Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341613 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. december 2015 - 8:00
NY ANALYSE

Økonomiske effekter af udlicitering

Kommuner har i gennemsnit hentet besparelser på 5,5 procent ved at udbyde driftsopgaver på vej- og parkområdet. Det viser en ny analyse baseret på svar fra kommunale vej- og parkchefer. Besparelserne er størst ved de første udbud, og når formålet er at opnå en billig drift. Ved gentagne udbud er besparelserne mindre.

Private virksomheder løser i vid udstrækning driftsopgaver på vej- og parkområdet i de danske kommuner. Baseret på de seneste kommunale regnskabstal (2014) udgør køb hos private leverandører 44 procent af de samlede bruttodriftsudgifter på vejområdet og 33 procent på parkområdet. 61 procent af kommunerne har udbudt vejopgaver fire gange eller mere i løbet af de sidste ti år, mens 36 procent har udbudt opgaver på parkområdet i tilsvarende omfang. 

Der er også store forskelle mellem kommunerne i anvendelsen af udbud samt omfanget af anvendelse af private leverandører. Enkelte kommuner udbyder ikke driftsopgaver og har alle vej- og parkopgaver organiseret i eget regi, mens andre kommuner har udliciteret hele området. Den mest almindelige tilgang er en kombination af drift i eget regi og udlicitering.

Både besparelser og omkostninger

Analysen af vej- og parkchefernes svar viser, at der ved det seneste udbud af 
driftsopgaver på vej- og parkområdet er opnået en gennemsnitlig reduktion i driftsomkostningerne på 5,5 procent. Kommunerne har i gennemsnit reduceret 
omkostningerne med 5,8 procent på vejområdet og 5,1 procent på parkområdet ved senest gennemførte udbud. Der er samtidig store forskelle i de økonomiske effekter på tværs af kommunerne. På vejområdet varierer de vurderede omkostningsændringer ved seneste udbud fra en omkostningsreduktion på 50 procent til en omkostningsstigning på 16 procent. Tilsvarende er den største omkostningsreduktion på parkområdet en reduktion på 30 procent, mens den største omkostningsstigning er 16 procent. 

I alt er der i 37 udbud – svarende til knap halvdelen af udbuddene i undersøgelsen – vurderet, at der er opnået en besparelse, mens der i fem udbud er vurderet, at der er sket omkostningsstigninger. I 40 udbud er det vurderet, at der ikke er sket ændringer i omkostningerne ved det senest gennemførte udbud.

FAKTA OM ANALYSEN

Analysen er en delanalyse af udvalgte data fra en spørgeskemaundersøgelse gennemført hos de kommunale vej- og parkchefer i vinteren 2014/15. I undersøgelsen indgår svar fra i alt 75 danske kommuner. I undersøgelsen er de kommunale vej- og parkchefer blevet spurgt om en række forhold vedrørende forskellige former for organisering og styring i både kommunalt og private regi samt deres vurdering af effekter og tilfredshed med driften. 

Delanalysen er beskrevet i rapporten ”Økonomiske effekter af udbud af driftsopgaver på det kommunale vej- og parkområde – resultater fra en survey blandt vej- og parkchefer”. Analysen er gennemført i et samarbejde mellem to forskellige forskningsprojekter: ’Innovationer i Offentlig-Privat Samarbejde’ (INOPS) ved Aalborg Universitet og ’Dokumentation af effekter af konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver’ (Effektdoku) ved Roskilde Universitet. INOPS er finansieret af Dalgas Innovation og Aalborg Universitet. Effektdoku er finansieret af 13 forskellige offentlige og private organisationer.

Årsager til økonomiske effekter

En nærmere analyse af svarene viser, at der særligt opnås besparelser de første gange, der udliciteres (se tabel 1). Kommuner, som har udbudt opgaver én 
gang de seneste ti år, vurderer således at have reduceret omkostningerne med 11,4 procent ved seneste udbud, mens kommuner med to udbud har reduceret omkostningerne i gennemsnit med 7,9 procent. Til sammenligning vurderer kommuner, som har udbudt opgaverne tre og fire eller flere gange at have opnået en besparelse på henholdsvis 3,2 og 3,7 procent. Tendensen til faldende besparelser ved flere gennemførte udbud er statistisk signifikant. 

Analysen viser også, at størrelsen på de økonomiske effekter (besparelser) 
afhænger af udbudsformålet, samt hvor omfattende og detaljeret den underliggende kontraktmæssige ramme for samarbejdet er. Særligt hænger en betoning at et formål om at opnå ’billig drift’, når der anvendes private entreprenører, sammen med vurderinger af at have opnået større omkostningsreduktioner. 

Endvidere viser analysen, at jo mere centralt, der indgår en formaliseret og detaljeret kontraktmæssig ramme, i form af fx detaljerede opgavebeskrivelser og det juridiske grundlag i samarbejdet med de private leverandører, jo større er omkostningsreduktionen. 

Omvendt viser analysen, at der ikke er en sammenhæng mellem omkostningsændringerne og vej- og parkchefernes tilfredshed med kvaliteten af den udliciterede drift. Analysen viser således, at eventuelle omkostningsreduktioner, opnået gennem udbud, ikke hænger sammen med vej- og parkchefernes tilfredshed med kvaliteten.

I alt er der i 37 udbud – svarende til knap halvdelen af udbuddene i undersøgelsen vurderet, at der er opnået en besparelse, mens der i fem udbud er vurderet, at der er sket omkostningsstigninger. I 40 udbud er det vurderet, at der ikke er sket ændringer i omkostningerne ved det senest gennemførte udbud.

Tilfredshed med private leverandører

I forhold til tilfredsheden med driften er de kommunale vej- og parkchefer 
på centrale parametre gennemgående tilfredse med opgaveløsningen, både for så vidt angår den del af opgaveløsningen, der er overdraget til private leverandører, og den del der løses af kommunen selv. Tilfredsheden er vurderet 
på en skala fra 0 (meget utilfreds) til 10 (meget tilfreds).

De kommunale vej- og parkchefers tilfredshed med de private leverandører er størst i forhold til ’pris/omkostninger’ samt ’kvalitet’. På vejområdet er gennemsnittet for begge de to parametre på den anvendte skala 7,4. På parkområdet er det tilsvarende gennemsnit for begge parametre 7,1. 

Den gennemsnitlige tilfredshed er lidt lavere for andre parametre, såsom ’fleksibilitet i forhold til ønsker om ændringer og/eller forbedringer i driften’ 
(6,7 for parkdrift og 6,9 for vejdrift) eller ’opfølgning og løsning af problemer og mangler i driften’ (6,2 for parkdrift og 6,7 for vejdrift). Vej- og parkchefernes tilfredshed med den drift, der løses af egen organisation er generelt lidt højere end tilfredsheden med den udliciterede drift. Det kan dog være svært at sammenligne tilfredsheden direkte, da eksempelvis formål og vilkår for anvendelse af private i forhold til kommunal drift er forskellige.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

adjunkt
Andrej Christian Lindholst
Aalborg Universitet
Lektor
Ole Helby Petersen
Aalborg Universitet

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt