Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 331222 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
4. oktober 2022 - 9:00

NIMBY eller bare en del af opgaven?

Stærke borgerreaktioner er kommet for at blive. Man kan spørge, om det er opportunt, at relativt få naboer og sympatiserende aktivister skal kunne trænere anlæg af f.eks. samfundsnyttig karakter. NIMBY-kortet bliver ofte trukket, men er det fair, eller skal vi bare leve med, at folk bruger deres røst, når de bliver presset? Hvad med at arbejde mere professionelt med processer og gøre debatten mere bred?
 

Vi har alle vores eksempler. Vi kender det fra Lærkesletten eller Lynetteholm, men oplever det oftest i en langt mindre skala. Der er altid nogen, som synes, at det er for meget, det som kommunen vil. I Hørsholm Kommune, som er en mindre kommune i Nordsjælland, har vi også vores aktuelle eksempler. Jeg vil tage udgangspunkt i placeringen af et nyt spildevandsrenseanlæg.

Vores spildevandssamarbejde med 8 andre kommuner bygger på en vision om at skabe et eller flere store effektive renseanlæg til erstatning for 14 driftstunge og utidssvarende renseanlæg. Efter en omfattende strukturanalyse pegede pilen på, at der skal etableres ét anlæg i Frederikssund Kommune og ét i Hørsholm.

Man skal jo altid være villig til at tage en for holdet i et samarbejde, men der var også en gevinst for Hørsholm i at få et bæredygtigt, overdækket og landsskabstilpasset state-of-the-art anlæg med kun 5 husstande inden for 300 meter som erstatning for det eksisterende åbne, utidssvarende anlæg til glæde for de ca. 250 husstande inden for en radius af 300 meter.

Der var klare fordele for det lokale samfund som helhed og god overensstemmelse med det politiske flertals ønske om en miljømæssig bæredygtig kommune med høj vandkvalitet i både vandløb, søer og hav.

Der blev afholdt borgermøder og på anden måde sikret borgerinddragelse til skabelse af dialog mellem interessenterne. Et af redskaberne var en referencegruppe, der havde til formål at inddrage alle interessenter for at skabe dialog og viden om alle projektets facetter. Der var god interesse for referencegruppen, men realiteten blev dog hurtigt, at det reelt kun var naboer til de kommende anlæg og andre, som var modstandere af et nyt renseanlæg, som repræsenterede borgerne.

Det har sidenhen vist sig, at der er en reel mulighed for at inddrage et andet spildevandssamarbejde i etablering af et stort nyt centralrenseanlæg, hvorefter foreløbigt arbejdes med placering af anlægget i en anden kommune.

 

Udfordingerne

Det eksisterende renseanlæg i Hørsholm, der viser hvor bynært det ligger.

Erfaringerne fra især renseanlægsprojektet er et eksempel på, at der kan være tydelige udfordringer, når der skal laves nødvendige infrastrukturprojekter.

Det må også konstateres, at modstandere af projekterne bedre kan mobilisere sig end f.eks. det flertal, som er positivt indstillet overfor et projekt. I forholdet til valget i 2021 har Borgmesteren udtalt, at man ikke behøver at være nogen skarp valganalytiker for at se, at Borgmesteren mistede stemmer i det valgdistrikt, hvor anlægget var planlagt til at ligge.

Når man udvikler projekter, er den klassiske udfordring også, at borgere, som endnu ikke er flyttet ind (hvis indflytning projekterne ofte er lavet for), ikke har nogen stemme – hverken i den aktuelle debat og sjældent til det førstkommende kommunevalg!

 

VI må spørge os selv om, om vi er gode nok til at fortælle borgerne om vision og mål for de projekter, der er politisk ønsket. I forhold til renseanlægget var vi næppe gode nok til dele billedet af, at målet var at etablere et landskabeligt tilpasset bæredygtigt anlæg med en optimal rensning, forberedt til kommende spildevandsudfordringer, fremfor et grimt betonanlæg med en fæl lugt i driftsfasen.

I forhold til renseanlægscasen må vi også udfordre os på, om vi bragte de relevante erfaringer i spil i forhold til balancen i faglighed mellem teknik, proces og kommunikation og skabelse af synergi i samarbejdet? Det er krævende at skabe synergi og et proaktivt sammenspil mellem forskellige kommuner og forsyningsselskab, når der trods alt både er interessesammenfald og -modsætninger.

 
"Tiden kræver, at vi kommer op på en større klinge i forhold til processerne og dialogen med borgerne, så den svarer til vores dybe professionelle tilgang til de tekniske discipliner! Kommunikation og procesforståelse er basal i store anlægsprojekter, og det skal være en større del af vores professionalisme. "
 

Hvad skal der til?

Det er altid fair, at folk kommer med deres mening. Holdningsudveksling er basalt i vores demokrati, og det må aldrig blive dem og os. Modstand er ikke bare NIMBY, men ofte udsigten til en stor omvæltning for nogle mennesker, hvilket de bliver presset af. Der er selvfølgelig dele, som ikke er fair, f.eks. chikane eller trusler af valgte beslutningstagere, embedsfolk m.fl.

Vi har meget erfaring, som vi kan bringe i spil, men tiden kræver, at vi kommer op på en større klinge i forhold til processerne og dialogen med borgerne, så den svarer til vores dybe professionelle tilgang til de tekniske discipliner! Kommunikation og procesforståelse er basal i store anlægsprojekter, og det skal være en større del af vores professionalisme.

Vores samarbejder med andre kommuner og forsyningsselskaber skal hele tiden udvikles, for en del af processen er at være i samme båd i de konkrete projekter.

Der er mange modeller på interessentsamarbejde. I Hørsholm går vi nu skridtet videre med etablering af borgerpanel og etablering af borgerråd baseret på OECD’s principper, ligesom vi i et par år har haft gode resultater med en digital borgerdialogplatform. Men vi skal hele tiden videre: Når der kommer ny teknisk viden, skal vi tilegne os den, og når der kommer ny viden om proces, kommunikation og inddragelse, så skal vi kunne det og ikke først bringe det i spil, når det handler om krise-management.

 

Foto øverst:

Det nye centralrenseanlæg i Hillerød er et landskabstilpasset anlæg, som er et godt bud på, hvordan renseanlæg vil se ud i fremtiden.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ole Stilling - P008588 - Hørsholm Kommune - 3977s billede

Direktør

Ole Stilling - P008588

Hørsholm Kommune - 3977

Bragt i

Teknik & Miljø - September 2022

Relaterede sider

  • Klimaplanerne er vedtaget - kommunerne er trukket i arbejdstøjet
  • Teknik & Miljø - December 2022 LÆS ONLINE
  • Faggruppernes 2022
  • Teknik & Miljø - December 2022
  • Teknik & Miljø - November 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - November 2022
  • Teknik & Miljø - Oktober 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Oktober 2022
  • Der er brev... og det er hot!
  • KTC skal bidrage med viden til Plan22+

Faglige emner

Forsyning
Plan

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Odense Kommune - 4746s billede

Adm. direktør

Erik Jespersen

Odense Kommune - 4746

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt