I diskussionen om kystbeskyttelse og sagsbehandlerhabilitet kom jeg ud fra Kystdirektoratets svar til Slagelse Kommune frem til, at Kystdirektoratet må mene, at kommunen altid betragtes som bygherre i kommunale fællesprojekter (kapitel 1 a-projekter).
Det må Kystdirektoratet mene, for ellers giver deres opfindelse af ”proces-myndighed” og ”kyst-myndighed” ingen mening. Det var det med, at der efter miljøvurderingslovgivningen skal være en funktionel opdeling mellem VVM-sagsbehandling og projektudarbejdelse, når kommunen er bygherre.
Nu melder næste problem sig. Det er bygherre, der efter VVM-direktivet skal ansøge og levere de nødvendige oplysninger. Alt afhængig af kompleksiteten løber det hurtigt op. Da Kystdirektoratet mener kommunen er bygherre, er det altså kommunen, der skal lave ansøgning og levere undersøgelser og rapport. Av av. Sådan må det være, hvis kommunen bliver at betragte som bygherre, lige så snart man laver et kommunalt fællesprojekt.
Kommunen kan selvfølgelig lægge pengene ud forskudsvist, men vi afskæres fra den mulighed at pålægge den eller de anmodende parter eller et lag at levere materialet (jf. § 1 a stk. 4). Det kan vi jo ikke, når vi selv er bygherre? Det er med sikkerhed ikke det, der er lovgivers hensigt med VVM-reglerne.
Så langt har Kystdirektoratet nok ikke selv tænkt, men det må blive en af konsekvenserne, hvis man følger deres anvisninger. Så ja - jeg synes stadig det med proces-myndighed og kyst-myndighed er noget vrøvl, der ikke gælder for alle de mange mindre fællesprojekter, hvor kommunen ikke selv anser sig som bygherre.
Tænkt eksempel: Et eksisterende kystbeskyttelseslag ønsker at udvide et dige (på grund af klimaforandringstillæg) og at beskytte diget mod erosion via strandfodring. Kystbeskyttelseslaget ønsker derfor at inddrage flere grundejere i projektet end dets eksisterende medlemmer. De foreslåede nye grundejere føler imidlertid ingen lyst til at deltage i festen, så sagen køres som et kommunalt fællesprojekt. Men vupti – kommunen er jo bygherre, siger Kystdirektoratet. Kommunen skal dermed betale for VVM-undersøgelser og i øvrigt køre projektet i to afdelinger, funktionelt opdelt med hver sin chef for henholdsvis ”procesmyndigheden” og ”kystmyndigheden”. Den forestilling tror jeg aldrig får præmiere her i Odsherred Kommune.
Måske Kystdirektoratet vil sige, at kommunen ganske rigtigt ikke altid er bygherre. Så kan jeg imidlertid ikke tro, at habilitetsreglerne medfører krav om opdeling i proces- og kyst-myndigheder.