Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341415 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
23. januar 2017 - 11:03
COK opfordrer:

Bliv skarp på rollen som digital leder

Hvis kommunerne skal lykkes med at skabe sammenhængende, tilgængelig og effektiv kommunal velfærd ved hjælp af it-løsninger, er der brug for et langt mere strategisk blik på digitalisering. Ledere skal forstå, at digitalisering er helt inde i hjertekulen af den kommunale kerneopgave.

COKs undersøgelse i efteråret 2015 viste, at det stod alarmerende dårligt til med at få de kommunale ledere til at trække i arbejdstøjet og komme ud over stepperne med den fælleskommunale digitale dagsorden. Ledelse af ny teknologi og digitalisering indtog en suveræn bundplacering som den mindst vigtige ud af i alt ni ledelsestemaer.

Men hvordan står det så til i dag – år ét inde i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi 2016-2020, som bygger videre på erfaringer og ambitioner fra den første strategi?

Nedslående, må være konklusionen.

Svært at lede digitalisering

I en netop gennemført undersøgelse blandt medarbejdere og ledere på Teknik og Miljø-området svarer næsten hver anden leder (46 pct.), at én af de helt store udfordringer i ledelsesopgaven er at opnå gevinster som følge af digitalisering.

 

Hvad der synes at være endnu mere nedslående og alarmerende er, at lederne bevæger sig baglæns, og dermed kommer de alt for sent ind i arbejdet med at gribe den digitale dagsorden.

Hvad der synes at være endnu mere nedslående og alarmerende er, at lederne bevæger sig baglæns, og dermed kommer de alt for sent ind i arbejdet med at gribe den digitale dagsorden.
I Teknik og Miljø (20. august 2016) siger KTC Faggruppen for Ledelse, at adfærden blandt kommunale tekniske chefer og afdelingsledere er reaktiv, og at de mangler både sprog og ledelsesmæssige ’håndtag’, når det kommer til at arbejde i praksis med ”digital ledelse”.

Digitalisering langt fremme

Med dette opråb er der måske også behov for at stoppe op og se på, hvor digitalt modne de kommunale tekniske afdelinger er. Og her ser det ikke så ringe ud endda. Digitalisering på det tekniske område er nemlig langt fremme.

Teknik og Miljø-området har været involveret i flere nationale projekter, som Byg og Miljø-portalen og Fælleskommunalt Geodata-samarbejde.
Centrale organisationer som KOMBIT, KL og KTC Faggrupper er med til at italesætte og drive initiativerne. I den forbindelse skyder flere og flere tværkommunale samarbejder op omkring digitaliserings- og geodata-opgaver.  Det er der både god økonomi i, kvaliteten bliver bedre og ressourceforbruget falder.

 

100 pct. digitale arbejdsgange

Digital selvbetjening på byggesagsområdet og den digitale anmeldeordning for mindre miljøbelastende virksomheder er hverdag og på hastig fremmarch i kommunerne. Det muliggør 100 pct. digitale arbejdsgange. Effekten er, at byggesagsbehandleren og miljømedarbejderen bruger mindre tid på den enkelte sag, får et hurtigere overblik, og kan styre sagerne mere effektivt. Derudover kan borgere og samarbejdspartnere – ejendomsmæglere, byggesagkyndige og håndværksmestre - nemt finde gamle byggesager fra hele kommunen, hvilket igen sikrer gennemsigtighed og åben dialog.  

Endelig ses digitalisering på det tekniske område i stigende omfang anvendt til at skabe involverende byudvikling. ”Smart city” er en digital, teknologidrevet og involverende tilgang til byudvikling. Men hvis potentialet i ”Smart city” skal udnyttes fuldt ud, forudsætter det tydelig ledelsesmæssig afklaring i forbindelse med, hvilke værdier og arbejdstilgange der skal præge byudviklingen. Hvilken rolle skal borgerne have? Hvordan sikres en tværkommunal vidensdeling? Og hvilke kompetencer er nødvendige for at drage Smart city-projekter på tværs af forvaltnings- og serviceområder.

Ildsjæle gør det ikke alene

Potentialerne er mange, og det tekniske område i landets kommuner har gode forudsætninger for at komme i mål med den nødvendige digitale udvikling.

En del af råstoffet ligger i de innovative ildsjæle blandt medarbejderne, som tænker ud af boksen og uærbødigt ”popper op” med lokale, rentable løsninger, som samtænker digitalisering og it med andre fagområder.
Men ildsjæle brænder nogle gange ud. Ildsjæle har brug for struktur og retning for at lykkes på sigt. Og ildsjæle har brug for at blive udfordret på, hvordan den digitale løsning understøtter og forbedrer en mere effektiv opgaveløsning. Ildsjæle mangler med andre ord ledelse.
Under overskriften Hvor er ledelsen henne? efterspørger Eva Kanstrup, teknisk direktør i Herning Kommune, i marts 2016 således hér i bladet et større topledelsesfokus på digitaliseringen og dens potentiale. 

Opgør med nørderiet

Hvis kommunerne skal lykkes med den kommunale fælles ambition om at skabe sammenhængende, tilgængelig og effektiv kommunal velfærd ved hjælp af it-løsninger, er der brug for et langt mere strategisk blik på digitalisering. Ikke kun i den administrative direktion, men også på chef-, afdelings- og teamlederniveau. Det taler for en digital ledelsesopgave, som med afsæt i borgerens behov sætter retning for digitaliseringsarbejdet, og som tør tage opgøret med opfattelsen af, at ledere af digitalisering er lig med verdensmestre i ”nørderi”.

COK oplever mange institutions- og afdelingsledere, som stiller krav til sig selv om at være den fremmeste digitaliserings-nørd blandt ligemænd. Det er at misforstå den digitale ledelsesopgave.

Den digitale leder skal give plads til og gøde digital nytænkning, men ikke stå i vejen for medarbejdere, der er digitalt dygtigere end lederen selv. Den digitale ledelsesopgave handler grundlæggende om at evne at kommunikere, hvordan den kommunale kerneopgave omkalfatres til at blive noget andet som følge af digitalisering, og hvad dette ”andet” gør ved den måde medarbejderne bruger deres faglige indsigt og viden på.
Derudover er ledelsesopgaven også at komme med bud på og vise vejen for den mest hensigtsmæssige organisering i arbejdet med digitalisering.

Del af den kommunale kerneopgave

Den digitale tidsalder er i sin vorden. Helt forventeligt er ”digital ledelse” som begreb, sprog og praksis en umoden disciplin, som først nu er ved at finde sig selv. Det nye sprog er potentielt fremmedgørende både over for personalet og lederen: gevinstrealisering, business case, rammearkitektur…..

Endnu en udbredt misforståelse hos mange kommunale ledere er derfor, at ”digital ledelse” er en særskilt disciplin og endnu en opgave, som den travle kommunale institutions- og afdelingsleder skal ”fikse” – på linje med sin funktion som personale- og faglig leder. Den indstilling er simpelthen forkert og uholdbar, hvis kommunerne skal lykkes med digitalisering som én af de vigtigste drivkræfter for fortsat effektiv og nytænkt velfærdsudvikling.

I stedet skal lederen grundlæggende opfatte og efterfølgende kommunikere og organisere, hvordan digitalisering er helt inde i hjertekulen af den kommunale kerneopgave og derfor ikke skal og kan adskilles fra den øvrige ledelsesopgave.

Når først driftslederen har set, at indkøb og anvendelse af iPad ikke er et mål i sig selv, men skal samtænkes med Vej og Parks samlede løsning af kerneopgaven og give merværdi for både borgere og medarbejdere, er han godt på vej til at blive skarpere på sin opgave som digital leder.

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Chefkonsulent
Jeanet Hardis
COK

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Relationelle allegier: Når tidligere erfaringer farver vores reaktioner
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt