11,5 år er mange år, og ikke mange kan huske vejenes tilstand ved indgåelse af kontrakten i 2004, ligesom forventninger til vejnettet, infrastruktur og fremkommelighed måske er blevet større end ved kontraktens indgåelse.
Så nej - man (politikerne) følte ikke, man fik det, man havde forventet ved indgåelse af kontrakten:
• Der var mange klager!
• Hvad fik/får vi egentligt for pengene?
• Hvorfor får vi ikke nyt slidlag?
• ALLE har en mening om asfalt og vejenes vedligeholdelse!
Da beslutning omkring vedligeholdelse og vedligeholdelsesstandard er en politisk beslutning, er det meget vigtigt - både inden indgåelse af funktionskontrakt og undervejs - at foretage en forventningsafstemning med det politiske niveau.
• Hvad er et skadespoint?
• Hvordan beregnes et skadespoint?
• Hvem fastsætter krav til skadespoint (politikerne)!
• Hvad var udgangspunktet?
• Hvor er vi nu?
Ved indgåelse af funktionskontrakten i Lemvig Kommune blev det endvidere besluttet, at Vejdirektoratet skulle føre tilsyn med, om kontrakten blev overholdt. Vejdirektoratet kører vejtilsyn på 1/3 af vejene omfattet af kontrakten én gang årligt, og det var derfor meget nærliggende at invitere Vejdirektoratet til et informationsmøde, hvor der blev redegjort for alle ovenstående spørgsmål.
Som det fremgår af skemaet her i artiklen, er der i Lemvig Kommune sket et løft i vedligeholdelsesniveauet på alle tre vejklasser omfattet af kontrakten, men dermed ikke sagt, at standarden ikke kunne være bedre. Det må kommunen tage med i sine overvejelser i forbindelse med en eventuel forlængelse af kontrakten eller ved en eventuel indgåelse af ny kontrakt.
Det er bl.a. ved fastsættelse af skadespoint, at vedligeholdelsesniveauet for vejene besluttes. Jo lavere skadespoint, jo dyrere bliver kontrakten. Som med så meget andet er vedligeholdelsesniveauet og omfanget af kontrakten
et spørgsmål om de økonomiske midler, man politisk er indstillet på at binde i en kontrakt. Derfor er det af yderste vigtighed, at alle forventninger i forbindelse med indgåelse af en funktionskontrakt er afstemte, og at beslutningsgrundlaget nøje er beskrevet, samt at der løbende i kontraktperioden sker en forventningsafstemning – får vi det, vi forventede?