Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341408 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
23. januar 2017 - 8:00
Servicemålaftalen

Service er mere end hurtig sagsbehandling

Formålet med servicemålsaftalen er at sikre en effektiv sagsbehandling i tæt samspil med virksomheder og borgere. Men kommuner skal passe på ikke at fokusere på tid alene, for god service handler også om dialog og sparring.

Åse Nielsen, der er formand for både DAFYBO og KTCs faggruppe Byggelov, er enig i intentionen bag servicemålene, fordi målene forpligter den enkelte myndighed til at yde en effektiv og ensartet sagsbehandling i forbindelse med fx byggesager. Dog understreger hun, at god service og styrket borgerkontakt er meget mere end korte sagsbehandlingstider.

Hanne Lykke, der er ansvarlig for Teknik og Miljø i COK, mener også, at et ensidigt fokus på sagsbehandlingstiden kan få uheldige konsekvenser.   

 

Hvis sagsbehandlingstiden er det eneste mål, som har ledelsens interesse, så er der risiko for, at den enkelte byggesagsbehandler springer over, hvor gærdet er lavest for at nå i mål. Og hvad gør det ved servicen og den nye myndighedsrolle?

- Hvis sagsbehandlingstiden er det eneste mål, som har ledelsens interesse, så er der risiko for, at den enkelte byggesagsbehandler springer over, hvor gærdet er lavest for at nå i mål. Og hvad gør det ved servicen og den nye myndighedsrolle? Den nye myndighedsrolle er en kontaktsport , hvor myndigheden ikke må være angst for at gå i dialog og sparring med den enkelte virksomhed eller borger, siger Hanne Lykke.

Overblik og forudsigelighed

Den kommunale myndighedsrolle er under forandring – fra myndighed til medspiller. Det medfører, at kommunens fornemmeste rolle er – i samspil med virksomheder og borgere – at facilitere og varetage løsninger på fællesskabets vegne.

- Kommunerne er gode til at have overblik over relevante lovgivninger, der kan have betydning for en byggesag. En evne som især erhvervslivet opfatter som god service. Andre eksempler på service er løbende dialog med bygherre, kortlægning af forløbstid og forudsigelighed, siger Åse Nielsen, der udover tillidshvervene også er leder af afdelingen Byg i Faaborg-Midtfyn Kommune.

- Min pointe er, at med servicemålsaftalen skal vi passe på, at vi ikke bliver overfokuseret på sagsbehandlingstiden. Som det er nu, kræver lange sagsbehandlingstider forklaringer, og der er risiko for, at vi presser os selv over i en forsvarsposition, som på ingen måde fremmer kontakten til erhvervslivet og borgerne – det brede servicebegreb, hvor der er tid til at danne sig et overblik og rådgive bygherre, fortsætter hun . 

God dialog er vigtig

I Vejle Kommune bekræfter afdelingsleder for Byggesag og Industrimiljø, Peter Bachmann Vestergaard, at servicemålsaftalen har et overvejende fokus på at dokumentere sagsbehandlingstider ved at måle på kommunikationsflowet på it-platformen Byg og Miljø.

- Med Serviceaftalen fulgte ansøgningsplatformen Byg og Miljø, et it-system som har ensrettet ansøgningsproceduren over hele landet, og som løbende registrerer den enkelte byggesags behandlingstid. Det betyder, at møder og telefonsamtaler mellem os og bygherre ikke indgår eller bliver medtaget som service. Jeg vurderer, at en god dialog er et væsentligt serviceparameter i hele byggesagsbehandlingen. Noget vi har god erfaring med, og som vi fortsat vil prioritere, siger han.

Hanne Lykke fra COK understreger, at den nye kommunale myndighedsrolle såvel som den brede forståelse af service kræver tydelig ledelse.

- Den brede forståelse af god service kræver en stærk ledelsesmæssig forankring, som både kan sikre en stærk strategisk kobling til kommunens overordnede service- og kommunikationsprofil, samtidig med at der lokalt i Teknik og Miljø arbejdes med servicemålsaftalens implementering som et sammenhængende lean-, system- og kulturforandringsprojekt, siger hun.

Ensidige kommunale servicemål

Ifølge Åse Nielsen bør alle myndigheder i et samfund arbejde sammen om en effektiv sagsbehandlingstid. Og da byggeri er et kompleks område, der tager afsæt i 22 forskellige lovgivninger, bør servicemålene ikke kun gælde for kommunale, men også regionale og statslige myndigheder.

- De fleste kommuner har arbejdet med lokale servicemål siden begyndelse af 00’erne. Mål der igennem de sidste 15 år – og senest med servicemålsaftalen – er blevet mere og mere konkrete. Det problematiske ved servicemålsaftalen er, at den ikke er tilstrækkelig helhedsorienteret. Aftalen har kun fokus på kommunernes indsats, hvilket langt fra er tilstrækkeligt, da meget byggeri involverer regionale og statslige myndigheder, påpeger Åse Nielsen.

Byggesager uden for kommunen

Peter Bachmann Vestergaard er enig i, at den sagsbehandlingstid, som eksempelvis Vejdirektoratet, Fredningsnævnet eller Naturstyrelsen bruger i forbindelse med en byggesag burde fremgå mere tydeligt.

- Gennem nøgletal er servicemålene med til at sikre en ensartet myndighedsbehandling mellem kommunerne, men hvad med det regionale og statslige niveau? Servicemålene udfordrer ensidigt kommunernes sagsbehandlingstid velvidende, at meget byggesagsbehandling bliver behandlet og afgjort uden for den kommunale myndighed, siger han.

Servicemålene udfordrer ensidigt kommunernes sagsbehandlingstid velvidende, at meget byggesagsbehandling bliver behandlet og afgjort uden for den kommunale myndighed

Hanne Lykke opfordrer kommunerne til tydelig og gennemsigtig kommunikation i forbindelse med afgørelser.

- Gennemsigtighed bør være et centralt element i enhver kommunes serviceprofil. Undersøgelser viser, at en overvejende del af de klager, som kommunerne modtager, opstår som følge af måden, afgørelser og processer bliver formidlet på og ikke afgørelsens egentlige indhold. I sin nye myndighedsrolle er det derfor af afgørende betydning, at kommunerne prioriterer klar kommunikation, konflikthåndtering og processuel retfærdighed,” afslutter Hanne Lykke.

Styrket Borgerkontakt

Styrket Borgerkontakt er en forgrening på den nye myndighedsrolle  og en metode til at skabe markante resultater i den borgernære sagsbehandling. Undersøgelser fra Holland og Danmark viser, at

  • Antallet af klager reduceres mellem 48 – 88 pct.
  • Sagsbehandlingstiden reduceres med op til  49 pct.
  • Besparelse pr. klage op til 3.346 kr.
  • Et arbejdskraftbesparelsespotentiale på 42 pct.

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Jes Vittings billede

Jes Vitting

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt