Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341626 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Faglig artikel 0 0
Twitter LinkedIn
23. februar 2016 - 13:46
Udlicitering

Danske kommuner kan spare over en halv milliard på at konkurrenceudsætte driftsopgaver inden for park og vej

Danske kommuner er i disse år udsat for et voldsomt budgetpres, og der skal formentlig findes besparelser på mange af de kerneydelser, som kommunerne leverer. Spørgsmålet er, om drift af veje og grønne områder er en kommunal kerneydelse - eller er det en af de opgaver, der løses bedre i samarbejde med private operatører?

Kommuner kan år efter år spare adskillige millioner ved at konkurrenceudsætte driftsopgaver inden for vej- og parkområdet. Dansk Byggeri estimerer således, at danske kommuner samlet set kan spare 550 millioner kroner årligt på området.

Tilmed bekræfter en undersøgelse fra Megafon, at der faktisk ikke er så stor modstand i befolkningen imod, at private løser opgaver inden for vej og park målt i forhold til privat opgaveløsning på andre områder, såsom institutioner og skoler.

Favrskov sparer fire millioner

Siden HedeDanmark i april 2012 overtog driften af Favrskov Kommunes vej- og parkområde, har kommunen årligt sparet fire millioner kroner. Kontrakten er indtil videre forlænget frem til april 2018.

-Favrskov Kommune valgte at udlicitere driften på baggrund af en budgetaftale for 2012, hvor der skulle spares penge. Vi har haft gode erfaringer med hele processen og den efterfølgende drift. Jeg synes, at det er den rigtige vej at gå for kommunerne, idet park- og vejdrift ikke længere behøver at være opgaver, der løses i eget regi, siger Charlotte Green, tidligere formand for teknik- og miljøudvalget i Favrskov Kommune.

Den store besparelse er realiseret, selvom kommunen ikke engang har udnyttet det fulde potentiale ved udlicitering, eftersom en række opgaver fortsat løses af en mindre intern serviceenhed i kommunen. Dertil kommer, at udliciteringen af vintervedligeholdelsen heller ikke er medregnet i den samlede besparelse.

Det samlede besparelsespotentiale i en kommune som Favrskov ligger således i størrelsesordenen fem millioner kroner årligt. Det svarer til omkring 20 procent af kommunens samlede driftsbudget for vej- og parkområdet.

Frederikssund har udliciteret

I Frederikssund Kommune har den samlede besparelse ved at udlicitere således været på omkring ti millioner kroner. Det svarer til en fjerdedel af kommunens samlede driftsbudget. På landsplan sætter Dansk Byggeri det samlede besparelsespotentiale til 550 millioner kroner.

Atkins ser det som et helt oplagt område at vælge øget privat engagement inden for. Ikke mindst fordi udlicitering af driftsopgaver på vej- og parkområder er mere populært (læs: mindre upopulært) end andre kommunale områder, hvor borgere godt kan være meget kritiske. Ifølge en Megafon-undersøgelse fra 2012 ser befolkningen nemlig i højere grad positivt på at inddrage private virksomheder på dette område frem for inddragelse af private aktører i driften af daginstitutioner, skoler og kulturinstitutioner.

Varig besparelse

I England er man omkring 20 år længere fremme med udlicitering af driftsopgaver inden for park- og vej. Man har derfor også langt flere erfaringer med udbud og genudbud.Vurderet ud fra de engelske erfaringer, er der belæg for at tro, at de opnåede besparelser i Danmark ikke blot er en enlig svale men kan fastholdes over tid.

Outsourcing har ifølge Adam Stork, der er chef for Business Consulting og indkøb hos Atkins UK, vist sig at levere værdi for pengene i den offentlige sektor:

-Vi har gode erfaringer fra mange års praksis, hvor vi har oplevet, at prisniveauet holder og endda fortsætter med at falde. Vores rådgivning har hjulpet kunder med at fastholde et omkostningseffektivt prisniveau fra leverandører uden at give køl på leverancesikkerhed, kommunens sociale målsætninger og engagement hos leverandørerne.

De engelske erfaringer viser, at ved førstegangsudbud er der 20-25 procent forskel på det billigste og dyreste tilbud. Men over tid har priserne i tilbuddene en tendens til at blive mere ensartede. Generelt er det sådan, at når en kontrakt har været udbudt fire-fem gange, svinger priserne mellem det dyreste og billigste bud kun med en til to procent.

Derfor er private billigere

At private operatører overhovedet kan løse opgaver i park og vej op mod 25 procent billigere kan forklares med, at private arbejder under andre vilkår end offentlige virksomheder. En privat operatør har bedre mulighed for optimere udnyttelsen af personale, maskiner og øvrige ressourcer ved eksempelvis at arbejde på tværs af kommunegrænser eller tilbyde opgaveløsning for private kunder.

En privat operatør kan også lettere tillade sig at have færre faste menige medarbejdere, formænd, mellemledere og chefer og dermed en mere fleksibel arbejdsstyrke og udgift i forhold til sæsonudsving. Og i en konkurrencepræget, privat organisation vil man også typisk være hurtigere til at implementere ny teknologi, ligesom det samlede administrative overhead tit kan udnyttes mere rationelt på et større geografisk område, hvis man arbejder for flere kommuner.

Udlicitering gav bedre trivsel

En proces fra offentligt til privat drift handler ikke kun om priser og kortlægning af opgaver men også om, hvordan udlicitering påvirker resten af organisationen.I Favrskov kommune har udliciteringen faktisk ført til, at trivslen i den tilbageværende driftsenhed er bibeholdt. Desuden er trivslen og produktiviteten i administrationen steget.

Men processen skal gennemføres på en ordentlig og fair måde, og der skal fra starten af tilrettelægges en gennemtænkt handlingsplan og kommunikationsstrategi. Alle parter, inklusive det kommunale MED-system, skal involveres tidligt.

På mange måder er det mere en kommunikations- og managementproces frem for en teknisk og faglig proces. Det er naturligvis også først og fremmest en politisk beslutning og prioritering, hvorvidt vej- og parkdrift fortsat skal være en kommunal kerneopgave, eller om det skal løses i privat regi. Der er mange penge at spare, som kan bruges på bedre vej, cykelstier, trafiksikkerhed eller f.eks. børn, skoler og ældre.

Fortsat stort potentiale

Ifølge de officielle opgørelser fra KL er den samlede konkurrenceudsættelsesgrad på trafik- og infrastruktur på lidt over 50 pct. Men den er faktisk blevet mindre de seneste år. I 2013 var den 53,0 pct. mod kun 50,8 pct. i 2014.

Der er således fortsat et stort uudnyttet potentiale, idet den høje konkurrenceudsættelsesgrad dækker over, at der i den kollektive trafik, som er en del af kontoområdet, er en konkurrenceudsættelsesgrad på næsten 75 pct.

I modsat retning trækker konkurrenceudsættelsesgraden på havne, som kun er 35 pct. Havne er til gengæld et forholdsvist lille indkøbsområde. Hvis man ser bort fra indkøb af kollektiv trafik og havne, ligger konkurrenceudsættelsesgraden i 2014 på Trafik- og infrastruktur på 40 pct.

-KL bearbejder og publicerer nøgletal fra kommunerne. De viser, at den samlede konkurrenceudsættelsesgrad inden for hovedkonto Trafik og infrastruktur faktisk har været faldende fra 53 pct. i 2013 til 50,8 pct. i 2014, siger Rikke Thorlund Haahr, chef for offentlig-privat i KL. Hun fortsætter:

-Fraregnes kollektiv trafik og havne, ligger konkurrenceudsættelsesgraden på trafik og infrastruktur på 40 pct. i 2014. Det er dog fortsat højere end mange af de andre større områder inden for det offentligt indkøb, hvor konkurrenceudsættelsesgraden de senere år, har ligget på omkring 26 pct.

Anders Kaas, afdelingschef for Miljø, Trafik og Byudvikling i Atkins siger:

-Besparelser på driftsopgaver er blot et blandt flere områder, hvor vi i Atkins har fokus på at rådgive kommunerne om gode og innovative løsninger, som er værdiskabende for kommunernes borgere og erhvervsliv.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

projektchef
Allan Therkelsen
Atkins Danmark

Relaterede sider

  • Skab værdi og dynamik med udbud og konkurrence

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation›Udlicitering›Øvrige

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt