Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341457 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Digital selvbetjening

Effektiv sagsbehandling med BYG&MILJØ

Selvbetjeningsløsningen BYG&MILJØ er nomineret til årets digitaliseringspris. I Gladsaxe Kommunes byggesagsafdeling har den medvirket til effektiviseringer på ti procent.

BYG&MILJØ (BOM) er en habil selvbe­tjeningsløsning for byggeansøgninger og visse miljøansøgninger. I Gladsaxe Kommune var vi med i udviklingen, der startede i 2009 med Digital Offentlig Byggesagsbehandling.

Digitale byggeansøgninger har løftet vores sagsbehandling til et helt andet niveau. I ”gamle dage” var om­kring 70 pct. af ansøgningerne man­gelfulde. Det gav lang sagsbehandling og utilfredse ”kunder”, fordi kommuni­kationen var træg. I dag er der stadig mangelfulde ansøgninger (20-30 pct.), men dokumenter, der bliver eftersendt, er nemme at holde styr på, og kommu­nikationen er entydig.

Det skyldes for det første, at der er indbygget en vejledning i BOM, og for det andet ligger kommunens tegningsarkiv nu på et weblager, som man også kan nå fra sin egen PC. Dermed har man ofte klaret første fase i en ny byggesag.

Danmark er sideløbende blevet almen digital. Der er ikke længere en digital angst, og det mærker vi i den kommunale forvaltning. Tidligere kom der hver dag 10-20 borgere på rådhuset med spørgsmål til deres ansøgning. Nu har vi højst ti om måneden.

BOM er en god løsning – så god, at den er indstillet til årets digitaliserings­pris (kategori effektivisering).

Digital fremtid

Oprindelig skulle softwaren også omfatte et sagsbehandler-modul, så ansøgeren kunne ”følge sin sag”. Fx når den var i høring eller til politisk be­handling. Det har vi stadig til gode. Til gengæld blev den tidlige byggesagsud­gave udvidet med en miljødel, som nu bliver løbende udviklet i et samarbejde mellem styrelserne. I første fase er det dog kun få sagstyper inden for miljølov­givningen, der kan behandles – resten er planlagt inden udgangen af 2015. Yderligere vil Kulturstyrelsen gerne udvide med fx fredede og bevarings­værdige bygninger.

Vi har hørt, at de professionelle rådgivere er glade for BOMs vejled­ning – enkelte har endda droppet egne tjeklister. I Gladsaxe udviklede vi den digitale ”stempling” af tegninger, men inden længe overhaler de nye 3D værktøjer givetvis den lidt gammeldags tænkning. Bygnings Informations Mo­deller er i rivende udvikling, og disse værktøjer passer fint til BOM.

Der er ikke længere en digital angst, og det mærker vi i den kom­munale forvaltning. Tidligere kom der hver dag 10-20 borgere på rådhuset med spørgs­mål til deres ansøgning. Nu har vi højst ti om måneden.

Effektiviseringsgevinst på ti procent

KOMBIT, der stod for udviklingen, holdt en del landsdækkende møder før introduktionen sidste år. Der var en række forberedelser, som den enkelte kommune skulle gøre. De nødvendige integrationer kom dog alligevel bag på flere kommuner, der ikke fik det fulde udbytte lige fra starten. I Gladsaxe var vi klar, til gengæld viste der sig pro­blemer ude hos brugerne. Typisk med digitalt login hos de professionelle og almindelige IT-problemer hos private. I starten glødede telefonerne, men nu er der næsten ingen, der ringer.

Sidst på året 2014 fik alle kommuner fuld integration til ESDH systemerne og dermed mulighed for autojournalise­ring og anden rationalisering. Man kan sige, at BOM udgjorde forudsætningen for digital sagsbehandling, men først med integrationen til de øvrige syste­mer kom den virkelige effektivisering. Kombinationen af autojournalisering, GIS og weblager med selvbetjenings­modulet har fx givet en effektivise­ringsgevinst på ti pct. i Gladsaxes byggesagsafdeling.

Nu har vi danmarks korteste sags­behandlingstid og ”BOM” stærke medarbejdere.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Bygningsinspektør, Gladsaxe Kommune
Erik Scheldon

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig
Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt