Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341626 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juli 2016 - 8:00
Der skal handles nu

Hovedstadsområdet drukner i trængsel

Stigende trængsel i hovedstadsområdet kan om ti år betyde, at bilister årligt spilder 18 mio. timer på at sidde i kø. Trængslen er en stor gene for alle og koster samfundet dyrt. I dette interview opfordrer regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S) til en debat om løsninger.

Trængsel i et storbyområde – er det ikke bare et vilkår?

- Vi kommer ikke uden om trængsel i et hovedstadsområde, men jeg mener, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at komme udfordringen i møde. Trængsel er til gene for familier og virksomheder, og så er det rigtig dyrt for samfundet. Vi har meget trængsel nu, og problemet ser ud til at blive større de kommende år. Ca. 200.000 mennesker vil flytte til hovedstadsområdet, og hvis vi ikke gør noget, vil spildtiden groft sagt svare til, at 10.000 mennesker ikke laver andet end at sidde i kø dagen lang. 

Det vil koste samfundet fire milliarder kroner årligt i tabt produktivitet. Derfor vil vi have debatten om løsninger på fremtidens trængselsudfordringer op i gear, for der er håndtag, vi kan skrue på for at komme udfordringen i møde. 

Men hvad er så løsningen? 

- Det er dét, vi gerne vil have en debat om, for der er selvfølgelig flere muligheder og modeller. I regionen ser vi et stort behov for at skabe bedre sammenhæng i den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Hvis flere oplever det kollektive som et reelt alternativ til bilen, kan det være med til at tage noget af presset af indfaldsvejene. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i borgernes behov. For dem, der bor og arbejder her, er det vigtigste, at de kan komme til arbejde og uddannelse, på familiebesøg eller i byen så hurtigt og nemt som muligt – og ikke, om bussen er ejet af det ene selskab og toget af det andet, eller om man krydser en kommunegrænse på rejsen.

Men den kollektive trafik i hovedstadsregionen, er det et sandt kludetæppe af ejere og beslutningstagere. DSB står for togene og er ejet af staten. Metroen er ejet af to kommuner og staten. Busserne drives af Movia, som er ejet af 45 kommuner plus Region Hovedstaden og Region Sjælland. Movia driver også lokaltog sammen med 14 af kommunerne. Den kommende letbane ejes af Region Hovedstaden og 11 kommuner. Samlet giver det 48 ejere af den kollektive trafik. De tre selskaber er organiseret i DOT (Din Offentlige Transport), som er et direktørforum, der skal balancere meget forskellige interesser. Derfor går det desværre også langsomt med at blive enige om tiltag, der fremmer en sammenhængende og effektiv kollektiv trafik.

Hvis du ser på fx Oslo, Helsinki, Stockholm, London og Hamborg, har de alle en betydelig højere grad af integration i organisering og styring og langt færre ejere. Internationale cases fra vores analyse viser, at det skaber større kundetilfredshed med den kollektive trafik og giver en øget effektivitet, fordi arbejdet koordineres bedre.

Men den kollektive trafik i hovedstadsregionen, er det et sandt kludetæppe af ejere og beslutningstagere…Derfor går det desværre også langsomt med at blive enige om tiltag, der fremmer en sammenhængende og effektiv kollektiv trafik.

I den kommende tid vil vi i Region Hovedstaden derfor drøfte med staten, kommuner, trafikselskaber og borgere, hvordan man kan skabe et beslutningsgrundlag for at etablere en samlet politisk ledelse for den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Det omfatter både busser, lokalbaner, metro, S-tog, letbane, kystbane og øvrige regionale tog.

Vi kalder indsatsen for ’Transport for Copenhagen’. Det vigtigste er, at vi sætter os sammen og finder en løsning – ellers drukner vi simpelthen i trængsel.

Sammenhæng i den kollektive trafik har før været diskuteret, men er aldrig blevet til noget. Vil det lykkes denne gang, tror du?

- Det er svært at sige, men nu gør Region Hovedstaden en målrettet og kvalificeret indsats for at kickstarte en løsningsorienteret debat. Jeg har gennem længere tid været i dialog med en række lokal-, regional- og landspolitikere, erhvervsorganisationer og andre interessenter. Vi har også sat gang i analyser, der giver et samlet billede af 
de konkrete udfordringer og mulige løsninger, og vi har en konference på tegnebrættet.

Med udsigten til 200.000 flere indbyggere frem mod 2030 er det en kæmpe udfordring at finde ud af, hvordan infrastrukturen skal kunne klare presset. Trængselskommissionen har foreslået trafikinvesteringer til 32-42 milliarder kroner over de næste 15 år, men selv med investeringer i det omfang vil trængslen alligevel vokse med næsten 70 pct. Det kan godt være, at debatten ikke er ny, men det gør ikke udfordringerne mindre påtrængende. 

Trængslen generer også andre steder i landet. Hovedstadsområdet har i forvejen metrolinjer, S-tog, supercykelstier og nu også letbaner, ringvej og mere metro på vej. Er det rimeligt at investere endnu mere i hovedstadens infrastruktur?

- Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne udgør tilsammen en metropolregion med i alt 3,9 millioner indbyggere. Her er det nødvendigt at sikre en sammenhængende trafik. Det skal være nemt for mennesker at komme på arbejde. Det skal være nemt for virksomheder at komme ud med varer eller på kundebesøg. Og så skal det være nemt for turister at se mere af regionen end den lille havfrue. Ellers taber vi kampen om at tiltrække talent og investeringer til andre udenlandske metropoler som Hamborg og Stockholm. 

Trængslen er langtfra kun en lokal udfordring i og omkring København, men også for samfundet i et større perspektiv. Cirka 40 pct. af Danmarks BNP 
bliver skabt i hovedstadsregionen, og omkring halvdelen af den danske eksport skabes af virksomheder her. Derfor må og skal vi i arbejdstøjet nu og finde en løsning.

-Vi har meget trængsel nu, og problemet ser ud til at blive større de kommende år. Ca. 200.000 mennesker vil flytte til hovedstadsområdet, og hvis vi ikke gør noget, vil spildtiden groft sagt svare til, at 10.000 mennesker ikke laver andet end at sidde i kø dagen lang, udtaler regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hastorp Andersen (S)

KOLLEKTIV TRANSPORT FOR EN HALV MIA. OM ÅRET

Region Hovedstaden afsætter årligt omkring en halv milliard kroner til kollektiv transport i form af busser og tog og er - næst efter staten - Danmarks største køber af kollektiv transport.

PARAPLYSAMARBEJDET DOT

Den kollektive trafik på Sjælland er i dag organiseret med udgangspunkt i bl.a. Movia, Lokaltog A/S, DSB, DSB S-tog, DSB Øresund, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane. 

Siden januar 2015 har Movia, Metroselskabet og DSB samarbejdet om at give kunderne én indgang til den offentlige transport på hele Sjælland og Øerne. Det sker i paraplyorganisationen DOT – Din Offentlige Transport – der bl.a. omfatter en hjemmeside med trafikinformationer, kundeservice og billetkøb til bus, tog og metro.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Lene Finneman
Fin kommunikation

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt