-Én højresvingsulykke er én for meget, så selvom de ikke sker særlig tit, er det forfærdeligt, når de sker. Derfor er jeg meget optaget af, at vi gør, hvad vi kan for at forebygge og forhindre ulykkerne, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse fra ministeriet.
En netop offentliggjort rapport fra Vejdirektoratet viser, at 98 pct. af de seneste ti års højresvingsulykker er sket i bymæssig bebyggelse, og en stor del af dem er sket i lyskryds med tæt trafik og mange trafikanter.
Lastbilers tekniske udstyr
Ministeren opfordrer også Europa-Kommissionen til at tage initiativ til, at de tekniske krav til lastbilers udstyr fremrykkes, så kravene gælder fra 2018 i stedet for fra 2020, som der oprindeligt er lagt op til i EU-reguleringen. Det gælder eksempelvis krav om fodgænger- og cyklistdetektionssystemer samt automatisk nødbremse, som kan afværge kollisioner, mens sikrere frontdesign, sideværn på lastbiler og forgængerairbags kan begrænse skaderne i tilfælde af uheld.
Fakta om højresvingsulykker:
Vejdirektoratets rapport over højresvingsulykker mellem lastbiler og cykler fra 2006-2015 viser, at:
- Flest højresvingsulykker (7 pct.) skete i firbenede signalregulerede kryds.
- 98 pct. af ulykkerne skete i bymæssig bebyggelse, heraf skete 63 pct. af ulykkerne i en stor by. Det er i byerne, at flest cyklister færdes, og derfor også her konflikterne lettest kan opstå.
- Mere end halvdelen af de tilskadekomne var kvinder. Der var en større andel af kvinder i 20’erne end for de øvrige aldersgrupper, mens der for mændene var en større andel af tilskadekomne omkring 50-års alderen. 28 pct. af de dræbte cyklister i analyseperioden var over 64 år.
- 2008 blev 11 cyklister dræbt i en højresvingsulykke mellem lastbiler og cykler. Det er det højeste antal i den 10-årige periode.
Fakta om Pulje til forebyggelse af højresvingsulykker
- Puljen er på 1,5 mio. kr., og er et led i strategien mod højresvingsulykker
- Kommunerne har kunnet ansøge om midler fra puljen fra den 26. juni 2017 og frem til 1. september 2017.
- 14 kommuner har ansøgt om midler til i alt 50 forskellige projekter.
- 27 projekter, der kan forebygge højresvingsulykker, har fået tildelt midler fra puljen.
- Følgende kommuner modtager midler til forebyggelse af højresvingsulykker: Silkeborg, Kolding, Vejen, Varde, Slagelse, Roskilde, Køge, Herlev, København og Tårnby.
Kilder: Transport-, bygnings- og boligminister og Vejdirektoratet.