Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 331597 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af mo@regionsjaell...
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2018 - 12:56
Havne

Kommunale færger er på god kurs

Ikke alle rådhuse har lige stor maritim viden og kommunens færgefart bliver let en lille, specialiseret niche blandt andre og større opgaver. Derfor er det oplagt at bruge Færgesekretariatet som platform for vidensdeling og udvikling af fælles kommunale løsninger, lyder opfordringen fra sekretariatets formand.
 

Færgesekretariatet er et samarbejde mellem de 18 danske kommuner, som har egne øer og færger. I alt knap 30 øer og et tilsvarende antal færger. Vi arbejder også sammen med andre kommuner med maritime interesser. Færgesekretariatet blev stiftet i 2015 og hovedformålet er at fremme driftsoptimering og et løbende kommunalt samarbejde på færgeområdet. Vi har sammen haft flere gode events - fra høringer på Christiansborg til mere tekniske arbejdsgrupper rundt i landet.

I de tre år vi har været i gang, har vi særligt arbejdet på:

  1. at få udviklet en afløserfærge, der kan benyttes som beredskab ved eksempelvis dokophold eller ekstra kapacitetskrav
  2. en ny færgeføreruddannelse tilpasset vores behov for sikker og servicevenlig sejlads
  3. fælles indkøbsaftaler - ofte med gode besparelser - i forhold til diesel, redningsmidler, maling, bookingsystemer, søforsikringer etc.
  4. udvikling af teknisk optimering, energibesparende tiltag, og erfaringsudveksling særlig i forhold til el-drift
  5. turistfremme, Ø-Pas, Ø-Hop og det mere overordnede at skabe merværdi med færgen.
 

Fælles optimering

På de fleste af disse indsatsområder har vi samlet opnået betydelige besparelser og optimeringer. Færgefarten er ofte, bortset måske fra de egentlige ø-kommuner, en lidt specialiseret disciplin i forhold til kommunens øvrige opgaver.

Søens særlige forhold spiller ind her, og ikke alle steder er der på rådhusene lige stor maritim viden – og dermed mulighed for altid effektivt at lede indsatsen og få de bedst mulige optimeringer. Vi har gode folk sat på vore overfarter, men ofte er de travlt optaget af den daglige dont. Det betyder, at løsninger ofte findes lokalt og måske uden at benytte sig af de erfaringer, som er høstet andre steder i det kommunale system. Sådanne tværkommunale opgaver ligger naturligt på rådhuset samt i vores tekniske afdelinger.

I denne sammenhæng kan Færgesekretariatet fungere som en god platform for fælles løsninger. Min opfordring er derfor, at kommunerne og færgeselskaberne deltager mest muligt i Færgesekretariatets projekter og tilbud. Meld jer til kurserne, deltag i energioptimeringen, brug indkøbsordningerne osv. Også KL har i flere omgange i deres budgetvejledninger peget på mulighederne, og Statsrevisorerne har i en nylig rapportering været inde på samme kurs.

 

Landevejsprincippet

Landdistrikterne og vores ørige har i dag en god politisk opmærksomhed både fra regeringen og fra Folketinget. Vi har fået statslig hjælp til at sætte godstaksterne ned på færgerne, så erhvervsvirksomhederne på øerne får lettere vilkår, og vi er i fuld gang med at etablere det såkaldte Landevejsprincip, som skal sikre, at det ikke koster mere at tage færgen, end det koster at køre på en kommunal landevej. Resultaterne er ikke udeblevet: der har klart været flere turister og besøgende på vores øer med lokal omsætningsfremgang til følge.

I forhold til Landevejsprincippet har vi dog fortsat nogle tekniske udfordringer med at få alle de danske småøer og deres kommuner mere ligeligt med i den positive vækst. Den evaluering, der nu glædeligvis er iværksat fra politisk hold her i løbet af foråret, vil forhåbentlig kunne sikre også en løsning af denne udfordring i relation til det i øvrigt succesfulde Landevejsprincip.

 

Regeringens vækstplan

I regeringens netop udsendte Blå Vækstplan peges der på optimeringsmulighederne i forhold til Færgesekretariatets projekt med afløserfærgen. Ikke bare i forhold til betjeningen af vores øer, men også i relation til fremme af de maritime erhvervsvirksomheder vi har rundt i landet. Der introduceres samtidig en fremadrettet færgefører-uddannelse med fokus på teknologisk optimering, autonomi og servicevenlighed.

Endelig peges der i regeringens plan direkte på de kommunale færger som platform for maritim teknologiudvikling og tilknyttet eksport. Store ambitioner, vil nogen måske sige, men det viser, at der er stor tillid til, at den kvalitetstilgang, vi har til denne kommunale sektor, også vil kunne vise sig at være en god dansk styrkeposition.

Regelsanering og tilknyttede administrative lettelser er områder, vi fra Færgesekretariatets side sammen med KL vil gøre vores bedste for at fremme – ikke blot til gavn for kommunerne, men også mere overordnet for det danske ørige. Vi er allerede i en god dialog med Søfartsstyrelsen herom og modtager meget gerne forslag fra kommunernes tekniske afdelinger, som kan gøre det lettere at ”skabe værdi med færgen”. Eller måske lidt mere overordnet: vores ambition om at tænke vores kommunale ø-færger ind i en større sammenhæng med turisme, erhvervsudvikling og bosætning på øerne.

 

Færgesekretariatet – www.faergesekr.dk - blev etableret 1. marts 2015 af landets 18 kommuner med egne øer og færger. Hovedformålet er at sikre effektiv, omkostningsbevidst og driftssikker færgefart. Indsatsen falder i tre hovedspor:

  1. fremme tiltag, der optimerer og billiggør selve driften af færgerne
  2. etablere et godt netværk for erfaringsudveksling og samarbejde med kommunerne
  3. skabe værdi med færgen, som katalysator for fremgang og mere omsætning

Færgesekretariatet er en udmøntning af ”Tilskudsordningen vedrørende kommuner med mindre øer” 2013, og Økonomiaftale 2014 mellem KL og Staten. Sekretariatet finansieres via et forhøjet Ø-tilskud og hviler på bilaterale samarbejdsaftaler mellem værtskommunen, som er Ærø Kommune, og de øvrige deltagende kommuner. En styregruppe er udpeget blandt seks af de 18 kommuner, og den daglige ledelse forestås af en sekretariatsleder bistået af en deltidssekretær. Der anvendes løbende konsulentassistance – overvejende teknisk - for at løse de stillede opgaver.  

 

Foto: Færgesekretariatet og Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2018

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj/Juni 2021 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj/Juni 2021

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Havne›Færgefart

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Odense Kommune - 4746s billede

Adm. direktør

Erik Jespersen

Odense Kommune - 4746

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt