Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341688 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
15. december 2015 - 15:32
DEBAT

Kunsten at slå streger

Som svar til Allan Pratt, der i Teknik & Miljø stiller spørgsmål til afgrænsningen af de boringsnære beskyttelsesområder, vil Naturstyrelsen her udfolde, hvordan arbejdet med afgrænsning af BNBO´er gribes an, og hvordan kommunerne kan forvente at blive inddraget.

I Naturstyrelsen er det vores opgave at sikre et oplyst grundlag for drikkevandsbeskyttelsen, som kommuner, regioner, vandværker og lodsejere kan udmønte.  Vi afslutter i 2015 den landsdækkende kortlægning af Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og viderefører kortlægningen af indvindingsoplande uden for disse. I øjeblikket har vi et øget fokus på Boringsnære Beskyttelsesområder (BNBO), idet Folketinget har vedtaget, at der skal afgrænses BNBO for alle drikkevandsboringer til almene vandforsyningsanlæg, der ikke allerede har et sådant. 

Beregninger er en balancegang

Som en service for kommunerne og for at opnå et ensartet grundlag for afgrænsningerne, vil Naturstyrelsen stå for opgaven. Vi er i øjeblikket i gang med at afdække, hvilke og hvor mange boringer, der er tale om, samt indsamler eksisterende data. Vi gennemfører afgrænsningen af BNBO´er frem til udgangen af 2016.

Naturstyrelsen skal sammen med regioner og kommuner sikre, at drikkevandsbeskyttelsen er tilstrækkelig, og at retssikkerheden for de berørte lodsejere er intakt. BNBO rammer lige ned i balancegangen imellem en god og langsigtet beskyttelse af drikkevandet over for den enkelte lodsejers lovlige brug af sine arealer. Vi skal derfor – ud fra den bedste tilgængelige viden - give et bud på, hvilke arealer, der skal afgrænses som BNBO omkring den enkelte vandboring, og som det efterfølgende – evt. mod erstatning - er muligt at lægge yderligere restriktioner på anvendelsen af. Når vi gør det, skal det være enkelt for kommuner og vandværker at kommunikere hvorfor.

Allan Pratt stiller spørgsmålstegn ved, om de skarpe afgrænsninger, der fremkommer ved beregning, er fagligt troværdige, og om de er tilstrækkeligt operationelle at administrere efter for kommunerne. Det er en væsentlig diskussion at tage, som vi gerne går ind i.

Vejledningen om afgrænsning af BNBO´er giver metodefrihed inden for visse grænser. Den metodefrihed gælder naturligvis stadig, selv om Naturstyrelsen står for opgaven, lige som det står kommunerne frit for at afgrænse BNBO´er for egne midler efter de retningslinjer, som vejledningen angiver.

Både den cirkulære standardafgrænsning og den beregnede afgrænsning resulterer i en grænsedragning, som er trukket ud fra en række fysiske parametre, der alle er behæftet med usikkerheder. I Naturstyrelsen har vi valgt at beregne BNBO´erne i modsætning til at lægge en standardiseret cirkulær beskyttelseszone omkring alle boringer. 

Dialog med kommunerne – også om det faglige

Beslutningen er truffet på baggrund af en dialogproces med rådgivere og de kommuner, der fik afgrænset BNBO i 2012-13. Flertallet af dem har peget på, at den analytiske og semianalytiske beregning er en metode, der er tilpas enkel at udføre og efterfølgende administrere efter. Den betragtning er vi enige i. De usikkerheder ved metoden, som Allan Pratt refererer til i sin artikel, er vi bevidste om.

Vi ved fra vores arbejde med grundvandskortlægningen, at datagrundlaget varierer, og at der, uanset hvilken metode vi vælger, vil være usikkerheder og vurderinger forbundet med afgrænsningen. Det væsentlige for os er, at de parametre, som lægges til grund for beregningerne, er ensartede og fagligt accepterede. I skrivende stund er vi midt i en udbudsproces, og vi har i beskrivelsen af opgaven lagt fokus på datagrundlaget.

I efteråret 2015 har vi igangsat arbejdet med at afklare hvilke boringer, der skal beregnes BNBO for i denne omgang. I den proces tager vi kontakt til alle de kommuner, der har almene drikkevandsboringer uden BNBO, for at inddrage den lokale viden om boringerne. Vi er klar over, at der er forskel på, hvor dybt de enkelte kommunale grundvandsmedarbejdere ønsker at gå ind i den faglige diskussion om afgrænsningerne, men vi ønsker en gennemsigtig og åben dialog om de data, der ligger til grund for beregningerne. Derfor får kommunerne mulighed for at bidrage til kvalitetssikring og præcisering af de parametre, der indgår i beregningerne, lige som de får lejlighed til at kommentere på de afgrænsninger, der beregnes. Endelig offentliggøres alle afgrænsninger på Danmarks Miljøportal.

Vi støtter op om, at der kommer opmærksomhed om drikkevandsboringerne, og fra Naturstyrelsens side vil vi hilse det velkomment, hvis kommuner og vandværker ønsker at gøre offentligheden opmærksom på de ressourcer, der gemmer sig under jorden. I styrelsen er vi sammen med vandværker og kommuner i gang med at rejse ny skov flere steder i landet, som skal beskytte grundvandet, lige som der er kampagner i gang fra flere sider – bl.a. imod sprøjtemidler i private haver. Det understreger, at det er en fælles opgave at passe på vores drikkevand.

Som en del af det fortsatte arbejde, er der netop nedsat en koordinationsgruppe på tværs af de største aktører inden for drikkevand. Der ser vi som et vigtigt skridt hen imod en god og åben dialog med alle, der har interesse i vores arbejde.

Naturstyrelsen afgrænser Boringsnære Beskyttelsesområder omkring indvindingsboringer for alle almene drikkevandsforsyningsanlæg i Danmark, der ikke allerede er pålagt en afgrænsning. Projektet skal være afsluttet inden udgangen af 2016. Du kan følge arbejdet og se nyhedsbrevet fra Naturstyrelsens Rejsehold om Vandforsyning her http://naturstyrelsen.dk/vandmiljoe/vand-i-hverdagen/drikkevand/rejsehold-om-vandforsyning/

Den analytiske metode beskriver vandets strømningsfelt i jorden ud fra en række simple antagelser.  I den semi-analytiske metode AEM (Analytic Element Method) beskrives det samlede strømningsfelt i jorden forårsaget af to eller flere indvindingsboringer (det såkaldte superpositionsprincip) under hensyntagen til indbyrdes påvirkning fra indvindinger, randbetingelser, lagtykkelse og effektiv porøsitet. Der sker gennem opbygning af en kalibrerbar og skala-uafhængig 2D strømningsmodel, der hviler på en række data som geologisk lagfølge, grundvandsdannelse og geologisk heterogenitet i form af polygoner.

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Anne Iversen Hansen m.fl.
Naturstyrelsens BNBO team, Aalborg

Relaterede sider

  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune
  • Krav til oplysninger ved anmodninger om kommunale fællesprojekter
  • Definition af "enighed" i forhold til en kystbeskyttelsesansøgning
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Blå flag havne - Søger inspiration
  • Erosion/skade på kyst - Akut risiko for personsikkerhed og bygninger

Faglige emner

Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt