Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
17. marts 2023 - 9:00

Borgerinddragelse: Hvordan kan modvind vendes til medvind?

Skrot NIMBY-fortællingen og idéen om, at det er borgerne, der er noget galt med! Som kommunal medarbejder eller politiker kan du selv gøre meget for at få borgerne som samarbejdspartnere - og derved skabe medvind til lokale planer og initiativer
 

Når vi taler om borgerinddragelse – særligt på det tekniske område – hører vi ofte om kommunale planer og beslutninger, der kommer i modvind: Vrede og frustrerede borgere, der kæmper indædt for at spænde ben for vindmøller og andre fysiske anlæg. Borgermøder og planprocesser, der går skævt, fordi nogle få, kritiske borgere kommer til at dominere.

Men der findes også en helt anden historie: Masser af borgere, der spiller konstruktivt ind i de lokale planer og beslutninger, organiserer sig i digelaug eller tager initiativ til lokale energiløsninger. Og som bidrager konstruktivt ved at anlægge stier, pleje grønne områder og anlægge byhaver.

 

Modstand er ikke en naturlov

Ingen tvivl om, at det tekniske område rummer masser af konflikter. Konflikter, som bl.a. skyldes en kamp om arealerne, og hvordan de anvendes bedst. Eller forskellige syn på naturen og hvor meget plads, den skal have. Men det er ikke nogen naturlov, at kommunale tiltag på det tekniske område skal møde modvind fra borgere og andre interessenter.

Faktisk ved vi fra både forskning og praksis, at det kan lade sig gøre at gennemføre ’besværlige’ tiltag som fx vindmøller eller andre anlæg i en konstruktiv dialog med de berørte parter. Afgørende for, om det kommer til at ske i modvind eller medvind, er først og fremmest, hvordan kommunen selv agerer. Kort sagt, hvor godt det lykkes at tilrettelægge inddragende processer, hvor borgerne oplever, at de bliver mødt i øjenhøjde, dvs. talt til i et sprog, de forstår. Hvor deres bekymringer og spørgsmål bliver taget alvorligt. Og hvor de oplever, at de har mulighed for at øve indflydelse på beslutninger, som berører deres liv, hverdag og lokalområde. Med andre ord, kvaliteten af de inddragende processer er afgørende for, om det bliver borgerinddragelse i modvind eller medvind.

For eksempel viser forskning, at den store lokale modstand mod opsætning af vindmøller på land, som vi oplever i disse år, først og fremmest handler om borgernes frustration over selve inddragelsesprocesessen: Når borgerne ikke oplever, at de har reelle muligheder for medindflydelse, leder det til en følelse af afmagt, som nemt kan slå over i modstand.

 

Skrot NIMBY-fortællingen

For at forstå, hvad der er på spil, må vi have fat i begrebet NIMBY (Not In My Back Yard). NIMBY-fortællingen bruges ofte af kommunale politikere og medarbejdere som en forklaring på modstand og frustration hos borgerne over kommunale planer og beslutninger. Den ser borgerne som nogle, der mangler blik for ’det fælles bedste’. De er egoistiske og ude på at beskytte deres egne interesser. Ligesom borgerne ofte opfattes som uvidende og styret af følelser frem for faktuel viden og teknisk indsigt.

NIMBY er en bekvem forklaring på, hvorfor kommunale beslutninger og tiltag kommer i modvind – den lægger nemlig hele ’skylden’ over på borgerne. Men virkeligheden er mere nuanceret. Forskning peger nemlig på, at hvis medarbejdere og politikere gør sig umage for at forstå, hvad borgernes modstand bunder i – fremfor blot at affeje den som udtryk for NIMBY – kan de være med til at vende modvind til medvind. To begreber er centrale for at forstå borgernes modstand: Tilknytning til ’deres’ sted og en følelse af retfærdighed/ uretfærdighed.

 

Tag borgerne alvorligt!

Ofte er borgernes modstand mod en plan eller beslutning, der har konsekvenser for deres lokalområde, udtryk for et ønske om at beskytte noget, de oplever som værdifuldt. Det kan være en smuk udsigt, stilheden eller et naturområde. For at lykkes med inddragende processer er det vigtigt, at man tager borgernes tilknytning til og viden om ’deres’ sted alvorligt – og ikke affejer det som udtryk for egoisme eller snæversynethed.

Forskning peger på, at borgerne er optagede af to former for retfærdighed, processuel retfærdighed og fordelings-retfærdighed. Processuel retfærdighed handler om beslutningsprocessen: Er den transparent? Er her tale om reel inddragelse? Oplever borgerne, at de bliver taget alvorligt – og får mulighed for reel indflydelse? Mens fordelingsretfærdigheden handler om, hvem der bliver vindere og tabere som resultat af beslutningen.

 

Gode råd om borgerinddragelse

Så hvad skal der til for at vende modvind til medvind og få borgerne som medspillere ift. kommunale indsatser og beslutningsprocesser? Her er nogle gode råd om borgerinddragelse, som tager udgangspunkt i, at langt de fleste borgere gerne vil bidrage konstruktivt og er villige til at afbøje deres interesser for det fælles bedste. Vel at mærke, hvis de opfatter processen som retfærdig – og oplever at blive talt til i øjenhøjde og taget alvorligt:

• Se inddragelse af de lokale borgere som en investering. Vær opsøgende og drik masser af kaffe med de relevante aktører. Brug tid og energi tidligt i processen på at stikke fingeren i jorden og at opbygge tillid og relationer lokalt

• Anstreng jer for at være så ærlige og transparente som muligt. Fold dilemmaerne ud og hold fast i dialogen – også når det er svært og konfliktfyldt

• Mød borgere og lokale aktører som mulige samarbejdspartnere og medskabere af initiativer og planer. Invitér dem til at bidrage med deres viden og erfaringer – og til at fungere som lokale ’ambassadører’

• Vis borgerne tillid ved at ’tale op’ til dem. De kan godt forholde sig til komplekse spørgsmål. Brug mange kræfter på formidling. Kommunikér i et konkret og forståeligt sprog og brug visuelle virkemidler

I mange kommuner vil denne måde at arbejde på forudsætte et nyt mindset ift. inddragelse af borgere. Noget, som vil kræve både mod og opbakning fra den øverste administrative og politiske ledelse. Ligesom der vil være brug for medarbejdere i frontlinjen, som formår at opbygge tillidsfulde relationer til borgere og lokalsamfund. Medarbejdere, som er dygtige til at facilitere møder og kan fungere som brobyggere til fagmedarbejdere i kommunens forvaltning. Men det er en anden historie ...

 

Fakta

Center for Borgerdialog rådgiver kommuner, der vil nytænke dialog og samarbejde med borgere. Se mere på www.centerforborgerdialog.dk.

I april 2023 udkommer Anne Tortzens nye bog ’Klima, demokrati og samskabelse – kommunen som katalysator for borgernes klimaengagement’.

 
Illustration: Colourbox
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

PhD, direktør
Anne Tortzen
Borgerdialog

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2023

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt