Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 342363 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
13. august 2025 - 13:00

Kolding Kommune lancerer sit første ESG-inspirerede regnskab: Data skal løfte kommunernes arbejde med bæredygtighed

Med en ny bæredygtighedsredegørelse baseret på ESG-rammen sætter Kolding Kommune tal og data bag ambitionerne om at integrere bæredygtighed i hele organisationen – både i forhold til udvikling, drift og beslutningsgrundlag – og for at skabe fælles retning på tværs af forvaltninger og fagligheder.
 

Helt planmæssigt udkom Kolding Kommunes årsregnskab sidst i april. Nyt i år var imidlertid, at den økonomiske bundlinje blev suppleret med en ESG-inspireret bæredygtighedsredegørelse, der viser sidste års resultater på den miljømæssige og sociale bundlinje.

- I Kolding Kommune har vi et stort ønske om at få overblik over kommunens aftryk på den miljømæssige og sociale bundlinje. Det bidrager til at få øjnene op for potentielle bæredygtige indsatser og følge de eksisterende indsatser, både ift. succeser og udfordringer, fortæller klima- og bæredygtighedskoordinator i Kolding Kommunes Bæredygtighedssekretariat Torsten Zink Sørensen.

Han har været med til at udvikle en databaseret ramme, der skal dokumentere udviklingen på fokusområderne i Kolding Kommunes Bæredygtighedspolitik (se figur 1). Det er sket i tæt samarbejde med Kolding Kommunes Økonomiafdeling, og resultatet er en redegørelse, der er lavet med inspiration fra den frivillige ESG-standard VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMV’s). Redegørelsen er Kolding Kommunes første forsøg på en mere databaseret tilgang, og det er derfor også en tilgang, der skal udvikles de kommende år for at give et ideelt output.

 

ESG-standard mangler for offentlige virksomheder

I erhvervslivet benytter man typisk ESG-rammen (Environment, Social & Governance) for at give et billede af en virksomheds bæredygtige udvikling på årsbasis. Da der ikke findes et sådan rammeværktøj for offentlige organisationer, har Kolding Kommune i stedet valgt at oversætte VSME til en kommunal kontekst.

Værktøjet giver Kolding Kommune en helt ny mulighed for at tale om bæredygtighed ud fra et overordnet perspektiv og giver ligeledes kommunen en bedre mulighed for at kunne sammenligne sig med øvrige virksomheder.

- Vi mener ikke, at vi som kommune kan læne os tilbage og nøjes med at betragte, hvordan virksomhederne dokumenterer deres tre bundlinjer eller kun at følge med i borgernes klimaaftryk. Vi skal også som organisation kunne se os selv i øjnene i forhold til, hvilke indsatser vi selv arbejder med, og vi skal løbende evaluere på, om det er godt nok. Altså skal vi have mindst lige så store ambitioner og krav til os selv, som vi forventer af andre aktører i kommunen, fortæller kommunaldirektør i Kolding Kommune Merete Dissing.

 

Udfordring at lave en fyldestgørende ESG-rapport

Med udgangspunkt i ESG-rammen er der en række datapunkter, som kommunens forskellige forvaltninger, afdelinger og institutioner skal forholde sig til. Her har den store udfordring været at indsamle alle de input, som dataanalysen kræver, hvilket rejser spørgsmålet, om den indsamlede datamængde er fyldestgørende nok.

Et eksempel kunne være et givent område, der ikke systematisk er blevet monitoreret, og derfor ikke kan aflevere det nødvendige datasæt til analysen. En anden faktor er, at arbejdet med ESG kræver, at andre personer end dem, der laver rapporten, kan byde ind med både tid og ressourcer til at finde data.

Hele processen kræver med andre ord, at der er ressourcer til at række ud i hele organisationen, koordinere arbejdet og finde de personer, der skal bidrage til redegørelsen. Endelig er det vigtigt, at der er en forståelse af, hvad de første og vigtigste skridt for at lave en brugbar afrapportering er.

- Langt hen ad vejen er vi blevet mødt af stor opbakning til arbejdet, og kollegaerne har velvilligt bidraget med data. Vi kan dog også se, at der skal være mulighed for at bruge ekstra ressourcer og tid på at finde de efterspurgte data, fastslår Torsten Zink Sørensen.

En del af arbejdet har derfor også været at identificere hvilke data, der fandtes i forvejen, og hvad det eventuelt ville kræve at finde data frem for at undgå tidsspildende processer.

 

De seks fokusområder i Kolding Kommunes Bæredygtighedspolitik

 

ESG-redegørelsen er mere end blot en refleksionsøvelse

Merete Dissing, kommunaldirektør

Ved at kortlægge og forholde sig hvor Kolding Kommune reelt er henne i den grønne omstilling, bliver organisationen bedre til at hjælpe sig selv i processen med at blive mere bæredygtig.

- Når man kigger sig selv efter i sømmene, er det nemmere at lave konkrete handlinger, mål og forslag til organisationen, da ESG-redegørelsen indeholder lokale bæredygtighedsdata, og med sin gennemsigtighed kan udpege de mangler og udfordringer, vi har i organisationen, fortæller Torsten Zink Sørensen.

Redegørelsen har fx givet et indblik i, hvor organisationen bør sætte ind for at reducere sit klimaaftryk, og har samtidig gjort det mere klart, hvilken mængde ressourcer, der er brug for, for at opnå en tilfredsstillende opgørelse.

 

- Selvom Kolding Kommune har arbejdet med bæredygtighed i mange år, er vi i de senere år gået fra primært at lave enkeltstående projekter til at indarbejde bæredygtighed som en del af kommunens grund-DNA. Det er vi langt fra at være i mål med, men bæredygtighedsredegørelsen bidrager helt sikkert til at gøre det mere tydeligt, at det ikke kun er særlige miljø- og naturafdelinger, der skal beskæftige sig med bæredygtighed i dagligdagen. Målet er, at bæredygtighed også bliver en fast integreret del af driften på fx skoler, plejehjem og i administrationen, siger Merete Dissing.

Hun understreger, at kommunens første ESG-regnskab ikke er perfekt, men viser vejen til en mere systematisk og gennemsigtig bæredygtighedspraksis i kommunen, og håber samtidig, at andre kommuner vil dele deres erfaringer og bidrage til udviklingen af en fælles tilgang til ESG i den offentlige sektor.

Næste skridt for Kolding Kommunes ESG-indsats er et kompetenceløft for nøglemedarbejdere, som bliver et fælles forløb med interesserede virksomheder i løbet af 2025 og 2026 i tæt samarbejde med Business Kolding. Ligeledes er det planen, at bæredygtighed skal være obligatorisk i alle kommende politikker, strategier og planer i kommunen.

 

Fakta

Kolding Kommunes ESG-inspirerede bæredygtighedsredegørelse og bæredygtighedspolitik kan ses på kolding.dk/baeredygtighed

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Bæredygtighedskoordinator
Hanna Helness Thinghuus
Kolding Kommune
Kommunikations konsulent
Astrid Bakkegaard Cramer
Kolding Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - August 2025

Relaterede sider

  • Hvad kendetegner en god lodsejerforhandling?
  • Cirkulær økonomi er vores værkstøjskasse for fremtiden
  • Teknik & Miljø - August 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - August 2025
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt