Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341603 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. december 2015 - 10:50
PLANLOVSREVISION:

Nye redskaber til nye tider

KL har udarbejdet konkret forslag til en revision af planloven, og nu har regeringen varslet, at forslag til ændringer af planloven fremsættes i Folketinget i februar 2016.

I snart to år har vi i KL arbejdet aktivt for at få en revision af planloven og de øvrige lovgivninger, der har betydning for kommunernes planlægning. Det er lykkedes at få 98 forskellige kommuner til at samle sig om en række konkrete forslag til, hvordan det nuværende lovgrundlag bør revideres. Det er et stærkt budskab at sende til regeringen på et så komplekst område, og regeringen har heldigvis lyttet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at fortælle lidt mere om baggrunden for nogle af vores ønsker, og hvad vi gerne vil opnå med dem.

Kysterne

Det mest debatterede emne gennem det seneste år har været udviklingen af vores kyster. Det har været vigtigt for KL, at vi forsat bevarer de frie og åbne kyststrækninger, som er så unikke for et lille land som Danmark. Derfor tror jeg egentlig også, at vi som land er mere enige om den sag, end den offentlige debat måske giver indtryk af. Jeg hører faktisk ikke nogen sige, at man ønsker et nyt Costa del Sol ved Vestkysten eller andre steder. Men vi må godt have nogle flere ambitioner på vores kystbyers vegne, også uden at det bliver til en diskussion mellem spansk solkyst eller ingenting. Derfor har KL foreslået, at der i områder, hvor der i forvejen ligger bymæssig bebyggelse, gives mulighed for at udvikle med nye faciliteter, herunder også bedre muligheder for at renovere eller omdanne de eksisterende. Og så skal vi forsat have et højt bevaringsniveau langs de åbne kystrækninger. Det syntes jeg egentlig er et ret afbalanceret budskab.

Det er lykkedes at få 98 forskellige kommuner til at samle sig om en række konkrete 
forslag til, hvordan det nuværende lovgrundlag bør revideres. Det er et stærkt budskab at sende til regeringen på et så komplekst område, og regeringen har heldigvis lyttet.

Det åbne land

Og når vi taler om de områder, hvor der kan være langt mellem husene, vil jeg nævne et andet ønske, KL har til den kommende lovrevision. Vi har gennem længere tid set en voksende fraflytning fra landområderne til de større byer. Fraflytningen betyder, at boligmarkedet får det svært, og det kan sætte gang i en negativ spiral, hvor en landsby eller et område langsomt – eller hurtigt – forslummer. Det giver os nogle ret konkrete udfordringer, for eksempel ift. hvordan vi får finansieret nedrivningen af de bygninger, der ikke kan bruges mere. Men det stiller os også i et mere grundlæggende dilemma, som handler om, hvordan vi gerne vil bo i det åbne land i fremtiden. Vores nuværende landsbyer er jo skabt i en ikke så fjern fortid, hvor man placerede husene langs landevejen, fordi det af transportmæssige årsager var det mest hensigtsmæssige. Før det oplevede vi landbrugsreformer mv., der også har influeret på, hvordan vi bor i det åbne land. Min pointe er, at vi måske er kommet til et punkt, hvor vi bør give mulighed for at revitalisere vores landsbyer. Det kræver nogle andre planrammer, end der findes i dag. Konkret har vi forslået, at kommunerne får mulighed for at udpege landsbyfornyelseszoner, hvor boligerne kan flyttes længere væk fra vejen, matrikler sammenlægges, og der kan bygges i en størrelse, så boligerne også bliver interessant for en moderne familie. Jeg tror ikke, at det åbne land bliver væltet over ende af sådan en ændring, men det vil give nogle nye muligheder for kvalitetsbosætning, som vi ikke har i samme grad i dag.

Almene boliger

Boliger er også et vigtigt tema i de store byer. I foråret 2015 fik kommunerne efter længere tids ønske som bekendt en ny mulighed for at planlægge for almene boliger via lokalplanerne. Det var vi rigtig glade for, fordi de store byer i disse år oplever reelle udfordringer med at sikre en fornuftig byudvikling, hvor forskellige boformer kan blandes. Her er mulighederne for at stille krav om almene boliger via lokalplanen et nødvendigt redskab, såfremt vi ønsker store byer, der hænger sammen både socialt, økonomisk osv. Det er vigtigt, at vi i kommunerne får lov til at beholde det redskab - også i fremtiden.

Lokalplaner

Lokalplaner er jo i det hele taget noget, som fylder meget i udviklingen af vores byer. Men det er et redskab, der også har været kritiseret i de senere år. Her tænker jeg bl.a. på debatten om, hvorvidt det overhovedet skal være muligt i lokalplanerne at regulere vigtige ting som fx bygningshøjde og bebyggelsesprocent. I KL har vi den helt klare opfattelse, at lokalplaner er et godt og vigtigt redskab for kommunerne.

Både fordi det giver kommunen nogle muligheder for at styre byernes udvikling, og fordi det giver borgerne mulighed for at få indflydelse på de fysiske rammer i deres nærområde. Derfor skal vi styrke lokalplanredskabet fremfor at svække det. Én af de måder, jeg tror, vi kan styrke redskabet på, er at gøre det mere smidigt og mindre tungt at anvende. 

Det kunne fx ske ved, at nogle af de mindre ændringer i anvendelsen af et område bør kunne tillades, uden at vi skal i gang med det helt store revideringsarbejde. Hvis vi får nogle nye muligheder for at lave fx hurtigere lokalplantillæg, end vi har i dag, kan vi bruge tiden på de større lokalplaner, som både har reel betydning for byens udvikling, og som skaber værdi for dem, der bor der.

Og nu vi er ved borgerne. Et andet af vores forslag går på at reducerer høringsperioden i lokalplanerne fra otte til fire uger. Ikke for at hindre borgerne i at få indflydelse på planerne, men snarere i en erkendelse af, at virksomheder og developere har brug for hurtigere processer, så ventetiden på at komme i gang med et projekt ikke løber op i halve og hele år.

Udover at teknologien i dag giver nye muligheder for en kortere høringsperiode, skal vi som kommuner nok også generelt blive bedre til at optimere processerne. Og så tror jeg, at vi skal arbejde endnu mere med, hvordan vi lokalplanlægger i tætte partnerskaber med borgerne og virksomhederne, så planerne, når de til sidst sendes i høring, i endnu højere grad nyder den nødvendige forankring og ejerskab i det lokale.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Borgmester/Formand/KL's Teknik-og Miljøudvalg
Jørn Pedersen
Kolding

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Den grønne trepart: Morsø-nøglen åbner døre for lodsejernes forståelse og forhandlingslyst
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Hvem udvikler vi ikke byerne til?
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Plan
Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt