Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341421 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
4. oktober 2022 - 9:00

NIMBY eller bare en del af opgaven?

Stærke borgerreaktioner er kommet for at blive. Man kan spørge, om det er opportunt, at relativt få naboer og sympatiserende aktivister skal kunne trænere anlæg af f.eks. samfundsnyttig karakter. NIMBY-kortet bliver ofte trukket, men er det fair, eller skal vi bare leve med, at folk bruger deres røst, når de bliver presset? Hvad med at arbejde mere professionelt med processer og gøre debatten mere bred?
 

Vi har alle vores eksempler. Vi kender det fra Lærkesletten eller Lynetteholm, men oplever det oftest i en langt mindre skala. Der er altid nogen, som synes, at det er for meget, det som kommunen vil. I Hørsholm Kommune, som er en mindre kommune i Nordsjælland, har vi også vores aktuelle eksempler. Jeg vil tage udgangspunkt i placeringen af et nyt spildevandsrenseanlæg.

Vores spildevandssamarbejde med 8 andre kommuner bygger på en vision om at skabe et eller flere store effektive renseanlæg til erstatning for 14 driftstunge og utidssvarende renseanlæg. Efter en omfattende strukturanalyse pegede pilen på, at der skal etableres ét anlæg i Frederikssund Kommune og ét i Hørsholm.

Man skal jo altid være villig til at tage en for holdet i et samarbejde, men der var også en gevinst for Hørsholm i at få et bæredygtigt, overdækket og landsskabstilpasset state-of-the-art anlæg med kun 5 husstande inden for 300 meter som erstatning for det eksisterende åbne, utidssvarende anlæg til glæde for de ca. 250 husstande inden for en radius af 300 meter.

Der var klare fordele for det lokale samfund som helhed og god overensstemmelse med det politiske flertals ønske om en miljømæssig bæredygtig kommune med høj vandkvalitet i både vandløb, søer og hav.

Der blev afholdt borgermøder og på anden måde sikret borgerinddragelse til skabelse af dialog mellem interessenterne. Et af redskaberne var en referencegruppe, der havde til formål at inddrage alle interessenter for at skabe dialog og viden om alle projektets facetter. Der var god interesse for referencegruppen, men realiteten blev dog hurtigt, at det reelt kun var naboer til de kommende anlæg og andre, som var modstandere af et nyt renseanlæg, som repræsenterede borgerne.

Det har sidenhen vist sig, at der er en reel mulighed for at inddrage et andet spildevandssamarbejde i etablering af et stort nyt centralrenseanlæg, hvorefter foreløbigt arbejdes med placering af anlægget i en anden kommune.

 

Udfordingerne

Det eksisterende renseanlæg i Hørsholm, der viser hvor bynært det ligger.

Erfaringerne fra især renseanlægsprojektet er et eksempel på, at der kan være tydelige udfordringer, når der skal laves nødvendige infrastrukturprojekter.

Det må også konstateres, at modstandere af projekterne bedre kan mobilisere sig end f.eks. det flertal, som er positivt indstillet overfor et projekt. I forholdet til valget i 2021 har Borgmesteren udtalt, at man ikke behøver at være nogen skarp valganalytiker for at se, at Borgmesteren mistede stemmer i det valgdistrikt, hvor anlægget var planlagt til at ligge.

Når man udvikler projekter, er den klassiske udfordring også, at borgere, som endnu ikke er flyttet ind (hvis indflytning projekterne ofte er lavet for), ikke har nogen stemme – hverken i den aktuelle debat og sjældent til det førstkommende kommunevalg!

 

VI må spørge os selv om, om vi er gode nok til at fortælle borgerne om vision og mål for de projekter, der er politisk ønsket. I forhold til renseanlægget var vi næppe gode nok til dele billedet af, at målet var at etablere et landskabeligt tilpasset bæredygtigt anlæg med en optimal rensning, forberedt til kommende spildevandsudfordringer, fremfor et grimt betonanlæg med en fæl lugt i driftsfasen.

I forhold til renseanlægscasen må vi også udfordre os på, om vi bragte de relevante erfaringer i spil i forhold til balancen i faglighed mellem teknik, proces og kommunikation og skabelse af synergi i samarbejdet? Det er krævende at skabe synergi og et proaktivt sammenspil mellem forskellige kommuner og forsyningsselskab, når der trods alt både er interessesammenfald og -modsætninger.

 
"Tiden kræver, at vi kommer op på en større klinge i forhold til processerne og dialogen med borgerne, så den svarer til vores dybe professionelle tilgang til de tekniske discipliner! Kommunikation og procesforståelse er basal i store anlægsprojekter, og det skal være en større del af vores professionalisme. "
 

Hvad skal der til?

Det er altid fair, at folk kommer med deres mening. Holdningsudveksling er basalt i vores demokrati, og det må aldrig blive dem og os. Modstand er ikke bare NIMBY, men ofte udsigten til en stor omvæltning for nogle mennesker, hvilket de bliver presset af. Der er selvfølgelig dele, som ikke er fair, f.eks. chikane eller trusler af valgte beslutningstagere, embedsfolk m.fl.

Vi har meget erfaring, som vi kan bringe i spil, men tiden kræver, at vi kommer op på en større klinge i forhold til processerne og dialogen med borgerne, så den svarer til vores dybe professionelle tilgang til de tekniske discipliner! Kommunikation og procesforståelse er basal i store anlægsprojekter, og det skal være en større del af vores professionalisme.

Vores samarbejder med andre kommuner og forsyningsselskaber skal hele tiden udvikles, for en del af processen er at være i samme båd i de konkrete projekter.

Der er mange modeller på interessentsamarbejde. I Hørsholm går vi nu skridtet videre med etablering af borgerpanel og etablering af borgerråd baseret på OECD’s principper, ligesom vi i et par år har haft gode resultater med en digital borgerdialogplatform. Men vi skal hele tiden videre: Når der kommer ny teknisk viden, skal vi tilegne os den, og når der kommer ny viden om proces, kommunikation og inddragelse, så skal vi kunne det og ikke først bringe det i spil, når det handler om krise-management.

 

Foto øverst:

Det nye centralrenseanlæg i Hillerød er et landskabstilpasset anlæg, som er et godt bud på, hvordan renseanlæg vil se ud i fremtiden.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ole Stilling - P008588s billede

Ole Stilling - P008588

Bragt i

Teknik & Miljø - September 2022

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Når man taler om solen, så skinner den
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Forsyning
Plan

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt