Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341621 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Faglig artikel 0 0
Twitter LinkedIn
7. marts 2016 - 12:03
Esbjerg kommune som processtyrer

Skab værdi og dynamik med udbud og konkurrence

Esbjerg Kommune har gennem de senere år arbejdet med, hvordan der bedst skabes værdi i processen med gennemførelse af anlægsarbejder. Tidligere forestod kommunen selv en række projekteringsopgaver og styrede selv 100 pct. de anlægsprojekter, som blev udbudt. I dag projekterer kommunen ikke længere selv. Styringen af selve anlægsarbejderne sker som hovedregel ved anvendelse af eksterne bygherrerådgivere. Fokus for Esbjerg Kommune er nu at være bestiller og processtyrer.

Frem til selve anlægsarbejderne er processen opdelt i 3 faser, nemlig 1) ide/visionsfasen, hvor brugerne spiller hovedrollen, 2) programudarbejdelsesfasen, hvor vi ofte sammen med en rådgiver spiller hovedrollen og til sidst 3) udbudsfasen, hvor det er de bydende, som har hovedrollen sammen med Kommunen.

Det er en klar sammenhæng mellem de enkelte faser. Faserne udgør en helhed, som rigtigt tilrettelagt i sig selv skaber værdi. En god forberedelse betaler sig – også økonomisk.

Idefasen

For at kunne udarbejde et program er der behov for at sætte projektet ind i et større perspektiv. Projektet skal ses i sammenhæng med den mere overordnede planlægning og skal være en udmøntning af den strategi, som er besluttet på området. Det sikrer, at projektet ikke kun løser et snævert behov, men understøtter en overordnet strategi for kommunen.

Der kommer altså den værdiskabelse, at det konkrete projekt understøtter mere overordnede mål og dermed giver værdi for andre projekter i området. Og sidst men ikke mindst for selve området.

I ide- og visionsfasen er det brugerne, der sammen med forvaltningen formulerer en vision for projektet og får formuleret på overordnet plan, hvad projektet skal kunne for brugerne.

Udfordringen – eller der hvor der stadig er et rationale – er i højere grad at have fokus på at se projekterne som en udmøntning af en strategi for byudviklingen. Eller som det ofte er tilfældet, sikre at der er en strategi for området inden der formuleres ide og vision for det konkrete projekt.

Programfasen

Opgaven her er ud fra ide og vision at beskrive de funktioner, som det færdige anlæg skal leve op til for at understøtte brugernes kerneopgave. Her opstilles rammerne for det arkitektoniske og det funktionelle og sammenhængen her i mellem. Her fastsættes krav til udformning, anvendelse, udstyr, materialer og den efterfølgende drift.

Det er også i programfasen, der tages stilling til udbudsform mv. Er det et traditionelt projekt, hvor vi ved, hvad vi vil have – og det dermed handler mest om at stille krav. Eller er det et projekt, hvor vi i udbudsfasen vil sikre en projektudvikling – og det dermed mere handler om formulering af ønsker.

Vi lægger meget stor vægt på denne fase. Værdiskabelsen her består i, at det færdige projekt opfylder brugernes ønsker. Det giver en mere rationel og sikker proces.

Udbudsfasen

Før har vi været ret traditionelle med udbud af anlægsprojekter. Vi vidste, hvad vi gerne ville have – eller det har vi i hvert fald troet – og der har ofte været en politisk utålmodighed efter at få gennemført anlægsprojekter, når de endeligt var blevet vedtaget og budgetlagt.

Gennem de senere år har vi været begunstiget af stor bevågenhed fra forskellige fonde – især Realdania. Det har været med til at højne kravene til kvalitet og originalitet i opgaveløsningen.

Vi har derfor fået afprøvet mere utraditionelle udbudsformer, som har skabt særlig værdi. Og vi har fået en politisk forståelse for – ja nogen gange ligefrem ønske om – at bruge tid og penge på at få værdiskabelse i udbudsfasen.

Vi har i flere projekter benyttet dialogbaserede og faseopdelte arkitekt- og projektkonkurrencer, som efter prækvalifikation har løbet over to omgange. Altså en første runde, hvor de bydende har kommet med forslag, hvorfra et mindre antal er udvalgt til efter en dialog at komme med viderebearbejdede forslag i en anden runde.

De to omgange har i flere tilfælde betydet, at vi ikke som i traditionelle udbud har stået med forslag med plusser og minusser. Men i dialogen ved den anden runde har kunnet opnå forslag, som stort set kun rummer plusser. Overgangen fra første fase til anden fase er generelt set det mest værdiskabende led i processen. Fornuftige vederlag til de bydende er vigtige, hvis der skal komme gode resultater ud af processen.

Gode cases

Ved renoveringen af Domkirkepladsen i Ribe var det en arkitektkonkurrence, som forløb i to omgange, hvorefter vinderprojektet blev udbudt som totalentreprise. Vinderens forslag var en genial løsning af opgaven, hvilket ikke i samme grad var tilfældet med deres forslag i den første runde.

Ved totalentrepriseudbuddet af Landgangen (forbindelse mellem by og havn i Esbjerg) blev projektet også på baggrund af et meget grundigt program udbudt efter en prækvalifikation. De bydende fik derefter lov til efter en dialog at komme med et bearbejdet forslag i anden runde. Her anvendte vi også omvendt licitation og fik et fantastisk forslag til prisen – noget mange ikke havde troet muligt. Her kan man virkelig tale om værdiskabelse.

Ved projektet for Street Mekka i Esbjergs gamle remise, som på alle måder var en vanskelig opgave ingen rigtig havde kendskab til, brugte vi også de to omgange. Men her på den måde, at vi på forhånd valgte entreprenører, som vi vidste, kunne løse opgaven. De tre udvalgte entreprenører blev herefter via lodtrækning koblet sammen med et prækvalificeret rådgiverteam bestående af arkitekt, landskabsarkitekt og skate-rådgiver. Her blev der også anvendt omvendt licitation på grund af en ret begrænset økonomi. Også her med forslag over to omgange efter dialog. I programfasen valgte vi ikke så meget at opstille krav, men derimod de ønsker, vi havde til projektet. Det gav meget forskellige og spændende løsninger.

Udbudsformen her er et godt eksempel på, at man som bygherre kan ende med at få et projekt, som vi slet ikke troede muligt. I stedet for at opstille krav i et traditionelt byggeprogram, fik vi mulighed for i dialogen at pege på yderligere ønsker.

Det er meget vigtigt at være opmærksom på sammensætningen og udvælgelsen af dommerkomiteen. De rigtige dommere kan i dialogen skabe yderligere værdi til projektet i kraft af ikke bare deres faglighed og kreativitet, men også deres evne til dialogen og at fungere i det team, dommerkomiteen er.

Ved udvidelsen og renoveringen af Vadehavscentret gennemførte vi først udbud af udstillingsleverancen. Vinderen her blev så konsulent ved arkitektkonkurrencen om selve projektet. Efter prækvalifikation har brugere og udstillingsleverandør deltaget i dialogen med de fem udvalgte rådgiverteams. To teams fik herefter lov til at komme med et bearbejdet forslag. Igen har udbud over to omgange, samt det forhold, at brugere og udstillingsleverandør har været dybt involveret i dialogen, skabt værdi og igen et fantastisk resultat. Projektet er blevet bedre udført i detaljen, og er sandsynligvis også blevet billigere rent driftsmæssigt.

De forskellige mere utraditionelle udbudsformer har skabt værdi forstået på den måde, at de meget spændende projekter aldrig var opnået ved traditionelle arkitektkonkurrencer eller total entrepriseudbud. Det er muligt næsten at skræddersy udbudsformen til den konkrete opgave.

Men man skal selvfølgelig altid vurdere ved programfasen, om det konkrete projekt egner sig hertil.

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

direktør
Hans Kjær
Teknik & Miljø, Esbjerg Kommune

Relaterede sider

  • Danske kommuner kan spare over en halv milliard på at konkurrenceudsætte driftsopgaver inden for park og vej
  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune
  • Krav til oplysninger ved anmodninger om kommunale fællesprojekter
  • Definition af "enighed" i forhold til en kystbeskyttelsesansøgning
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Blå flag havne - Søger inspiration

Faglige emner

Byg og Bolig›Kommunal bygherrefunktion›Anlægs - og Byggearbejder›Projektering
Ledelse, kompetence og organisation›Udlicitering›Øvrige
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt