Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341513 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. maj 2015 - 8:00
Grødeskæring forhindrer ikke oversvømmelser

Lad ådale være ådale igen

Især landbruget kritiserer kommunerne hårdt for ikke at vedligeholde vandløb, når ekstrem regn forårsager oversvømmelser og tab af afgrøder. Men er det så simpelt? Måske er hyppigere grødeskæring ikke løsningen, men derimod at lade ådalene få deres funktion tilbage som ådale.

I oktober 2014 lammede et af de mest ekstreme regnvejr nogensinde målt i Danmark store dele af Nordjylland. Knap var de mange spærrede veje begyndt at åbne igen, før debatten om, hvem der bærer skylden for de vold­somme oversvømmelser, gik i gang.

Fra forskellige sider – blandt andet lokale vandløbslaug, landbrug og poli­tikere – blev regnbygerne hurtigt afløst af byger af kritik af den kommunale vedligeholdelse af de nordjyske vandløb. Spørgsmålet er imidlertid, hvor meget det ville have hjulpet på oversvømmel­serne, hvis vedligeholdelsen af vandløb havde været mere omfattende og even­tuelt havde inkluderet opgravning.

Svaret er, at hverken øget vedlige­holdelse eller opgravning i den givne si­tuation ville have gjort en forskel. Hvis der falder mellem 100 og 180 mm regn inden for to døgn mod en normal ned­børsmængde for hele måneden på cirka 83 millimeter, vil vandet på ingen måde kunne rummes inden for et vandløbs normale profil.

I en sådan situation er vandløbet nødt til at bruge sit naturlige oversvøm­melsesareal, nemlig ådalen til at føre denne store mængde vand videre. Her opstår så desværre den problemstilling, at ådalene er opdyrkede og beboede, og at en stor del af de naturlige våd­områder langs vandløbene er fjernet og erstattet med dyrkede marker. Da markerne er drænede, sker afstrømnin­gen dobbelt så hurtigt med den konse­kvens, at der sker større oversvømmel­ser længere nedstrøms.

Modelopsætning og store mængder vand

For at illustrere ovenstående har Rambøll foretaget en beregning af konsekvenserne i henhold til gældende regulativ for et konkret nordjysk vand­løb, hvor der i oktober 2014 var store oversvømmelser.

Der er anvendt de faktuelle regu­lativmæssige forhold for vandløbet, hvad angår ruhed (udtryk for grøde­mængden/vedligeholdelsesgraden) og herudfra er de afvandingsmæssige konsekvenser for de omkringliggende arealer ”genskabt”. Der er udført en tilsvarende beregning for forhold med en omfattende vedligeholdelse, hvor der ikke er grøde tilstede i vandløbet og endelig en beregning med en udvidet vandløbsprofil.

Det konkrete nordjyske vandløb er op­målt i 2009, og opmålingen er indlagt i det hydrauliske modelværktøj MIKE11, der beregner strømninger i selve vand­løbssystemet. Da der i uge 42 i 2014 var tale om meget store vandføringer med oversvømmelser på terræn, er det nødvendigt at koble vandløbsmodellen med en terrænmodel. Denne del hånd­teres af modelværktøjet MIKE Flood, som kobler MIKE11 med MIKE21, hvor MIKE21 indeholder en terrænmodel for området baseret på den danske digitale terrænmodel. Koblingen af de to model­ler sikrer, at vandet frit kan strømme over vandløbets brinker til terrænet ved oversvømmelser og på samme måde tilbage igen ved faldende vandføring. Koblingen giver derfor en ret præcis beskrivelse af oversvømmelsernes ud­bredelse i en given situation.

De store vandmængder i uge 42 betød, at Naturstyrelsens vandløbssta­tioner blev sat ud af drift. Der foreligger derfor ikke reelle målinger af vandførin­gen i vandløbene fra perioden. Derfor er nedbørsdata er hentet fra Frede­rikshavn Centralrenseanlæg, hvor der ifølge DMI faldt 105,8 mm på 36 timer. Normalen for Nordjylland for hele okto­ber måned er 83 mm.

Det fremgår af Tabel 1, at der var tale om ekstreme hændelser, og der skal til tabellen bemærkes, at der her kun er tale om officielle målestationer, hvorfor der sagtens kan være faldet endnu større nedbørsmængder lokalt.

Nedbøren er omregnet til en af­strømning baseret på tidligere analyser af sammenhængen mellem vandføring og nedbør. Hvor stor afstrømningen er til vandløbet under en given ned­børshændelse afhænger i høj grad af jordmatricens vandindhold. Baseret på DMI’s tørkeindeks for perioden, se Figur 1, er tilbageholdelse af vandet i jorden i oplandet bestemt til 10 pro­cent Ud fra de forudsætninger er den maksimale afstrømning fra oplandet i perioden bestemt til 550 l/s/km2.

Til beskrivelsen af de faktiske for­hold i uge 42 er benyttet et manningtal 20 i modelopsætningen. Manningtallet er et udtryk for vandløbets ruhed (mod­stand), som blandt andet er styret af grødevæksten og bundsubstratet. Jo hø­jere manningtal, jo lavere er vandløbets ruhed. Da der umiddelbart inden hæn­delsen i uge 42 ifølge kommunen var blevet skåret grøde i vandløbet, må der forventes en relativ lav ruhed, og derfor er anvendt et relativt højt manningtal.

Forskellige forudsætninger, samme resultat

Beregningerne af de eksisterende for­hold viser udbredelsen af oversvømmel­serne langs vandløbet under de givne omstændigheder. For at undersøge påstandene om, at oversvømmelserne i uge 42 kunne have været undgået eller minimeret, hvis de nordjyske vandløb havde været hårdere vedligeholdt eller gravet bredere, er der yderligere regnet på to fiktive scenarier.

Det ene scenarie viser oversvøm­melserne samme sted med en øget vedligeholdelse af vandløbet. Den er simuleret ved at ændre manningtallet for vandløbet fra 20 til 30, hvilket svarer til et vandløb med en meget begrænset ruhed som følge af, at grøden er fjernet. Som det fremgår af Figur 2, vil dette ikke have nogen betydning for over­svømmelsernes udbredelse.

Til det andet scenarie er samtlige profiler i vandløbet udvidet med to me­ter i bredden. Undtagelsen er broer og bygværker på strækningen. Ændringen giver profiler, der er op til syv meter brede med en dybde på op til tre meter. Der er i dette scenarie regnet med et manningtal 20, som under eksisterende forhold. Som det fremgår af Figur 2, viser beregningerne, at det ikke ville have nogen effekt på udbredelsen af oversvømmelserne at gøre det aktuelle vandløb bredere.

Da der er en vis usikkerhed på den faktiske afstrømning, er de tre oven­stående scenarier desuden regnet igennem med en afstrømning på 100 l/s/km2 og 350 l/s/km2. Beregningerne viser, at der ved en afstrømning på 100 l/s/km2 ikke vil ske oversvømmelser langs vandløbet ved de tre scenarier. En afstrømning i denne størrelsesorden er altså underestimeret i forhold til de faktiske forhold i uge 42. Den statisti­ske medianmaksimumafstrømning for vandløbet er 50 l/s/km2, vandløbet vil derfor under normale omstændigheder have tilstrækkelig kapacitet til at hånd­tere afstrømningen fra oplandet.

Beregningerne med de 350 l/s/km2 viste for alle tre scenarier oversvømmel­ser i samme arealmæssige størrelses­ orden, som kan konstateres ved en af­strømning på 550 l/s/km2. Dog med en lavere vandstand på terræn. Beregnin­gerne viser altså, at når afstrømningen fra oplandet er så ekstrem, som i uge 42, vil det naturlige bufferareal i ådalen komme i spil uanset graden af vedlige­holdelse. Samtidig har beregningerne også vist, at vedligeholdelsen og en eventuel udvidelse af profilet vil have en vis effekt ved mere hyppigt forekom­ne mindre vandføringer som eksempel­vis median maksimum og årsmiddel.

Skyldsspørgsmålet

Med baggrund i de udførte beregninger på et konkret vandløb i det nordjyske i forbindelse med den ekstreme nedbør i oktober 2014 kan det konkluderes, at det ikke vil have nogen betydning for de arealmæssige konsekvenser, om der udføres en mere hårdhændet (hyppig) vedligeholdelse af vandløbet ved enten grødeskæring eller egentlig opgravning.

På den baggrund vil Rambøll gerne anspore til, at debatten om ”skylds­spørgsmålet” i forlængelse af oversvøm­melserne får flere nuancer. Hverken kommunerne, Naturstyrelsen, Miljømi­nisteren eller de nye vandplaner kan klandres for de mange gener og skader, som oversvømmelserne har skabt.

I de kommende år skal mange kom­muner udarbejde reviderede vandløbs­regulativer – en revision, der skal tage udgangspunkt i vandløbsloven og de kommende indsatser og miljømål under EU’s Vandrammedirektiv. I henhold til vandløbslovens formålsparagraf skal vandløb benyttes til afledning af vand, navnlig overfladevand, spildevand og drænvand. Dette skal dog ske under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten.

Med andre ord, så kan der ikke ud­arbejdes regulativer, der udelukkende tager hensyn til afledningen af vand. I den forbindelse er det væsentligt at huske på, at eventuelt nye regulati­ver med mere vedligeholdelse i form af grødeskæring/oprensning ikke vil fungere som en vandtæt løsning på monsterregn som den, vi så for nylig i Nordjylland.

Når man dyrker arealer, der ligger i ådale, eller når man bygger huse/som­merhuse på arealer, der ligger omkring havniveau (i nogle tilfælde under), vil det uundgåeligt give problemer med afvandingen, uanset om vandløbene er kraftigt opgravet og ryddet for grøde. Vandløb har altid gået over sine bred­der ved stor afstrømning. Det er en del af vandløbets naturlige dynamik. Dyrkning af eller bebyggelser på de lavtliggende arealer indebærer derfor naturligt en risiko for oversvømmelse. I stedet bliver vi nødt til at fokusere på mere gennemgribende tiltag i ådalene, som kan opmagasinere vandet fra åer uden nødvendigvis at involvere barri­erer eller andre tekniske anlæg. De gen­nemgribende tiltag kommer formentlig til at kræve, at eksempelvis dyrknings­jord må omlægges, så ådalene får deres oprindelige funktion tilbage.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Hydrauliker
Kristine Elizabeth Mulbjerg
Rambøll

Relaterede sider

  • Vandmiljøkonference d. 5.-6. september 2022
  • Generalforsamling og netværk om Friluftsliv
  • Genopliv det Grønne Danmarkskort
  • Forslag til miljøkompenserende tiltag ift. Landbrugspakken
  • Billigere at parkere vandet på landet
  • JP.DK: Kommunale chefer: Vandproblemer kan løses for en tiendedel af prisen
  • Luise Pape Rydahl ny formand for faggruppen Natur og overfladevand i KTC
  • Klimatilpasning i vandløb – komplekse kommunale opgaver
  • Klimatilpasning kan skabe værdi for alle
  • Mirakler søges i den danske natur

Faglige emner

Natur og overfladevand݁dale og enge

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt