Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341412 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 7:00
Bygningsundersøgelser

Vi har brug for fælles retningslinjer

Undersøgelser for miljøfremmede stoffer i bygningsmaterialer ved fx nedrivning kan bliver udført udført grundigere og bedre, hvis der gælder fælles retningslinjer for arbejdet. I dag er det laveste fællesnævner, der får opgaverne.

Indtil for få år siden blev der ikke foretaget bygningsundersøgelser for indhold af miljøfremmede stoffer i bygningsdele i forbindelse med langt de fleste nedrivninger og renoveringer af bygninger. Når de blev foretaget, var der stort set udelukkende fokus på asbest.

I de senere år er der heldigvis kommet langt større fokus på håndtering af bygningsdele med indhold af miljøfremmede stoffer, og der er tale om et område i stadig udvikling.

Bygningsundersøgelser før og nu

Der har også været fokus på PCB og bly i maling i mange nedrivnings- og renoveringssager. I dag ved vi dog, at der er en lang række af andre stoffer, herunder andre tungmetaller, PAH’er og chlorerede paraffiner, der også kan være problematiske.

De fleste rådgivere havde for bare kort tid siden ikke fokus på alle de problemstoffer, der kan være i bygningsmaterialer. Vores vurdering er, at langt fra alle kommuner har et overblik over, hvilke stoffer det kan være relevant at undersøge for.

Sidstnævnte har en uhensigtsmæssige sideeffekt: Vi rådgivere synes nogle gange at stå i en situation, hvor vi konkurrerer på et ulige grundlag, da nogle ”ser færre problemer end andre” i forbindelse med tilbud på bygningsundersøgelser. Det gælder både antallet af relevante kilder/stoffer, der undersøges for, antallet af analyser og kravet om akkrediterede kemiske analyser. Alle sammen faktorer, som rådgivere ikke nødvendigvis får nogen tak for at foretage i fyldestgørende undersøgelser. Og for en god ordens skyld skal nævnes, at det gælder både private og offentlige bygherrer.

 

Problem at overbevise bygherre

Vi indrømmer, at vi selv lægger op til mere fyldestgørende undersøgelser i dag end for bare få år siden. Simpelthen fordi vores videns- og erfaringsgrundlag om forekomst af miljøfarlige stoffer i byggeriet er større i dag.

Da der er tale om et relativt nyt arbejdsområde, hvor undersøgelsernes omfang stadig er under udvikling, løber vi tit ind i problemer med at overbevise bygherrer om, at det er nødvendigt at foretage det, vi synes er en fyldestgørende undersøgelse. Bygherren ser fx bygningsundersøgelsen som en ny (unødvendig) omkostning i forhold til, hvordan nedrivnings- og renoveringsprojekter tidligere blev gennemført. I nogle tilfælde bunder det selvfølgelig også i manglende viden om, hvilke krav der er gældende mv.

Vi kan naturligvis godt sætte os ind i bygherrens frustration over, at omkostningerne til bygningsundersøgelser og efterfølgende nedrivnings-/renoveringsarbejder er stigende, uden at de kan se en direkte effekt i det færdige projekt.

I dag undersøger vi typisk for:

  • Asbest
  • PCB
  • Chlorerede paraffiner
  • PAH’er (tjærestoffer)
  • Bly, kviksølv og andre tungmetaller,

Og vi søger i langt flere kilder end tidligere, se nedenstående figurer:

Behov for fælles retningslinjer

Det stadige større videns- og erfaringsgrundlag og dermed udvikling i undersøgelsesomfanget gør det ønskeligt med fælles retningslinjer for, hvordan bygningsundersøgelser gennemføres. Fx retningslinjer for omfang, antal analyseparametre mv.

Med fælles retningslinjer sikrer vi, at bygningsundersøgelser bliver udført fyldestgørende, og at det ikke er laveste fællesnævner, der får opgaverne.

Manglende konsensus om, hvad der udgør et sundt og tilstrækkeligt undersøgelsesgrundlag, er især et problem på de mange mindre sager med private bygherrer og mindre entreprenører, som ofte ikke har kendskab til de gældende regler. Her vil der typisk blive lagt vægt på en billig opgaveløsning.

Praktiske krav

Det er vores opfattelse, at nøjagtig samme problemstilling gør sig gældende for de udførende nedrivere/miljøsanitører/entreprenører. Her ser vi også en tendens til, at næppe alle lever op til de regler, der er på området. Der er nu sat et arbejde i gang med at certificere entreprenører, der skal foretage miljøsaneringer, hvilket selvsagt på sigt vil mindske problemerne.

Det er i øvrigt vores vurdering, at opdaterede retningslinjer bør indeholde såvel krav til antal kilder og stoffer, der skal undersøges, som krav til en række helt praktiske forhold som:

  • prøveudtagning (enkeltprøver eller blandingsprøver)
  • prøveantal (fx hvor mange prøver pr. m2 væg)
  • bagatelgrænser på omfang af arbejder, før der stilles krav om undersøgelser
  • differentierede krav til analyseantal afhængig af, om affald skal dokumenteres ren (genanvendes)/forurenet (deponeres)
  • osv.

Desuden undrer det os, at der ikke stilles større krav til at dokumentere, at de fysiske arbejder er udført i henhold til retningslinjerne, og at der er sket en tilstrækkelig fjernelse af forureningskomponenterne i bygningsdelene efter miljøsaneringer (kvalitetssikring/dokumentations­prøver), som det fx ville have været tilfældet, hvis man skulle have dokumenteret fjernelsen af en jordforurening.

Det nyetablerede VHGB (Videncenter for håndtering og genanvendelse af byggeaffald) har igangsat en erfaringsopsamling inden for arbejdsområdet. Vi vurderer dog, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der hurtigst muligt via Miljøstyrelsen eller KL udarbejdes officielle retningslinjer/krav, da vi ser store forskelle på de krav, der stilles kommunerne imellem – og dermed også i praksis.

Inspiration fra jordforurening

Med fordel kan man genbruge mange af de erfaringer, man har fra jordforureningsområdet med hensyn til gennemførelse og vurdering af undersøgelser, kvalitetssikring og dokumentation for miljøsanering. Fx er der inspiration at hente fra jordforureningsområdet i:

  • krav om dokumentationsanalyser og-rapporter om udførte arbejder
  • anvendelse af blandingsprøver frem for punktprøver ved prøveudtagning/analyse
  • anvendelse af 50 pct. regel

Foto øverst: Erwin Wodicka (Colourbox)
Tegninger: Dansk Miljørådgivning A/S

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Civilingeniør, kvalitetschef
Claus Larsen
Dansk Miljørådgivning A/S
Bygningsingeniør, fagchef
Merete Jensen
Dansk Miljørådgivning A/S
Cand.scient, afdelingsleder
Lorenz Volz
Dansk Miljørådgivning A/S

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2020
  • Ejendomme er HOT på KTC årsmødet
  • Temadag: Jura i Klimatilpasning
  • BR18 kan resultere i klogere kvadratmeter
  • KTC vil holde skarpt øje med BR18
  • Byg og Miljø vil løfte brugeroplevelsen
  • Erfaringer søges med SBSYS´s byggesagsstyringsmodul
  • Statsforvaltningen er altid klar til dialog med kommunerne om byggesagsbehandlingen
  • Kommunale forpligtelser i servicemålaftalen

Faglige emner

Byg og Bolig›Byggesager

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt