Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341594 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2016 - 8:00
Optimisme i en ny rapport:

Danmark kan blive førende inden for Smart City

En bid af det globale marked for smart city-løsninger på svimlende 9.000 milliarder kroner er inden for rækkevidde for Danmark. Og kommunerne kan bidrage ved b.la. at opbygge testmiljøer for innovative løsninger. Rapport fastslår, at vi har gode chancer for at lægge grundstenen til et eksporteventyr.

Danmark kan blive førende inden for smart vækst og få del i det globale marked for smart city-løsninger på knap 9.000 milliarder kroner. Et marked med en årlig vækst på 17 pct. Det er i korte træk konklusionen i rapporten ”Growing Smart Cities in Denmark”, som er udarbejdet af Arup og CEDI på initiativ af Invest in Denmark. Rapporten blev præsenteret på konferencen ”Smart City – Smart Vækst” i januar. 

Smart city handler om en digital, teknologidrevet og samtidig involverende tilgang til byudvikling. Det handler om at udnytte og dele data og informationer mellem myndigheder, virksomheder, organisationer og borgere for at skabe løsninger og services på tværs af kommunernes sektorer – og hele tiden sikre, at borgere og brugere er i centrum for aktiviteterne.

Kommunerne kan bidrage

Rapporten ser på, hvad der skal til for at løfte samfundet fremad og få del i den vækst, der ligger i smart city. Mere end halvdelen af kommunerne har allerede igangsat smart city- projekter sammen med virksomheder og vidensinstitutioner. Rapporten fremhæver det som en styrke, at udviklingen af smarte løsninger i Danmark ikke blot er et storbyfænomen, men at der er aktiviteter i hele landet. Det kan gøre Danmark til løsnings- og rollemodel for at skabe vækst og bedre livsvilkår gennem smarte løsninger. Rapporten peger dog også på, at smart city-udviklingen er ramt af ”pilotsyge”, hvor løsninger oftestrander 
efter pilotfasen, fordi der mangler investeringer og beslutningskraft til en implementering i fuld skala. 

Rapporten skitserer de grundlæggende forudsætninger, som et land skal opfylde, for at fremme udbredelsen af smart city-aktiviteter. Danmark står stærkt, men har stadig en række udfordringer at overvinde. 

Kommunernes ressourcer og kompetencer til at igangsætte og skalere 
projekter er en vigtig faktor. Efter international målestok forvalter danske kommuner relativt mange af de offentlige midler. De er derfor gennem deres købekraft i stand til at forlange smarte og effektive løsninger. Men det kræver, at man tænker langsigtet og helhedsorienteret, hvis man vil arbejde ambitiøst med smart city-løsninger, for det tager tid, før en investering giver afkast.

Rapporten peger på, at kommunerne derfor skal samarbejde mere, både internt mellem forvaltninger og på tværs af kommuner. Kommunerne skal dele viden og opbygge testmiljøer, der supplerer hinanden for at sikre, at ressourcerne bruges rigtigt. Samarbejdet skal give kritisk masse for at løfte arbejdet og tiltrække de relevante virksomheder. Eksempler fra København viser, at firmaer inden for smart city ofte er interesseret i at etablere sig i området, når de indgår en større kontrakt.

Rapporten fremhæver den danske tradition for borgerinvolvering ogdialog som en central styrke og lægger vægt på, at kommunerne skal inddrage borgerne, så man skaber relevante løsninger, sikrer ejerskab i befolkningenog får taget hånd om den usikkerhed, 
som nogle borgere kan føle over for ny teknologi.

Kommunernes ressourcer og kompetencer til at igangsætte og skalere projekter er en vigtig faktor. Efter international målestok forvalter danske kommuner relativt mange af de offentlige midler.

Førende testmiljø for smarte løsninger

Kommunerne har en lang tradition for at samarbejde med borgere og virksomheder om deres opgaveløsning. Netop i samspillet mellem private og offentlige aktører kan der skabes et smart Danmark, der samtidig lægger grundstenen for et vækstskabende eksporteventyr.

- Danmark er allerede langt fremme i forhold til at koble trafik, affald, energi, ja selv ældrepleje op på nettet. Det kan vi bruge som afsæt for et nyt eksporteventyr og som en løftestang for flere udenlandske investeringer. Vores vision er, at Danmark skal være verdens førende testmiljø for smarte by-løsninger, sagde udenrigsminister Kristian Jensen, da han deltog i konferencen, hvor rapporten blev offentliggjort.

Et af midlerne til at blive verdens førende testmiljø er at etablere Living 
Labs – levende laboratorier, hvor man tester teknologier og løsninger i virkeligheden. Her er vi i Danmark allerede internationalt anerkendte på en række områder. 

Living Labs skal vise og skabe sammenhængende løsninger, som kan efterlignes og skaleres op i større byer i andre dele af verden. Det bedste er, hvis kommunerne alene eller i klynger fokuserer på udvalgte områder, så vi i Danmark som helhed opnår dybdegående ekspertise inden for hele spektret af smart city-løsninger. Og så skal der arbejdes intensivt på at dele erfaring og viden mellem kommunerne, så man vælger de bedste løsninger.

Energylab Nordhavn er et eksempel på et living lab, hvor fremtidens energisystem afprøves med integration af grøn energiproduktion og energieffektive bygninger. I Danish Outdoor Lighting Lab i Hersted Industri Park har man samlet verdens førende virksomheder inden for udendørs belysning og lavet en platform til at teste teknologier som en integreret del af infrastrukturen. I andre byer arbejdes der med anvendelse af droner, førerløse biler til transportsektoren og urban støjbekæmpelse. 

Arbejdsdeling og erfaringsudveksling er kendte kodeord i kommunerne, og de kan føre til både vækst og bedre service, hvis vi gør det rigtigt med smart city. 
 

RAPPORTENS ANBEFALINGER:

1. Udarbejd en national vision for smart city-udviklingen med klare mål, der kan rumme byernes udfordringer og skabe større forståelse for den værdi, smart city kan tilføre Danmark. 

2. Understøt kommunerne i at udvikle en digital strategi ved at styrke kompetencerne til at drive smart city-projekter på tværs af forvaltnings- og serviceområder.

3. Styrk det mellemkommunale samarbejde for at sikre vidensdeling omkring digitale strategier og opnå kritisk masse, der kan tiltrække private investeringer. 

4. Få klarhed over standarder og regulering på nationalt niveau og løs udfordringer i forhold til internationale standarder.

5. Tag borgernes bekymringer alvorligt og brug den brugerorienterede tilgang til design af smart city-projekter, så borgerne bliver centrum for udviklingen.

OM RAPPORTEN

Invest in Denmark under Udenrigsministeriet har taget initiativ til rapporten, som er udarbejdet af Arup og CEDI. 

Arbejdet er finansieret af Invest in Denmark, Erhvervsstyrelsen, Region Hovedstaden, Københavns Kommune, Aarhus Universitet og Gate21. Ud over disse har Region Midtjylland, Kommunernes Landsforening samt Århus og Vejle kommuner deltaget i en styregruppe.

Mere info på: www.investindk.com/smartcity

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Teamleder
Henrik Nørby Søndergaard
Udenrigsministeriet
Winn Nielsen - P000741 - Københavns Kommune - 4270s billede

Enhedschef

Winn Nielsen - P000741

Københavns Kommune - 4270

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt