Cykel- og gangboer
Københavns kommune har i de seneste år haft en anselig vækst i cykel- og gangbroer, der har haft en stor indflydelse på udviklingen af cykeltrafikken. Samtidig har broerne generelt været et aktiv for mennesker, da de også inviterer til sanseoplevelser og ophold i byen. Brodagens tema starter med at beskrive disse broer og deres betydning. Herefter følger en præsentation af den ny Køge Nord station, som er en samlet bro, der overdækker gangsti og station hen over bane og motorvej - en bro, der er et varetegn for Køge kommune og som forventes at blive et trafikalt knudepunkt. Endnu en perronbro vil blive beskrevet, men denne gang en bro hen over Køge Station. Som et led i byudviklingen forbinder broen det tidligere havne- og industriareal med bymidten og samtidig skal den fungere som byrum med kiosk og sidepladser. Det sidste temaindlæg omhandler højbanebro til ny Metro i Nordhavnen. Broen er et integreret in-situ støbt overdækket bygværk, der indgår i Nordhavnsmetroen, der desuden omfatter ca 1,8 km boret tunnel, højbane, banesystemer og to stationer.
3D projektering
Efter frokost afsløres og hyldes traditionen tro årets modtager af Bro- og tunnelprisen, hvorefter 3D projektering vil blive berørt i flere af de ellers blandede indlæg. Først præsenteres et værktøj, der gør det muligt at visualisere byggeprojekter 3-dimensionelt, et værktøj for alle, hvorved kommende brugere nemmere kan kommentere og påvirke fremtidige projekter. Efterfølgende skal vi høre om, hvordan et konkret projekt er projekteret med 3D-modellering samt de forskellige overvejelser, der er gjort under tilbudsgivning, detailprojektering og aflevering. Herefter følger orientering om gennemførte fuldskala belastningsforsøg på eksisterende broer. Forsøgene har vist, at broerne reelt har haft en betydelig større bæreevne end beregnet. Senere skal vi høre om et spændende projekt fra Sverige. I Göteborg, over Göta älven, er der bygget en svingbro (Södra Marieholmsbron). Indlægget koncentrerer sig om de udfordringer, der har været i projekteringen, fabrikationen og montagen samt fordelene ved anvendelsen af 3D-projektering. Afslutningsvis vil vi blive præsenteret for den genfundne bro, en stålgitterbro over Gudenåen, der blev bygget i 1899 og som har været gemt væk i en dæmning i små 100 år.
Det fuldstændige program fremgår af www.brodag.dk, hvor tilmelding også kan foretages.
Vibeke Wegan, Vejdirektoratet, viw@vd.dk
Formand for arrangementgruppen
Billede øverst: Køge Nord Station hvor en bro kombinerer perron og gangsti hen over bane og motorvej. Projektet præsenteres under Brodagens tema – Mennesker og Broer.
Foto ophavsret Cobe, Dissing+Weitling Architecture og COWI