Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341391 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Nyhed - Nyhed 0 0
Twitter LinkedIn
7. december 2016 - 10:33

Sådan gik det med kommunalreformen på miljøområdet

KOMMUNALREFORMEN 10 ÅR EFTER: Altinget gør status over kommunalreformens grønne konsekvenser. En naturmæssig succeshistorie mener kommunerne. DN er mere skeptisk.

Kilde: Altinget.dk, v. Amalie Bjerre Christensen, den 7.12.2016

Naturorganisationerne frygtede det værste

Den stort anlagte og omdiskuterede kommunalreform ville være noget nær en katastrofe for miljø og natur, når kommunerne skulle overtage ansvaret fra de daværende amter. Og mens de grønne - her ti år efter reformen trådte i kraft - stadig er skeptiske, så mener man i kommunerne, at reformen har været en fordel for naturen. 

”Undersøgelser viser, at vi har mere natur i Danmark, end vi havde ved reformens start. Så der er ikke gået noget tabt i den sammenhæng,” siger Søren Gais Kjeldsen, der formand kommunalteknisk chefforening, KTC.

Større kommuner med flere kræfter
Kommunalreformen blev i 2004 vedtaget som en aftale mellem VK-regeringen og Dansk Folkeparti. Bag omlægningen stod nuværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen (V), som dengang var indenrigs- og sundhedsminister.

Med reformen, der trådte i kraft 1. januar 2007, fulgte en strukturændring. Landets 271 kommuner blev omlagt til 98, mens 14 amter blev erstattet af 5 regioner.

Formålet med reformen var at ændre, hvordan offentlige opgaver og service blev drevet. Herunder skulle de nu større kommuner have flere kræfter til at løse mange af de opgaver, der før lå i amterne.

Det medførte, at en stor del af miljø- og naturopgaver blev ført fra amterne over til de nye og større kommuner. Det omfattede blandt andet ansvaret for drift, implementering og myndighed, herunder ansvaret for vandløb og §3-naturområder.

De nationale og mere teknisk komplicerede opgaver såsom natur- og miljøovervågning blev overladt til staten, mens regionerne blandt andet fik ansvaret for råstofplanlægningen.

Bekymring for kommunernes prioritering
Forud for omlægningen var bekymringerne blandt flere aktører, om der med omlægningen ville blive taget økonomisk hensyn til miljø- og naturplejen.

Mange frygtede ligeledes, at kommunerne ville prioritere erhvervsinteresser højere, og at det som kommunalt ansvar ville føre til manglende koordinering og samarbejde på tværs af kommuner.

En af de bekymrede parter var Danmarks Naturfredningsforening (DN). De mente blandt andet, at det kunne være svært for en kommune at stille de nødvendige krav til en stor, forurenende virksomhed med mange arbejdspladser.

Samtidig frygtede man for, om kommuner kunne sige nej til entreprenørvirksomheder, der ville inddrage lokale moser til parcelhusgrunde.

”Erfaringen viser, at det er svært for nogle kommuner at sige nej til udvidelse af store svinefarme, især når det er den lokale landmand, der sidder i byrådet. Alle de bekymringer er jo så vidt også gældende i dag,” siger Michael Leth Jess, direktør for natur og plan i DN.

Ifølge DN er det ikke entydigt, hvordan kommunerne lever op til opgaven med naturbeskyttelse:

”Vi kan se nogle kommuner, der laver glimrende naturforvaltningsarbejde, og så er der nogle kommuner, som vi er knap så imponerede over, hvis jeg skal sige det venligt. Vi kan se, at andre interesser er fremherskende i den måde, de kommuner forvalter på.”

Michael Leth Jess mener ikke, at reformen bør rulles tilbage. Han peger dog på, at der er plads til forbedringer. Blandt andet burde en bedre naturplanlægning på tværs af kommunerne prioriteres mere.

”Der er stadig regionerne, man kan give nogle flere opgaver, men dommen er helt overordnet, at i det omfang, der er sket forbedringer for natur og miljø de sidste ti år, er det i hvert fald ikke kommunalreformen, vi skal takke. Den har bare gjort det sværere,” siger Michael Leth Jess.

Målet er nået
Søren Gais Kjeldsen, formand for KTC, havde ikke selv nogen bekymringer forud for den store omlægning. Han havde tiltro til, at kommunerne kunne varetage opgaverne:

”Jeg sad relativt tæt på det, men jeg var ikke blind for, hvor stor en teknisk myndighedsmæssig og ikke mindst personalemæssig opgave det ville være at få skabt alle de fusioner. Men jeg vidste, hvor dygtige medarbejdere vi fik med fra amterne.”

DN’s bekymring om et koordineret samarbejde mellem kommuner, kan Søren Gais Kjeldsen godt se en pointe i. Han mener dog ikke, at det er en betænkelighed længere:

”Der gik et par år med at få genskabt forbindelser og få etableret et samarbejde mellem kommunerne på kryds og tværs på naturområdet. Men det er på plads for mange år siden.”

Alt i alt mener Søren Gais Kjeldsen, at målet med reformen er nået. Han henviser til, at kommunerne har håndteret det godt at få inkorporeret medarbejderne fra amterne i de kommunale forvaltninger. Samtidig peger han på, at kommunerne har taget opgaven med natur- og miljøforvaltning til sig både administrativt og politisk.

”Det er ikke sådan, at man ikke kan finde rum for forbedringer. Men samlet set er der ikke nogen tvivl om, at det her er blevet håndteret rigtig godt. Det kan næsten kun være, fordi kommunerne har gjort det fornuftigt, for ellers havde man nok benyttet lejligheden til at lave det om,” siger Søren Gais Kjeldsen med henvisning til, at efterfølgende evaluering af reformen ikke bød på store ændringer.

Naturen sælger kommunen
Det er ikke altid den klareste opgavefordeling, man laver i så store reformer, påpeger Troels Garde Rasmussen, vicekontorchef for KL’s Teknik og Miljø. Han mener dog, at arbejdsfordelingen med reformen generelt var hensigtsmæssig, hvilket evalueringen også viste efterfølgende.

”Når man får ansvar for at varetage noget, kommer der et helt andet ejerskab til det. Det skete også med naturområdet. Nu skulle kommunerne ikke kun varetage vækst og virksomheder og bygge nye skoler, vi skulle også passe på naturen,” siger Troels Garde Rasmussen.

Netop ansvaret for natur- og miljøområdet har kommunerne taget til sig, pointerer Troels Garde Rasmussen.

Han henviser til evalueringen af kommunernes varetagelse af de beskyttede naturtyper og de adskillige ressourcer, kommunerne har investeret i naturgenopretningsprojekter med fokus på biodiversitet.

Han understreger, at mange kommuner desuden aktivt bruger naturen til at brande sig på. Et eksempel på det er blandt andet Varde Kommunes kampagne ”Mærk Naturen” og naturparkerne, der er opstået gennem de seneste år.

”Ejerskabet til naturen ligger ikke bare i et hjørne af en kommune, hvor tre fagbiologer er beskæftiget. Det er blevet noget, kommunerne markedsfører sig på. Naturen er blevet ’in’, og noget vi alle har glæde af,” siger Troels Garde Rasmussen.

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Grundvandsbeskyttelse – en forudsætning for rent drikkevand – i dag og til fremtidige generationer
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Uberettiget kritik af for langsom BNBO-indsats
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Gentofte Kommune søger: Spildevand, grundvand, jord og VVM – vi søger skarpe miljøspecialister til myndighedsarbejde
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Miljø og grundvand
Natur og overfladevand
Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt