Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
25. januar 2018 - 13:00
Bygherreforeningen

BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter

Det nye BR18 er anderledes end tidligere opdateringer af bygningsreglementet. Det markerer en helt ny struktur i både reglement og byggesagsbehandling, ligesom krav om funktionstest gør reglementet mere rettet mod driften af bygningerne.
 

Bygningsreglementet er en mærkesag for bygherrerne, da det sætter rammerne for, hvordan byggeriet kan udvikle sig, opfylde de stigende brugerkrav og sikre en fornuftig drift. Siden 2006 har der været særligt fokus på at skabe bygninger med lavt energiforbrug i driften. Det har medført krav om større tæthed og bedre u-værdier i de komponenter, der tilsammen skaber bygningen.

Samtidig har kravene udfordret aktørerne i byggeprocessen, så kvaliteten i udførelsen har kunnet følge med. Med ændringerne i BR18 tages der livtag med flere aspekter i forhold til at sikre både et kvalitativt byggeri gennem forhåndsdialog, øget dokumentationskrav og en smidigere teknisk sagsbehandling. For bygherrerne betyder et overskueligt og konsistent bygningsreglement mere kvalitet med færre byggefejl og bedre økonomi med reducerede omkostninger og tidsoverskridelser i alle faser fra idé til drift. Derfor hilses en klar og logisk struktur i BR18 velkomment. Hvorvidt adskillelsen mellem selve reglementet og de tilknyttede vejledninger i forhold til BR15 er en fordel, vil tiden vise. De nye separate vejledninger er generelt mere detaljerede og må forventes at medføre en mere entydig fortolkning – det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan kravene opfyldes, og hvordan efterlevelsen dokumenteres.

 

Energiforbruget

Energiforbruget er stadig et vigtigt element i bygningsreglementet og styrker bygningernes bidrag til den grønne omstilling. Mens nye bygninger bygget efter BR15-kravene har et meget lavt varmeforbrug, ligger der en særlig udfordring i at få energioptimeret den eksisterende bygningsmasse og skabt et stærkere fokus på effektiv bygningsdrift. Den udfordring løftes ikke nævneværdigt af BR18 og bør være næste skridt frem mod 2020.

Til gengæld ser Bygherreforeningen med tilfredshed på de seneste politiske udmeldinger om, at de frivillige energikrav i Bygningsklasse 2020 næppe bliver til standardkrav som planlagt i 2020. Det har længe været bygherrernes oplevelse, at opfyldelse af kravene har været ultimativt forbundet med bygningsintegreret, vedvarende energiproduktion, der ikke i sig selv giver gode robuste og driftssikre bygninger, samt at de sidste sparede kWh langt fra er rentable.

 

Effektiv sagsbehandling i konkurrence

Byggesagsbehandlingen har gennem tiden været en akilleshæl for mange bygherrer, der har oplevet lange og dyre sagsgange og svingende afgørelser på tværs af kommunegrænser. Mens der naturligt må være lokale hensyn at tage i forhold til den kontekst, der bygges i, bør der være en konsistens i den måde, den tekniske kvalitet bedømmes. Indførelse af den nye certificeringsordning for teknisk byggesagsbehandling kan være indvarslingen hertil, hvis det vel at mærke medfører forenkling, større gennemskuelighed og ligebehandling. Bygherreforeningen vil følge udviklingen nøje og være særligt opmærksom på, om antallet af grænseflader øges med den nye ordning. Jo flere instanser, bygherren skal forholde sig til i forbindelse med byggesagsbehandlingen, jo mere uforudsigeligt bliver forløbet. Det er i den sammenhæng positivt, at dokumentationen kan integreres i eksisterende processer, ligesom antallet af delcertificeringer er begrænset til statik og brand – og at brandreglerne integreres i byggeloven.

Et andet vigtigt aspekt for bygherrerne er konkurrencesituationen, prisdannelsen og i det hele taget dynamikken i markedet ved indførelsen af den nye ordning. Her tænkes bl.a. på, om den valgte personcertificering vil resultere i tilstrækkelig konkurrence mellem rådgivervirksomheder, og at der ikke sker en favorisering af de store virksomheder. I branchen skal vi desuden være yderst opmærksomme på den aktuelle konjunktursituations indvirkning på de personer og virksomheder, der forventes at skulle indgå i ordningen. Bygherreforeningen vil opfordre til, at der løbende foretages vurderinger af den pris- og konkurrencemæssige konsekvens af indfasningen af ordningen. Endelig må der være en opmærksomhed på mulige interessekonflikter og habilitetsproblemer, som dog til dels er adresseret med krav om uafhængighed mellem den certificerede part og tredjepart i de højeste risikoklasser.

 

Proces og ansvar

Fra bygherres synspunkt er der for indeværende stadig nogle uklarheder knyttet til den nye proces, herunder ansvarsforhold i relation til indplacering af bygningen i de rette risikoklasser samt dokumentationskravene. Bygherreforeningen opfordrer til, at der i vejledningerne sker en tydeliggørelse af ansvarsfordelingen i forhold til klassificeringen og dokumentationen ved ibrugtagning. Derved undgås også, at der opstår problemer ved senere salg eller ændring af bygningen, hvor det konstateres, at dokumentationen fremsendt ved færdigmelding ikke er korrekt eller fyldestgørende ift. kravene i de pågældende risikoklasser. Endelig opfordrer vi til, at stikprøvekontroller bliver gennemført tidligt efter ibrugtagning, så eventuelle udeståender med de certificerede rådgivere kan håndteres, inden deres slutafregning finder sted.

 

Øget fokus på drift

Med BR18 øges dokumentationskravene for bygherre mærkbart. Det gælder dokumentationskravene til de nye konstruktions- og brandklasser, gennemførelse og dokumentation af funktionstest på installationer og krav til dokumentation for DV-materiale. Bygherreforeningen ser imidlertid dette som et positivt skridt i retningen af, at der kommer øget fokus på driften af bygninger. Driften er afgørende for bæredygtigheden og den værdiskabelse, der sker i velfungerende bygninger, og et øget fokus herpå i bygningsreglementet vil styrke dialogen mellem bygherren og rådgiverne i de indledende faser. En konsekvens heraf kan være, at der på sigt bygges færre, men klogere kvadratmeter, og at byggeriet dermed bliver mindre ressourcebelastende.

 
"For bygherrerne betyder et overskueligt og konsistent bygningsreglement mere kvalitet med færre byggefejl og bedre økonomi med reducerede omkostninger og tidsoverskridelser i alle faser fra idé til drift"
 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projektchef
Graves Simonsen
Bygherreforeningen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt