Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341706 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2016 - 7:00
Bryd de ministerielle "Søjler"

Mere enkle regler kan skabe vækst i kystbyer

En næsten religiøs krig er brudt ud mellem tilhængere og modstandere af plan- og miljø-lovene. Danske Havne ser klare fordele ved at have regler, der beskytter havnes og virksomheders muligheder for at udvikle sig, men der er bestemt også behov for at se fordomsfrit på de mange regler. Især administrationen og mange styrelser volder problemer.

Formålet med denne artikel er at bidrage til, at politikere, ministerier, virksomheder og havne kan finde mere enkle måder at afveje natur- og miljøhensyn, så mere vækst og flere job skabes i Danmarks kystbyer.

Havnenes rammevilkår og tidsforbrug på ansøgninger påvirkes betydeligt af regler for planlov, miljøbeskyttelse, strandbeskyttelse, klitfredning, naturbeskyttelse og fredningsbestemmelser.

Listen over begrænsninger for erhvervsudvikling i de mange regelsæt er lang og efterlader kun lidt plads til lokale hensyn og prioriteringer. Samlet virker det overvældende for havnene og de virksomheder, der er på havnene eller søger til havnene. Lange sagsbehandlingstider på ofte to-tre år og et kortsigtet og centralistisk lånemarked gør det vanskeligt at fastholde interesse fra virksomheder i at udvikle nye projekter eller slå sig ned i landdistrikternes havne.

Formålet med denne artikel er at bidrage til, at politikere,ministerier, virksomheder og havne kan finde mere enkle måder at afveje natur- og miljøhensyn, så mere vækst og flere job skabes i Danmarks kystbyer. 

Det er samtidig et stort ønske fra havne og virksomheder, at reglerne ses samlet og ikke hver for sig, som det oftest sker i behandling af sager om tilladelser til nye eller udvidede aktiviteter. De ministerielle ”søjler” med hver deres lovgivning er en hård nød at knække for havne og virksomheder i landdistrikter.

Især tre forhold skaber problemer for havne og virksomheder:

1. Tidsforbruget ved ansøgninger og sagsbehandling. Krav til dokumentation er ofte unødigt omfattende og meget omkostningskrævende. Men mest af alt skaber de lange sagsbehandlingstider, høringer og ankefrister vanskeligheder for, at havne og interesserede virksomheder kan opretholde tilsagn fra investorer. 

2. Der mangler koordinering mellem de mange lokale og centrale myndigheder. På trods af at konsekvenser ved forskellige aktiviteter er langt mere oplyst, end da lovgivningen blev udformet, sidder planlæggere, fredningsfolk, natur- og miljøfolk hver gang og ønsker projekter belyst ud fra hver deres ofte omfattende krav til dokumentation og dataindsamling. Det koster tid og dyre konsulenttimer at gentage de mange undersøgelser af et projekts påvirkning af dyrelivet.

3. Havnerelaterede aktiviteter defineres forskelligt af myndigheder. Havnearealer er som udgangspunkt undtaget fra beskyttelseslinjer, men næsten alle havne har ønsker og projekter, som ønskes placeret i tilknytning til havnearealerne. I sådanne sager, og ved ændringer i arealanvendelse eller funktioner på havnearealer, skal aktiviteterne være ”havnerelaterede”. ”Havnerelaterede aktiviteter” bør tolkes meget bredere, fx transportrelaterede eller erhvervs-, transport- og turismerelaterede.

Danmark har mange havne, og det er i havnene, at vækst og jobskabelse sker i disse år. Havnene er det naturlige udgangspunkt for de erhvervsaktiviteter, der er langs kysterne. Med 80 pct. af Danmarks udenrigshandel gennem havnene, forsyning af hele Europa med fisk og et stort rutenet af færger og godsskibe, er havnene vigtige transportcentre. Dertil er havnene vigtige erhvervscentre med avanceret miljø- og energiteknologi og masser af moderne reparations- og servicevirksomheder i og omkring havnene. 60.000-70.000 mennesker har job i tilknytning til aktiviteter på store som små havne.

 

THORSMINDE – ET PROJEKT I KLEMME

En investor ønsker at investere et tocifret millionbeløb i fiskeindustri i Thorsminde Havn. Havnen har et ledigt areal, som ligger op til klitfredningslinjen, er omfattet af strandbeskyttelseslinjen og ligger op til et Ramsar- og Natura 2000-område. Dele af det pågældende areal er i lokalplan udlagt som havneområde, og fiskeindustri er havnerelateret. Behov for store vandmængder løses ved indpumpning fra Vesterhavet. Rørledningen skal graves gennem klitrækken.

Virksomheden vil investere godt 200 mio. kr., og byen har udsigt til 30 nye job. Fase 2 i virksomhedens opbygning vil kræve et mindre areal, der ligger uden for havneområdet, og det udløser en så omfattende sagsbehandling, klage- og ankesagsbehandling, som måske tager to-tre år. Virksomheden ønsker hurtig vished om muligheder for det ekstra areal, og pengeinstitutter giver ikke lånetilsagn på to-tre års sigt i landdistrikter.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Tom Elmer Christensen - P007881 - KL - 4243s billede

Specialkonsulent

Tom Elmer Christensen - P007881

KL - 4243

Relaterede sider

  • Biodiversitet er med i hele processen fra idé til drift
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt