Dagligdagens udfordringer til trods, er det godt, at kommunerne også har øje for fremtidens brugere af veje og stier. Danskernes behov for at bevæge sig er vokset, og der er ingen tegn på, at det behov vil blive mindre.
Stadig flere varer skal transporteres rundt. Lastbiler bliver større og tungere. Internethandel er på få år blevet til 100 mio. pakker, der skal køres ud til køberne. Landbrugets maskiner bliver tungere og bredere. Transport af foder og afgrøder fylder stadig mere på vejene. Mange nye virksomheder oprettes og udvikles i landområder. 35 procent af alle kørte km med lastbil er på kommunale veje.
Førerløse personbiler, busser, lastbiler og landbrugsmaskiner kan måske udnytte døgnets timer bedre og skabe mindre trængsel. De vil sikkert også forurene mindre. Men den samlede transport vil nok vokse, og også i 2025 sker transport på hjul. Behovet for asfalt er der stadig.
Bliver der flere cyklister og fodgængere? Det er svært at gætte på. Men de seneste år er antallet af cyklende børn faldet. Forældrene er bekymrede og kører hellere børnene. Kan der skabes større sikkerhed i trafikken i 2025?
Pendling mellem hjem og arbejde vil stadig være omfattende. Måske begynder arbejdsdagen i en førerløs bil, og så vil ønsket om veje uden huller stadig være aktuelt.
Det internationale samfund skal bruge vejene til at opsamle ekstrem nedbør.