Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341400 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - KTC Debatoplæg 0 0
Twitter LinkedIn
19. april 2015 - 0:00

Sagsbehandlingstid omfatter ikke kun kommuner

Registreringen af sagsbehandlingstider for byggesager skal ikke begrænses til den kommunale sagsbehandling. Alle myndigheders tidsforbrug skal i fokus, hvis sagsbehandlingstiderne skal blive kortere

Ventetid i forbindelse med en byggesagsbehandling medfører ofte en udgift for de virksomheder, der venter på at komme i gang med deres byggeri. Den udgift vil kommunerne gerne medvirke til at minimere, og derfor er det relevant at undersøge, hvordan sagsbehandlingstiden samlet set kan nedbringes.

Et af initiativerne i regeringens byggepolitiske strategi handler om at opstille servicemål for byggesagsbehandling og det er Regeringens mål reducere sagsbehandlingstiden på byggesager med en tredjedel i 2016 ved at fastsætte maksimale sagsbehandlingstider for byggesager.

Initiativet fra regeringen synes imidlertid alene rettet mod at fastsætte maksimale sagsbehandlingstider for kommunerne, og det er uheldigt – de statslige myndigheder bør selvfølgelig følge med, så alle led i byggesagsbehandlingen bidrager til at opnå de opstillede mål.

Kommunen skal i forbindelse med en byggesagsbehandling sikre, at i alt 21 forskellige lovgivninger er overholdt, inden ansøgeren kan meddeles en byggetilladelse. Kommunen er selv myndighed ved en række af de 21 lovgivninger, men staten er myndighed ved de øvrige.

For virksomhedsejeren, der gerne vil i gang med sit byggeri, er det sagsbehandlingstiden for den samlede byggesag, der er interessant - uanset om der er tale om kommunale eller statslige tilladelser. 
Det er langt fra alle byggesager, der kræver en statslig godkendelse, men i de sager hvor det er nødvendigt, er det vigtigt at alle parter bidrager med at effektivisere, for at opnå hurtig sagsbehandling af byggesager.

Fra min hverdag i Faaborg-Midtfyn kommune kan jeg nævne et par helt konkrete eksempler på byggesagsbehandlinger, hvor statens sagsbehandlingstider har været afgørende for en lang samlet sagsbehandlingstid.

Eksempel 1

En campingpladsejer søger byggetilladelse til opstilling af en vandrutsjebane i kommunen den 3. april 2013. Campingpladsen ligger inden for strandbeskyttelseslinjen, og Naturstyrelsen skal derfor træffe afgørelse i sagen, inden kommunen kan give en byggetilladelse. 
Kommunen sender sagen til Naturstyrelsen den 8. april 2013, og Naturstyrelsen træffer afgørelse i sagen den 24. oktober 2013 (aktuel sagsbehandlingstid i Naturstyrelsen er således 6 ½ mdr.). Den 27. november 2013 meddeles landzonetilladelse, med klagefrist til den 25. dec. 2013. Den 9. januar 2014 meddeles byggetilladelse. 

I Energistyrelsens statistik er ”den kommunale sagsbehandlingstid” registreret fra den 3. april 2013 til den 9. januar 2014.

Eksempel 2

Der søges byggetilladelse til restaurering af en fredet vandmølle. Ansøgningen modtages i kommunen den 17. marts 2014. Da bygningen er fredet, kræver byggearbejdet en godkendelse i Kulturstyrelsen. Kulturstyrelsen modtager sagen den 1. april 2014, og Kulturstyrelsen godkender byggearbejdet d. 7. juli 2014 (aktuel sagsbehandlingstid i Kulturstyrelsen er således ca. 3 mdr.). Bygherres rådgiver afventede Kulturstyrelsens godkendelse, inden detailprojekteringen blev sat i gang. Derfor modtog kommunen først det fyldestgørende materiale til ansøgningen den 8. oktober 2014, og byggetilladelsen blev givet den 13. oktober 2014.

I Energistyrelsens statistik er ”den kommunale sagsbehandlingstid” registreret fra den 17. marts til den 13. oktober 2014.

Bygherren kan også spille med

Et mangelfuldt ansøgningsmateriale er stadig noget af det, der påvirker den samlede sagsbehandlingstid betydeligt. Her kan bygherren selv medvirke til at lette sagsgangen ved at sørge for et tilstrækkeligt ansøgningsmateriale fra start.

 

Det mangelfulde ansøgningsmateriale er en problemstilling, kommunerne har meget stort fokus på at afhjælpe. Derfor prioriterer kommunerne over hele landet et højt informationsniveau overfor ansøgerne, både om det nødvendige ansøgningsmateriale og om hele processen, via direkte dialog og via informative hjemmesider.

 

Den digitale information er rigtig godt på vej via den nye digitale byggeansøgning Byg & Miljø, som blev indført d. 1. december 2014. Kommunerne opfordrer Regeringen til at lade digitaliseringen få tid til at slå igennem. Der er naturligvis børnesygdomme med så stort et system og Byg & Miljø skal både justeres og vinde bedre indpas hos ansøgerne, før der for alvor vil være den effektiviseringsgevinst, systemet er skabt til at levere. Men der er ikke tvivl om, at det er vejen frem.

 

Det har kommunerne kun interesse i at fortsætte med, og derfor er det nødvendigt, at alle led i sagsbehandlingsprocessen medvirker til at optimere sagsbehandlingen fra start til slut.

 

Inden der kan gives byggetilladelse, skal kommunalbestyrelsen undersøge, om byggearbejdet er i strid med anden lovgivning. Denne pligt omfatter:

• Lov om planlægning
• Lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
• Lov om naturbeskyttelse
• Lov om bygningsfredning
• Lov om skove
• Lov om miljøbeskyttelse
• Lov om forurenet jord
• Lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål m.v.
• Lov om arbejdsmiljø
• Lov om offentlige veje
• Lov om private fællesveje
• Lov om sanering
• Lov om byfornyelse
• Lov om varmeforsyning
• Lov om midlertidig regulering af boligforholdene
• Beredskabsloven
• Museumsloven
• Lov om vandforsyning
• Lov om byfornyelse og udvikling af byer
• Lov om fremme af energibesparelser i bygninger
• Lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger.

Listen er ikke udtømmende.

Kommunalbestyrelsens pligt omfatter ifølge Energistyrelsens udmeldinger al anden lovgivning ved siden af byggelovgivningen, der er relevant i forbindelse med det pågældende byggearbejde.

 

Forfatter(e)

Åse Nielsen - P004211 - Nordfyns Kommune - 4665s billede

Plan- og Kulturchef

Åse Nielsen - P004211

Nordfyns Kommune - 4665

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Vi har brug for fælles retningslinjer
  • Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt