til at indgå i den endelige erhvervs- og vækststrategi for Assens Kommune.
”Taskforcen har fået nogle overordnede emner – infrastruktur, rekruttering, erhvervsvenlighed og erhvervsnetværk – som politikerne gerne ser, at gruppen arbejder videre med. Erhvervslivets input er vigtige, og i Assens Kommune arbejder vi på at få etableret en fortløbende tæt dialog med det lokale erhvervsliv. En hurtig snak fra tid til anden i forlængelse af en konkret sagsbehandling er ikke tilstrækkelig, hvis vi skal etablere et konstruktivt samarbejde mellem kommunen som myndighed og det lokale erhvervsliv som vækstmotor. I sådan en proces er det altafgørende, at både kommune og erhvervsliv giver sig tid til dialog,” påpeger Marianne Bjerre.
Chefkonsulent i COK, Hanne Lykke, bekræfter gevinsten ved et tæt samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og borgere.
”Et tæt og inddragende samarbejde med erhvervsliv og borgere giver både en øget kvalitet i opgaveløsningen, færre konflikter og mindre ressourceforbrug, fordi den kommunale forvaltning sparer ressourcer, når den ikke skal bruge tid på klager og retssager. Inddragelse af erhvervsliv og borgere er en investering i fremtidens myndighedsrolle, som dog løbende kræver et serviceeftersyn af metoder, værktøjer og den måde de inddragende processer bliver faciliteret på, hvis inddragelse af borgere og erhvervsliv for alvor skal blive en naturlig del af al sagsbehandling,” fastslår Hanne Lykke.