Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341412 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
5. februar 2025 - 8:00

Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune

Den 24. november 2023 indviede Aalborg Kommune en ny cykellegebane og en “Hjertezone” ved Højvangskolen. Dette er den første hjertezone i kommunen og en del af indsatsen for at skabe tryggere skoleveje.
 

Mange forældre kender situationen: mange biler omkring skolerne i afleveringssituationen skaber kaos og utryghed for børn, der ankommer alene. Dette gør forældre nervøse og får dem til at aflevere børnene i bil, hvilket forværrer problemet. Hjertezoner er en ny metode til at fredeliggøre trafikken omkring skoler, så det bliver tryggere for børn at gå eller cykle. Flere kommuner i Danmark har de seneste år etableret hjertezoner, og erfaringerne viser, at de øger trygheden og får flere børn til at cykle eller gå. Det kræver dog en kultur- og adfærdsændring, især for forældre, der afleverer i bil. Det er stadig muligt at aflevere sine børn i bil, men det skal ske længere væk fra skolen, typisk 200 meter.

 

Arbejdet med skoleveje

Aalborg Kommune er certificeret som “Børnevenlig kommune” af UNICEF, og en af indsatserne herunder er arbejdet med sikre og trygge skoleveje. Børnene ved bedst, hvor de føler sig trygge eller usikre på vej til og fra skole, så de inddrages og lyttes til i arbejdet med skolecases.

Hvert år udpeges to skoler som “Skolecases”. Her analyseres trafikken omkring skolerne i dybden og skoleledelse, elever og forældre involveres for at identificere utrygge punkter og igangsætte handlinger, der kan gøre skolevejen mere tryg. Udover fysiske ændringer ved skolerne fokuseres der også på trafikkultur omkring skolen. Erfaringerne fra arbejdet med trygge skoleveje viser, at særligt afleveringssituationerne ofte skaber utryghed, men hjertezoner kan ændre dette ved at sprede trafikintensiteten og henvise bilister til egnede afleveringssteder.

De fleste børn i Danmark bor relativt tæt på deres skole. Ifølge Danmarks Statistik er middelafstanden mellem hjem og skole 1,5 km, og 65 % har mindre end 2 km, mens 77 % har mindre end 3 km til skole. Dette betyder, at de fleste skolebørn bor i reel cykel- og gangafstand fra skolen.

 
"De fleste børn i Danmark bor relativt tæt på deres skole. Ifølge Danmarks Statistik er middelafstanden mellem hjem og skole 1,5 km, og 65 % har mindre end 2 km, mens 77 % har mindre end 3 km til skole"
 

Erfaringer fra den første hjertezone i Aalborg Kommune

Den første hjertezone i Aalborg Kommune blev implementeret ved Højvangsskolen i Svenstrup i november 2023. Allerede inden implementeringen gik eller cyklede 74% af eleverne til skole, hvilket er højt sammenlignet med gennemsnittet på 58% for Aalborg Kommunes folkeskoler. Den indledende dialog med forældre og børn viste, at udfordringerne opstod i skolens nærområde. En parkeringsplads var dårligt indrettet og havde begrænset plads, og bil- og cykeltrafik blev blandet på uhensigtsmæssige måder, hvilket skabte mange utrygge situationer. Løsningen var enten at renovere og udvide parkeringspladsen eller at lukke den og sende biltrafikken til hallen, hvor der allerede var en stor parkeringsplads med over 100 pladser. Skoleledelsen blev inddraget i dialogen, og beslutningen blev at lukke parkeringspladsen og fredeliggøre skolens nærområde. Forældre blev henvist til at afsætte børn ved hallen, hvorfra der er ca. 200 meter at gå til skolen via et lukket stisystem.

 

Evaluering af projektet blandt forældrene ved Højvangsskolen indikerer:

  • 6% af de elever, der tidligere blev kørt i bil, går og cykler nu til skole.
  • 60% oplever, at den generelle trafiksikkerhed og tryghed for gående og cyklende er blevet bedre (10% oplever, at det er blevet dårligere).
  • 52% er mere trygge ved at sende deres barn afsted på cykel eller til fods (41% mener ikke, det er blevet mere trygt).
  • 61% oplever, at bilisterne respekterer hjertezonen (13% oplever, at den ikke bliver respekteret, og 26% har svaret “ved ikke”).

Evalueringen viser, at hjertezonen har øget trygheden og andelen af elever, der cykler eller går til skole, selv på en skole hvor denne andel allerede var høj. Nogle forældre, der afleverer i bil, ser dog hjertezonen som en gene, da det tager længere tid at aflevere og hente børn. Skoleledelsen har været central i at definere og håndhæve den ønskede trafikkultur omkring skolen. Et vigtigt læringspunkt til fremtidige projekter er behovet for en helhedsorienteret indsats, der både fokuserer på fysiske forbedringer og adfærd og kultur i trafikken ved skolerne.

Observationer ved hjertezonen viser, at størstedelen af trafikanterne overholder skiltningen og afleverer ved hallen, men nogle få respekterer ikke reglerne. Skolen spiller en vigtig rolle i at følge op på reglerne med forældrene.

 

For at gøre det sjovt at gå de sidste 200 meter til skolen, blev der arbejdet med følgende initivativer

  • Gå-bus: Ældre elever hjælper yngre elever de sidste 200 meter til skolen.
  • Røde prikker og lys: Eleverne har været med til at udvikle ideen med røde prikker og lys i belægningen, der viser vejen.
  • Cykellegebane: Den tidligere parkeringsplads ved indskolingen er omdannet til en cykellegebane designet sammen med eleverne, med udfordringer for både store og små.
  • Cykel-gang forbindelse: Adgangsvejen til den nedlagte parkeringsplads er lukket med en bom og omdannet til en cykel-gang forbindelse.
  • Lukkede veje: De omkringliggende veje er permanent lukket for alt andet biltrafik end beboere og arbejdskørsel.
 

Eksempel på formidling af Hjertezone ved Højvangsskolen i Aalborg Kommune

 

Hvad er en Hjertezone?

En hjertezone er et område omkring en skole, hvor biltrafik er begrænset. Formålet er at skabe trygge og sikre forhold for skolebørn, der går og cykler til skole. Ved at reducere biltrafikken i zonen skabes et miljø, hvor gående og cyklister er bedre beskyttet. Biltrafikken kan begrænses ved bl.a. indkørselsforbud eller ensretninger.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projektleder
Mette Olesen
Aalborg Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2025

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt