Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341613 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Urbanisering og støj

Altaner – det nye sort – eller forbudt område?

Vi søger fra landet til byerne, og mange bor i lejligheder frem for hus med have. Vi vil have lejligheder med kvalitet. Det omfatter ofte en altan - også selvom det betyder, at man på altanen kan høre byen omkring sig. Men miljøbeskyttelsesloven forhindrer ofte, at der kan bygges altaner.

Vi flytter til byerne, fordi der er jobs, men også fordi vi vælger byen til med al dens trafik, larm og kaos. Vi vil mær­ke byens puls. Tilsvarende gælder, når vi flytter ind i de nye byområder, der er skabt i havnene eller ved omdannelse af ældre erhvervsområder – vi kan lide, at der sker noget omkring os, og vi vil mærke pulsen. For år tilbage var jeg på et studiebesøg i Gøteborg for at se og høre om omdannelsen af havneområ­derne. Et sted var der bygget boliger under forudsætning af, at isbryderne på kajen udfor skulle omplaceres til et andet sted i havnen. Da boligerne var bygget, og folk var flyttet ind, begyndte flytningen af isbryderne. Det gav anled­ning til en del ballade. Folk var flyttet ind, fordi de så livet på havnen som en kvalitet, og nu skulle de miste det.

Kommunerne bejler til de nye bor­gere, og alle vil tiltrække de ressour­cestærke. Det betyder, at der er stort fokus på at skabe attraktive bykvarte­rer og attraktive boliger. Her kommer altanerne ind. Altaner giver kvalitet til boligejerne og liv til området, når folk kommer ud af lejlighederne.

Altaner det nye sort

Der bygges mange nye huse med altaner, og de senere år er der opsat omkring 4000 altaner om året på eksi­sterende boliger – først og fremmest i Storkøbenhavn. Artikler i aviser og på nettet har haft overskrifter som ”Altaner er det nye sort” eller ”Altanen er det nye samtalekøkken”. Altanen giver mulighed for, at folk, der bor i lejlighed kan få eget lille uderum, som kan bruges til ophold, til at dyrke blomster, krydderurter m.v.

Men det er ikke tilladt at opsætte al­taner alle steder. Nogle steder forhindrer bevaringsbestemmelser det, men man­ge steder er det et spørgsmål om støj.

Mulighed for støjisolering af boliger

I følge planlovens § 15 må en lokalplan ikke udlægge arealer til boliger eller andre støjfølsomme funktioner, hvor der er støj, med mindre der laves støjafskær­mende foranstaltninger. De byggetekni­ske muligheder betyder, at der sagtens kan bygges boliger, som opfylder alle indendørs støjkrav, men det er sværere, når det kommer til udearealerne. Lo­kalplanerne skal sikre, at alle udendørs områder, der bruges til ophold i umid­delbart tilknytning til boligerne, har et støjniveau, som holder sig under den vejledende grænseværdi for området.

Ofte kan bygningerne placeres, så de danner en skærm for friarealerne. Det kender vi fra de gamle gårdrum, der er skabt af karré-bebyggelserne i byerne. Men hvad hvis solen eller attraktionen i området ligger til gadesiden?

Vejledende grænseværdier for støj

 Miljøstyrelsen har fastsat grænse­værdier for støj i forskellige områder. Planlovens bestemmelser referer til de vejledende grænseværdier, og sammen med planlægningen skal de bidrage til, at der ikke opstår konflikter om støj mellem støjende funktioner og mere følsomme funktioner.

Af Miljøstyrelsens hjemmeside fremgår det, at lovgivningen giver forskellige muligheder for at gribe ind for forskellige typer af støj. ”Derfor er anvendelsesområdet for de forskellige vejledende støjgrænser ikke helt det samme. Der er ikke tale om en enkelt grænseværdi, der skal overholdes alle steder, men om et sæt af grænsevær­dier, som afhænger af den generelle an­vendelse af det pågældende område.”

Det lyder fint, men hvordan admi­nistrerer vi det, og giver det fornuft? Umiddelbart er min erfaring, at der ses på de enkelte støjkilder hver for sig fremfor at se på et helhedsbil­lede. Og hvad så, når der er forskel på grænseværdien for støj fra vej og fra virksomheder?

Et eksempel

I Gladsaxe planlægger vi for nye boliger i et område til blandet bolig og erhverv. Syd for ejendommen ligger en større vej, som giver anledning til en del støj – ifølge vejledningen for vejstøj skal det sikres, at alle udendørs områder, der anvendes til ophold i umiddelbar til­knytning til boligerne, har et støjniveau lavere end 58 dB. Syd for ejendommen ligger et erhvervsområde, og her ligger en støjende virksomhed. Grænsevær­dierne for virksomheder fastsætter, at virksomheden ved etageboliger ikke må støje mere end 50 dB i dagtimerne, 45 dB i aftentimerne og 40 dB om natten – altså lavere end det, der accepteres for trafikstøjen. Det betyder, at vi skal indrette området, så støjgrænserne for trafik overholdes, og samtidig skal vi pålægge virksomheden en støjgrænse, som er lavere. Giver det mening?

Støj på udendørs arealer og altaner

De vejledende grænseværdier skal sikre miljømæssigt og sundhedsmæs­sigt acceptable miljøer i byen. Derfor sættes naturligvis skrappe krav til støj indendørs om natten. Men der stil­les ikke kun krav til støj i boligen. Det forekommer rigtigt, at planlægningen skal sikre, at der er udendørs opholds­arealer, der ikke er støjramte, og hvor der kan søges ro. Men når det er op­fyldt, hvorfor kan man så ikke supplere med fx en altan, hvor støjniveauet er højere. Folk kan jo frit vælge, om de vil bruge altanen til ophold om dagen, om aftenen eller i weekenden. Skal vi med planlægningen være herre over det? Vi bestemmer jo ikke, at man kun må gå tur i stille områder og ikke langs støjende veje.

Ønsker til lovgivningen

KL udsendte i juni 2014 et notat om væksthæmmere i den fysiske planlæg­ning. Et eksempel handler om, at uflek­sible støjgrænser hæmmer integration af boliger og erhverv i byerne. Et tvær­ministerielt udvalg og KL skal komme med forslag til ændring af regler og administrativ praksis på baggrund af notatet. Mit håb er, at de kommer med forslag, som giver mulighed for at se mere helhedsorienteret på støjen, og som giver en større frihed til at plan­lægge for altaner, hvor de vejledende græseværdier for virksomhedsstøj og trafikstøj er overskredet, så længe der samtidig er planlagt for andre udendørs opholdsarealer, der ikke er belastet med støj. Det handler ikke om at stille virksomhederne ringere, men om at til­byde folk nogle attraktive boliger, hvor de kan nyde livet i byen eller havnen. Derfor bør man samtidig komme med bud på, hvordan virksomhederne kan sikres mod klager, så de ikke får nye store udgifter.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Britt Vorgod Pedersen - P000016 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

Byplanchef

Britt Vorgod Pedersen - P000016

Gladsaxe Kommune - 3460

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt