Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
10. marts 2020 - 13:50

Fordrer klimakrisen en ny form for klimaledelse?

Alle kommuner arbejder i dag mere eller mindre med klimaspørgsmål og CO2 reduktion. Spørgsmålet er om det fordrer en anden form for ledelse, end vi hidtil har praktiseret
 

Med klimaforandringerne står vi over for en af de største udfordringer i moderne tid. Det handler både om hvordan vi håndterer udfordringer med stigende vandstande, grundvandsstigninger og mere ekstremt vejr, og i særdeleshed om hvordan vi arbejder forebyggende og langsigtet med at omdanne samfundet til at blive fossilfrit.

Det er langt fra ny viden. Siden 80’erne har der været videnskabelig konsensus om, at der har været behov for at ændre retning, at reducere udledning af drivhusgasser og dermed forhindre temperaturstigninger over 1,5 – 2 grader celsius, som er defineret som en kritisk grænse for at imødegå irreversible og ukontrollable processer i klimaet. Trods diverse internationale aftaler og politisk erkendelse af situationens alvor, er det desværre begrænset hvad der hidtil er opnået. Den globale udledning af CO2 er steget tre år i træk og er på et rekordhøjt niveau. I dag udledes der cirka 30 procent mere CO2 om året, end i starten af halvfemserne. Trods internationale aftale og opmærksomhed.

Men noget er der ved at ske. Klimaforandringer og grøn omstilling fylder mere i den politiske debat end tidligere. Sidste folketingsvalg var et ’klimavalg’ og adskillige valgkandidater har berettet om hvordan de nærmest oplevede en tsunami af opmærksomhed og interesse fra vælgerne omkring klimadagsordenen. Den nyligt vedtagne klimalov fastsætter at Danmark skal have reduceret drivhusgasserne med 70 % i 2030. Alle er enige om at det er meget ambitiøst og forudsætter en prioriteret og seriøs indsats, hvis det skal realiseres.

 

Kommunen som driver

Pt. arbejdes der på at udmønte 70 % målet i en konkret Klimahandlingsplan, bl.a. med initiativer målrettet inddragelse af borgere, erhvervsliv og civilsamfund. Vi ved endnu ikke hvordan kommunernes rolle bliver i denne proces, men det er indiskutabelt at kommunerne er en central aktør i den grønne omstilling, hvad enten det er som myndighed, som udbyder af en række velfærdsopgaver eller som facilitator og dialogpartner med byudviklere, organisationer og borgere i almindelighed.

De sidste 10-15 års indsats på klimaområdet viser med al tydelighed, at det primært har været kommunerne, der er gået forrest og har igangsat en lang række udviklingsprojekter inden for den grønne omstilling. Det vil således ikke være ukendt farvand for kommunerne at navigere inden for en grøn dagsorden med fokus på strategisk energiplanlægning, energieffektiviseringer, bæredygtig mobilitet m.m.

Alligevel kan man med rette spørge. Kan vi løfte de fremtidige opgaver blot ved at gøre lidt mere af det vi allerede gør? Eller bliver vi nødt til at sadle om og tænke nyt i forhold til den måde vi i dag løser opgaver?

 

Teknik og miljø er kommunens virke

Selv om den miljøtekniske sektor kun står for en mindre del af de kommunale driftsbudgetter, er det opgaver som overvejende er en forudsætning for resten af kommunens virke.

I det hele taget er det det tekniske område med forsyning af rent drikkevand, opførelse og drift af skoler og institutioner, vejvedligeholdelse, og meget mere, der sørger for at skabe rammerne kommunens drift eller borgernes gode liv – alt efter hvilket perspektiv man anlægger. Det er vi efterhånden blevet rigtig gode til, og det tekniske område/de tekniske forvaltninger i kommunerne initierer i dag en række innovative løsninger der er med til at sikre en effektiv og moderne drift af hele den kommunale sektor.

Alligevel er der grund til bekymring, eller i hvert fald at hejse flaget for om vi nu også med den nuværende tilgang er i stand til at løfte eller være en hoved-driver den grønne omstilling.

For hånden på hjertet. Selv om vi på det tekniske område og kommunerne i det hele taget er veldrevne og gør det godt, skal der mere til og bruges nogle andre greb, hvis vi reelt skal i mål med CO2 neutralitet i kommunerne.

 

Hver kommune - sit klimafyrtårn

De fleste kommuner er kommet langt med at energirenovere og energieffektivisere deres egne bygninger (bl.a. tilskyndet af at energirenoveringer var undtaget fra anlægsloftet i 00’erne), mange har indfaset el-biler, andre igen har udført vejledende og faciliterende indsatser over for virksomheder og private husejere, fokuseret på grønne udbud, bygget nyt med fokus på bæredygtighed og energi- og miljøvenlige materialer eller arbejdet aktivt med etablering af VE-anlæg i det åbne land. Eksemplerne er mange, og det er en bred pallette af initiativer, der findes i det kommunale landskab. Hver kommune – sit klimafyrtårn. Det er imidlertid de færreste kommuner, hvor indsatsen er forankret i hele organisationen og hvor den grønne omstilling/klimadagsorden indgår som et grundlæggende prioriteringsperspektiv, fx som med økonomi.

 

De kommunale ildsjæle

I mange tilfælde er kommunernes klimaindsats drevet af nogle få, men særdeles engagerede ildsjæle – i mere eller mindre grad understøttet af ledelsen og byrådets interesse. En af de store udfordringer ved den grønne omstilling er imidlertid, at det omfatter alle områder og alle sektorer i kommunen. Hvis kommunerne skal gå all in i den grønne omstilling, skal der både tænkes, planlægges og ageres på tværs i hele organisationen. Uagtet, at mange kommunale opgaver i dag kun kan løses tværfagligt, er der stadig lang vej til at alle områder og sektorer vil arbejde sammen i den grønne retning.

Udfordringen er selvfølgelig, at de forskellige sektorområder er sat i verden for at løse forskellige (velfærds)opgaver, og det er ved løsningen af disse, at deres resultater vurderes. Anderledes kan det næppe være. Derfor er der brug for en massiv organisatorisk understøttende funktion, der kan bistå fagområderne med at implementere klimadagsordenen i den daglige drift. Men vigtigst af alt, så forudsætter det at hele organisationen er drevet af en nysgerrighed, åbenhed og engagement for at tænke grøn omstilling og klima ind i alle driftsområderne.

 

Det handler om lederskab

Det er her det begynder at blive interessant og udfordrende i forhold til ledelse. For hvilke ledelsesgreb skal der tys til? Hvis hele organisationen skal med om bord, starter det hos topledelsen. Det gør i princippet alle ledelsesbeslutninger og kommunale strategier. Men i dette tilfælde, hvor det er et nyt grundparadigme, skal det både kunne høres, ses og mærkes - at det er det direktionen og kommunalbestyrelsen vil. Lederskab handler om at etablere en samling af fælles engagement, interesser, motivation, meningsskabelse og forståelse for strategier. Topledelsen skal op på ølkassen og i enhver sammenhæng tale ind i den grønne omstilling/ bæredygtighed, og derigennem gøre det til en bærende værdi i organisationen. Og her er det helt afgørende at ledelsen gør som den siger – altså ’walk the talk’.

Først når dette er på plads kan man begynde at gribe til de andre og mere praktiske ledelsesgreb og værktøjer. Fx implementere TCO eller TCA i alle væsentlige indkøb og offentligt byggeri, etablere partnerskaber og OPI’er, eller arbejde med cirkulære modeller.

Så på spørgsmålet om den grønne omstilling og den aktualiserede klimadagsorden fordrer nye ledelsesgreb, er svaret både et ja og nej. Ja - det kræver en helt anden opmærksomhed og prioritering, og forudsætter at alle ledere og nøgleaktører i kommunen kommer om bord. Men samtidigt er der ikke behov for nye ledelsesmodeller, de praktiske værktøjer findes og udvikles løbende – det handler i høj grad om et mindset og politisk vilje  

 

Illustration: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Lars Christensen - P003306 - Høje-Taastrup Kommune - 3957s billede

Centerchef

Lars Christensen - P003306

Høje-Taastrup Kommune - 3957

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2020

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt