Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341688 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
23. januar 2017 - 10:18
Miljøområdet er ikke en barriere for vækst

Kommuner kan skabe øget produktivitet og voksende velfærd

Skiftende regeringer har nu i snart mange år haft fokus på at understøtte erhvervslivet, og har samtidigt betragtet miljøområdet som en barriere for vækst. En opfattelse som har afspejlet sig at slanke og optimerer miljøreguleringen, som et middel til at gøre det lettere at være virksomhed. Sidst gang vi oplevede dette var via den såkaldte servicemålaftale mellem den tidligere og nuværende regering og KL.

Hovedindholdet er en aftale om reduktion af sagsbehandlingstiderne for miljøgodkendelser og byggetilladelser med en 1/3 del. Da den enkelte produktionsvirksomhed kun skal bruge nye tilladelser 1 til 2 gange om året - når det går ”meget godt”. For de fleste virksomheder skal de nok nærmere kun bruge nye tilladelser hver 4-8 år. Man kan derfor overveje om en reduktion af sagsbehandlingstiderne på 1/3 del fra 100 timer til 70 timer, nu også er det bedste man kan gøre for at styrke erhvervslivet. Måske ville det være meget bedre, hvis der i folketinget var fokus på, hvordan man kan styrke samspillet mellem det offentlige og det private. Tænk nu, hvis der var fokus på, at den offentlige sektor, via service, vejledning, netværkssamarbejder, partnerskaber og indkøb omkring bæredygtighed, skulle være med til at give produktivitetsstigninger for virksomhederne og hele samfundet.

Bæredygtighedsbegrebet

De lokale tiltag i kommunerne for at fremme en bæredygtig udvikling har udviklet sig betragteligt siden arbejdet startede i 90-erne, som en naturlig konsekvens af en udvidet forståelse af bæredygtighedsbegrebet. I 1990-erne var fokus i bæredygtighedsbegrebet på naturen og bevarelse af klodens økosystem såsom rent vand, biologisk mangfoldighed, ren luft, sunde fødevare osv.

En erkendelse af, at klodens bæreevne er overskredet som følge af

1. Befolkningstilvæksten (100.000 om dagen)

2. Den eksponentielle vækst i belastningen af klodens økosystemer, herunder klimaet

3. Den fortsatte anvendelse af et økonomisk system som er baseret på en forbrug og smid væk strategi

Dette har ført til en uddybet forståelse af bæredygtighedsbegrebet i kommunerne. En forståelse som betyder, at bæredygtighedsbegrebet i dag dækker over behovet for en systemisk omstilling af vores samfund (grøn omstilling), omfattende byernes systemiske funktioner, energi- og mobilitetsinfrastrukturen, samt samfundets økonomiske sektorer. (produktionserhvervet, banker, developere, serviceerhverv, forbrugere og det offentlige selv)

Hvor bæredygtighedsindsatsen tidligere var fokuseret på natur- og miljøbeskyttelse, samt øget ressourceeffektivitet, dækker begrebet i dag et mål om at skabe en grøn omstilling med fokus på cirkulær økonomi, smarte og robuste byer og socialt attraktive lokalsamfund (jobs, uddannelse, samskabelse, rekreation og ny natur) jf. FN´s bæredygtighedsmål. Bæredygtighed kræver meget mere end en isoleret indsats i den traditionelle miljøsektor.

 

Bæredygtighed kræver meget mere end en isoleret indsats i den traditionelle miljøsektor.

Byers evne til at skabe bæredygtighed

Implementeringen af en lokal bæredygtighedsindsats kræver derfor et dybt samspil og partnerskab med alle sektorer i en kommune/region, specielt i forhold til institutionelle investeringer, ejendomsudvikling, erhvervsudvikling, ”asset management”, borgernes kompetencer og kapacitet, materiale flow (fra ressource til ny ressource), SMART teknologi og markedets/ forbrugernes adfærd. Arbejdet med en lokal bæredygtig udvikling kræver derfor et fokus på det som af mange defineres som byens / kommunens produktivitet.

 

Byens produktivitet

Konceptet omkring en bys produktivitet dækker over:

 

1. Ressourceflowet ind og ud af byen og balancen heri

2. De økonomiske sektorers bidrag til udviklingen i byen

3. Individuelle virksomheders bidrag til udviklingen i byen

4. Borgerne og husholdningernes bidrag til udviklingen i byen

 

Begrebet giver en fællesnævner til at undersøge byens evne til at skabe en bæredygtig udvikling som fremmer FN´s bæredygtighedsmål (En netto langvarig produktivitetsstigning for byen).

En stigning i produktivitet som, af mange økonomer, ses som den eneste reelle mulighed for at skabe den ønskede økonomiske vækst i Europa og andre avancerede økonomier. 

 

Begrebet byens produktivitet dækker altså over en bys evne (infrastruktur, distrikter, sektorer, husholdninger, indbyggere osv) til at producere en netto merværdi i forhold til miljø, sociale vilkår og økonomi.

Hvor økonomer, industrier og nationale regeringer traditionelt set har fokus på at forøge produktiviteten, ved at påvirke input stammende fra kapital (investeringer og teknologi) og arbejdskraft (løn og kompetencer), giver fokus på byens produktivitet mulighed for at fremme en positiv udvikling af de underliggende forhold, der direkte og indirekte påvirker kapitalen og arbejdskraften. Det som økonomerne traditionelt set har kaldt ”total faktor produktivitet”

Fokus på byens produktivitet giver derfor mulighed for at skabe en styret udvikling af ”total faktor produktivitet” for derved at give reelle fordele for virksomhederne. Fordele som ikke kan leveres til virksomheder, der er lokaliseret i lande med en lille offentlig sektor, der ikke har væsentlig indflydelse på byens produktivitet.

Fra output til outcome

Arbejdet med byens produktivitet giver mulighed for at flytte fokus fra hver sektors output til outcome for byen som helhed, for herved at forøge produktiviteten for hver sektor og samlet set. Dette forudsætter dog en stærk helhedsorientering og fokus på samskabelse, synergieffekter, samt partnerskaber og netværk mellem og inden for de forskellige sektorer. Her er kommunerne helt centrale - de eneste i Danmark der kan varetage denne rolle. Hvis kommunerne havde et billede af de afgørende forhold for byens produktivitet, ville fokus på en styrket helhedsorientering og samskabelse af synergieffekter mellem kommune og erhvervslivet kunne forøge de enkelte sektorers indflydelse på en positiv netto produktivitetsstigning for byen/kommunen som helhed. (En lokal bæredygtig udvikling).

Dette forudsætter dog en stærk helhedsorientering og fokus på samskabelse, synergieffekter, samt partnerskaber og netværk mellem og inden for de forskellige sektorer. Her er kommunerne helt centrale - de eneste i Danmark der kan varetage denne rolle.

Kommunerne skal udvikle byers produktivitet

Det vil derfor være langt mere effektfuldt og afgørende for erhvervslivet i Danmark, at kommunerne, understøttet af folketinget, fik til opgave, at udvikle byens produktivitet, da der her er et kæmpe potentiale for at styrke virksomhedernes produktivitet.

 

Til illustration heraf kan nævnes følgende igangværende tiltag i kommunerne.

1) Regionale netværkssamarbejder mellem kommunerne og virksomhederne om bæredygtighed såsom NBE samarbejdet i region Nord eller Gate 21 i region hovedstaden

2) Lokalisering af offentlige institutioner så de kan være driver for øget attraktivitet af bo-og levemiljøer

3) Etableringen af lokale ressourceloops mellem virksomheder, baseret på fx det indsamlede husholdningsaffald

4) Overskudsvarme til/fra industrien indgår i varmeforsyningen

5) Indkøbssamarbejder om økologi

6) Bæredygtighedskrav i indkøb 

7) Industrielle symbioser mellem virksomheder i lokale industriparker 

8) Biogas til den offentlige transport produceret af biomasse produktion i landbruget

9) Klimatilpasning og godt vandmiljø

10) Helhedsplaner for vandhåndtering og byudvikling

11) Multifunktionelle offentlige institutioner

12) SMART city initiativer mellem kommuner og private virksomheder

 

Fremtidsscenarie i kommunerne

Tænk, hvis kommunerne 3.0 fik som hovedopgave at fremme produktiviteten ved:

 

1. At kortlægge og udvikle samspillet mellem delelementerne i byens produktivitet og de klassiske produktivitetsforhold (arbejdskraft og kapital)

2. At skabe helhed og synergi mellem de enkelte delelementer/sektorer i kommunen, så de bidrager til en netto positiv udvikling af byens produktivitet – en lokal bæredygtig udvikling.

 

Tænk nu, hvis der var fokus på, at den offentlige sektor via service, vejledning, netværkssamarbejder, partnerskaber og indkøb omkring bæredygtighed skulle være med til at give produktivitetsstigninger for virksomhederne og hele samfundet.

Foto øverst: Knud Erik Christensen

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Damm - P003539 - Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964s billede

Fagshef for By, Land og Kultur

Michael Damm - P003539

Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964

Relaterede sider

  • Invitation til CCS-webinar for kommunale sagsbehandlere
  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt